Gå til innhold

bilen fusker/rykker på tomgang, hva kan være galt?

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Har en 1996 Volvo 460 Turbo som ikke sviver helt som den skal på tomgang og har vært slik helt siden jeg kjøpte den for 3 måneder siden. Når bilen står og går på tomgang er det akkurat som det kommer et lite rykk i bilen av og til. Når det rykket kommer synker turtallet litt ned før det går opp igjen der det skal. Synker ikke mer enn ca 50 rpm kanskje. Disse rykkene kommer med 2 - 5 sekunders mellomrom gjerne og er der uansett om den er varm eller kald. Den rykker slik som dette også hvis jeg holder et jevnt turtall når jeg står stille, men rykkingen forsvinner hvis jeg har mer en rundt 2800 rpm. Ikke helt sikker på om den rykker når jeg kjører også, merker det ikke noe særlig, men vil jo tro at den gjør det. Noen som vet hva det kan være?

Har byttet fordeler, tennplugger og bensinfilter. De gamle tennpluggene så ut som de ned karbonavleiring på denne siden. Har prøvd å dra ut ledningen til tomgangsregulatoren, og det eneste som skjedde da var at den sveiv jevnt på 1500 rpm på tomgang, men den rykket fortsatt helt likt som før. Så tror ikke det er denne som er problemet. Siden jeg ikke er veldig god med motorer vet jeg ikke om det er feiltenning som gjør at den sviver som den gjør. Noen mulighet for å finne ut om det er dårlige tennkabler uten å kjøpe nye? De som er der nå er ganske grønne utenpå beskyttelsen, men vet ikke om de er dårlige. Har også fått høre at det kan være bensintrykksregulatoren. Hva mener dere kan være galt som jeg bør sjekke?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror nok den tenner på alle pluggene. Burde vel merke det rimelig bra hvis den bare tenner på 3 av pluggene eller? Men mulig at det er en plugg som ikke tenner akkurat i det den rykker, men hvordan kan dette sjekkes?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det samme problemet, bilen har vært sånn i sikkert 4 år. Har vært på sjekk for alle dataer og mye har blitt skiftet. Men det problemet har alltid vært slik. tok vekk k&n filteret for litt siden, da ble den hakket bedre.. droppet ikke så mye. Ingen som har funnet ut av det.... Litt kjedeligt svar å få kanskje, men sånn er det ialefall .. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg ikke er alene om dette problemet, og synes det er ganske irriterende jeg. Blir irriterende og la bilen stå å gå litt på tomgang. Hadde kanskje ikke lagt så veldig mye merke til det vist jeg ikke viste at den er slik, men siden jeg vet det irriterer det meg noe veldig at den rykker eller rister slik på tomgang. Er en som har et lignende problem her, men hos han varierer turtallet mye mer en det gjør hos meg. Varierer langt ifra så mye som 200 - 300 rpm. Er ikke mer en rundt 100 rpm kanskje på min. Tror enten at det er problmer med tenningen eller bensintrykket. Er det tenningen er det vel enten tennkablene eller coilen siden det bare er disse som ikke er byttet. Noen som har noe jeg kan prøve å få feilsøkt? Ikke lyst til å prøve å kjøpe mere nytt for å se om det hjelper nå, blir fort dyrt! Men takker for svarene så langt.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det samme problemet, bilen har vært sånn i sikkert 4 år. Har vært på sjekk for alle dataer og mye har blitt skiftet. Men det problemet har alltid vært slik. tok vekk k&n filteret for litt siden, da ble den hakket bedre.. droppet ikke så mye. Ingen som har funnet ut av det.... Litt kjedeligt svar å få kanskje, men sånn er det ialefall .. hehe

 

Om du har skiftet filter, så skift til ditt originale. Min hoppet veldigt ofte fra 900 rpm til 400 ellernoe. Så skiftet jeg til den originale luftfitler boksen. Og det kom seg littegrann. Er ialefall noe som er greit å prøve, så er det gratis.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har originalt filter. Ser ikke ut til at det er så lenge siden dette er skiftet, ser omtrent nytt ut synes jeg. Kan ikke se noe dritt som har lagt seg i det. Det er ikke gjort noen ting med motoren, er helt original. Det eneste er at det er byttet fra Volvo plugger til Bosch WR7DC+, men dette har nok ikke noe å si da problemet var der før og etter at disse ble byttet.

 

Prøvde også å dra ut en av pluggledningene mens den sto å gikk på tomgang. Det eneste som skjedde da var at motoren begynte å riste mye mer. Så tenner nok på alle sylinderene, men er vel mulig at det er en liten feiltenning akkurat i det den vibrerer? Noen måte å sjekke dette på?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har originalt filter. Ser ikke ut til at det er så lenge siden dette er skiftet, ser omtrent nytt ut synes jeg. Kan ikke se noe dritt som har lagt seg i det. Det er ikke gjort noen ting med motoren, er helt original. Det eneste er at det er byttet fra Volvo plugger til Bosch WR7DC+, men dette har nok ikke noe å si da problemet var der før og etter at disse ble byttet.

 

Prøvde også å dra ut en av pluggledningene mens den sto å gikk på tomgang. Det eneste som skjedde da var at motoren begynte å riste mye mer. Så tenner nok på alle sylinderene, men er vel mulig at det er en liten feiltenning akkurat i det den vibrerer? Noen måte å sjekke dette på?

 

Kan nok være tenninga ja! Virker litt som om det er dynamisk også, så da trenger du 1 stk. tenningslampe! Bilmekk skoler har vel sånn, så hvis du har en i nærheten dropper du bare innom og spør om det er en elev som kan sjekke dynamisk tenning på bilen! Hvis ikke, så koster vel lampa 3-400 kr på biltema!

Nå - '92 VW Vento VR6

[x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v

[x] - '90 VW Golf II GTi G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, hva er det jeg kan finne ut med en tenningslampe? Hvordan virker denne? Bilverksteder har vel en slik eller? Får se om det er noen jeg kan få lånt en av. Går vel ikke ann å stille på tenningen på denne bilen heller uten å bytte noe. Etter som jeg har lest er det hjernen som styrer tenningen med at den får informasjon fra mange sensorer, så kan vel være en av disse sensorene som ikke gir helt riktig verdi hele tiden?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, hva er det jeg kan finne ut med en tenningslampe? Hvordan virker denne? Bilverksteder har vel en slik eller? Får se om det er noen jeg kan få lånt en av. Går vel ikke ann å stille på tenningen på denne bilen heller uten å bytte noe. Etter som jeg har lest er det hjernen som styrer tenningen med at den får informasjon fra mange sensorer, så kan vel være en av disse sensorene som ikke gir helt riktig verdi hele tiden?

Tenninga mener jeg kan stilles ved å flytte veivakselposisjonsgiveren, men skal vel ikke gjøres.

Den kan du måle motstanden i også, kan måle motstand i pluggkabler, skal vel være ca 20 000 ohm, hvis de er irret, bytt dem, ville i første omgang kont plugger, pluggkabler, fordeler(spes. kullstifta inni), coil og tenningsmodul. fikk en tanke nå, kont svinghjul, kan vbære problemer med tennene på dette, eller er det hull det går på.

Få tatt en sylinderlekkasjetest, dette kan avslør mye om motorens kondis.

Kont dyser og tetthet rundt disse.

Kont slange og anslutning til MAP-sensor.

Gå med startgass, bremserens one-shot etc. rundt innsug, dyser spjeld og slanger for å sjekke om den suger falsk.

 

Hvis det ikke funker så sier du at den går ujevnt under 2500 rpm pga den er så trimmet, hehehe.....

 

Ellers kan jo feilen være at motor står feil veg og at bilen drar i feil ende.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte meg Audi'n min for litt over ett år siden så gikk den å hakka litt. Kjøpte den i Sandefjord og på vei hjem i alle jevne hastigheter kjente jeg den gikk å nøkka litt. Ikke mye, men akkurat nok til at jeg merka det. Jeg bytta:Rotor, Fordelerlokk, Alle 5 kablene+coilkabel, og plugger dagen etter. Monterte dette og bilen malte som ei katte... Kan nesten tenke meg dette er problemet på din og. En plugg som hopper over en gang i blant. Tipper det er en pluggkabel.. Ta en tur på høgger'n, plukk ut noen å kjør den på tomgang mens du bytter en og en... Tipper du finner feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst til å tro at dette problemet kommer av dårlige tennkabler. Og tror enda mer at dette er problemet etter at jeg målte motstanden i kablene med en multimeter fra Biltema. Tok kablene av fordeleren og pluggene og målte motstanden på de:

Sylinder nr:

1: 1150 ohm

2: 2000 ohm

3: 1400 ohm

4: 2800 ohm

coil: 1350 ohm

Dette er vel ikke slik det burde være? Skal vel være omtrent samme motstanden i alle sammen eller?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender en mail til Volvo forhandleren og hører hvos mye de skal ha for et sett med nye kabler og spør om ikke de også synes det var noe merkelig motstand i disse kablene. Lengden på kablene er fra ca 25 cm til sylinder nr 1, til ca 60 cm til sylinder 4 og de er jo ikke spesielt tynne. Men skal det egentlig være noe særlig motstand i kablene eller?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår