Gå til innhold

bilen fusker/rykker på tomgang, hva kan være galt?

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Ville også tro at det ikke burde være så mye motstand i kablene, men har sendt mail til Volvo forhandleren, så regner jeg med de har ganske god peiling. Regner med jeg må kjøpe nye kabler, og tror nok at det er det som er galt. Men tok bare for å prøve å sammenligne å målte motstanden i tennkablene til bobla (vet den er gammel, men det eneste andre som går på bensin her hjemme), og motstanden i disse var da ca 2000 - 2150 ohm. Motstanden i kabelen fra coilen til fordeler var 1 ohm. Men nå har jo denne bilen også diverse motorproblemer, og kan godt tenkes at kablene i denne også er helt utgått. Men leste også i Haynes boka til bobla, og der sto det at motstanden totalt i tennkablene skulle være mellom 5 og 10,000 ohm, men er ikke sikker på om det er 10 eller 10000 de mener. Er tydelig et komma de har i boka, men virker som de bruker punktum når det er komma tall. Noen som vet hvor mye motstand det er i tennkablene deres, og hvor mye det er når de er nye? Er vel 0 ohm da eller? Granada3.0GL skriver at det skal være ca 20000 ohm, men er ikke dette veldig mye?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tar kabelen av i begge ender og måler der uten no koblet på. Vil jo også tro at det beste ville være med 0 motstand. Lan da ikke være noen vits i å ha motstand i kabelen. Ville tro den skulle lede strømen så godt den kunne fra fordeler til plugg? Noen som vet om det skal være noe motstand i en tennkabel?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker er det to typer pluggledninger, skjerma (for å minske radiostøy) og uskjerma, og den skjerma typen, som brukes i "vanlige" biler kan det godt være flere kOhm i. Den andre typen, mer "racing", har mindre motstand og gir bedre gnist, men forårsaker radiostøy.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Volvo også idag, og han hadde sjekket litt sa han og motstanden i kablene skulle være ganske lik hverandre. Så da er det jo noe rart med motstanden i mine som varierer så mye, men kablene i bobla er vel ok da siden alle hadde ca 2000 ohm i den. I min varierte det jo fra 1150 - 2800 ohm. Men pluggkabler hos Volvo kostet 951 for de til tennpluggene + 205 for den til coilen. Var ganske dyrt dette synes jeg, særlig hvis ikke dette løser problemet! Men koster jo ca 550 for alle på mekonomen, så kan jo kjøpe der. Er vel samme kabel omtrent?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de jo også selger tennkabler på biltema, og lurer på om noen vet om disse duger? Ser at de har noen på denne siden til Volvo 460, men står de ikke passer turbo, så får jo se om det er sant før jeg kjøper dem i såfall. Kan jo også kjøpe disse universal kablene, vil ikke det virke? Kommer jo ikke til å koste mer en totalt rundt 200 kroner for alle kablene, så er jo mye å spare i forhold til 1156! på Volvo. Eller er det mye bedre å kjøpe de som er til bilen min på Mekonomen f.eks? Skal jeg kjøpe originale fra Volvo skal jeg være sikker på at det er de som er problemet.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom på Biltema idag for å få kjøpt nye tennkabler, men de hadde ikke inne noenn andre av universalkablene enn den jeg skulle ha til coilen, så fikk de til å bestille dette. Kjøpte den til coilen og prøvde å montere den, men måtte bøye de metalhettene litt ut for å få den på fordelerlokket. Men synes den sitter så løst på. Kan ta den fra side til side. Den bør vel helst sitte helt fast eller hva? Var uansett for kort den jeg kjøpte, så må få byttet den i en litt lengre, men vil disse passe dårlig på min bil siden denne satt så løst eller? Bør jeg heller kjøpe noen som er laget til min bil enn disse universal kablene?Målte motstanden i den nye kabelen til 3100 ohm, kan dette være rett? Den gamle er på 1350 ohm, men denne er sikkert ikke som den skal.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mulig jeg må høre hvor mye de skal ha for alle kablene der da. Trenger jo bare kablene, fordelerlokk, rotor og plugger er helt nye så. Skulle jo ha over 1200 for alle kablene hos Volvo. 526,- for alle hos Mekonomen, og under 200 hos Biltema. Har egentlig bestilt de hos Biltema, så må nesten kjøpe de da, men noen som vet om det er vanlig tilkobling på pluggene som Biltema kaller SAE tilkobling? Hvis det er det som er SAE tikobling, har jeg nok bare feil kabel til coilen. Har disse tilkoblingene som dere ser på bildet under på fordelerlokket. Dette er vel samme som pluggene eller hva? Er dette det Biltema kaller SAE tilkobling?

Forum20.jpg

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, kabler på biltema har jeg bare dårlige erfaringer med, en kamerat kjøpte tennplugg kabler der, gikk 1000 km så var det dårlig kontakt i kablene, bilen fuska veeeldig mye på hele turtalsregisteret, kjøpte på volvo, og der var motoren i gang igjen :D

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kjøper jeg kablene hos Biltema, mekonomen eller lignende, ellers blir de bare stående i de jeg har nå. Gidder ikke betale 1250 kroner for nye der hvis ikke jeg vet 100% sikkert at det er de som er årsaken til feilen. Men de virket fint med en gang dere satte dem i bilen eller? I såfall får jeg jo i hvertfall testet om det er disse som er årsaken til at den går som den gjør på tomgang. Men noen som vet om de kontaktene på bildet i posten min over er det som kalles SAE tilkoblinger hos Biltema? Er tilgkoblingen på vanlige tennplugger det de kaller SAE tilkobling?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kablene fungerte pent i 900km ca, også monga de helt, corden på festet satt forøvrig igjen på tennpluggen når vi dro av kablene ( har skifta en del plugger og kabler i gjennom tida, og ser en dårlig kabel når jeg holder i en, den fra biltema vakke mye bra )

 

kjøp enten på mekonomen eller fra bilmerke levrandøren

men biltema har mye annet som gjør jobben

dørmatter, vindusviskere osv.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med de andre som sier at biltema selger dårlige pluggledninger...HELT ENIG.

 

Biltema sine pluggledninger er veldig billig, men de varer jo bare ca. 10% av ordentlige kabler sin levetid.

 

Jeg hadde et lignende problem med min bil, den fusket sånn helt plutselig, men ved turtall under 2500 omdr/min. nesten aldri over. Kjøpte originale pluggledninger fra Mazda til 1050,- (tror jeg), å det virker kjempebra enda.

Mekonomen sine pluggledninger kostet 1190,- så de var faktisk dyrere enn de originale!

 

Men med alt dette så mener jeg at du burde kjøpe originale eller fra bilXtra eller Mekonomen hvis noen mener at de er bra da. Bytt også fordeler lokk og rotor hvis du har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, litt mer lysten på å kjøpe de fra mekonoen nå, men har jo bestilt de på Biltema. Blir ikke akkurat veldig blide hvis jeg ringer og avbestiller nå, var lite glad for at de måtte bestille de siden de måtte kjøpe inn 10 om gangen. Står bestilling i mitt navn, så må vel nesten ta de når de får dem. Får heller se om det hjelper noe, og gjør det det får jeg heller bytte de ut når de begynner å bli dårlige igjen å kjøpe noen fra mekonomen eller noe. Eller kanskje kjøre på de fra Biltema og spare opp til noen originale fra Volvo til 1250 kroner... Fordelerlokk og rotor er byttet

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår