Arosa 1.0L Skrevet Mai 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2005 Hei! Jeg kjøpte meg en rimelig heftig drill igår, en 18V Dewalt 988ka. Testet den litt igår, og den er ekstremt sterk! Tenkte på om det faktisk vil være mulig å skru hjulmutterene med denne? I første gir så klarer den 52Nm, hvor hardt pleier hjulmuttere å sitte egentlig? Finnes det noen form for bits el. som vil takle slike krefter (opptill 13mm diameter)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ManiaCoupe Skrevet Mai 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2005 Hei! Jeg kjøpte meg en rimelig heftig drill igår, en 18V Dewalt 988ka. Testet den litt igår, og den er ekstremt sterk! Tenkte på om det faktisk vil være mulig å skru hjulmutterene med denne? I første gir så klarer den 52Nm, hvor hardt pleier hjulmuttere å sitte egentlig? Finnes det noen form for bits el. som vil takle slike krefter (opptill 13mm diameter)? Ihvertfall mer enn 52Nm...vil tippe rundt 100. Siter VW Audi club Norwegen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arosa 1.0L Skrevet Mai 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2005 Ihvertfall mer enn 52Nm...vil tippe rundt 100. Hehe, ok. Jaja, det vet jeg det ihvertfall! Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Mai 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2005 På Min Sti er det 90nm som er tiltrekningsmoment. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Mai 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2005 Hei! Jeg kjøpte meg en rimelig heftig drill igår, en 18V Dewalt 988ka. Testet den litt igår, og den er ekstremt sterk! Tenkte på om det faktisk vil være mulig å skru hjulmutterene med denne? I første gir så klarer den 52Nm, hvor hardt pleier hjulmuttere å sitte egentlig? tviler på dette vil fungere! den vil dra med seg armen din rundt om du prøver å løsne hjulbolter med den! en luftrekker gir slag når den skrur opp bolter ol. en drill vil bare trekke til. Peri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet Mai 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2005 en får jo batteri drevne muttertrekkere hehe:) sikkert kjekt å ha for noen. sånn ellers varierer momentet på hjulmuttere 90-120nm ca. Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SupraMkIV Skrevet Mai 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2005 Det anbefales ikke å bruke drill til dette, enten risikerer du å bli kastet som av en judo-jævel, eller så risikerer du å ødelegge muttrene dine! Sats på godt gammeldags hjulkryss eller kjør deg luftverktøy! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet Mai 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2005 Vanlig moment ligger på 90-140 Nm avhengig av biltype.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pettergutt Skrevet Mai 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2005 Lufttrekker på biltema koster jo drøye 200 spenn, og kompressor bøffer man på jobben :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Mai 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2005 hvorfor ikke bare trekke til for hånd? er 100 % anbefalt å bruke enten momentnøkkel eller håndmakt å sette til boltene. Spesielt på aluminums felger. En normal person på 70-80 kg trekker med håndkraft til med ca 150 nm på 30-40 cm arm. Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet Mai 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2005 løsn boltene/mutterne først så kan du bruke drillen til å skru dem ut/inn trekk til for hånd etterpå sombrero så får du ihvertfall brukt drillen din :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvenS Skrevet Mai 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2005 På dekksjappa jeg jobber på drar vi til med 110Nm på de fleste biler. Men som Viking sier så skal Subaru dras til med litt mindre. Siter - Golf Gti 99mod x BMW 318is 96mod x Polo 6N 95mod http://www.aalesund-gatebilklubb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arosa 1.0L Skrevet Mai 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2005 hvorfor ikke bare trekke til for hånd? er 100 % anbefalt å bruke enten momentnøkkel eller håndmakt å sette til boltene. Spesielt på aluminums felger. En normal person på 70-80 kg trekker med håndkraft til med ca 150 nm på 30-40 cm arm. Selvfølgelig er det ikke noe problem å trekke til for hånd, tenkte bare at det hadde vært litt show å gjøre det med drillen ;-) Takk for svært mange svar btw! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Mai 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2005 hehe.. joda.. vet selv at det går utrolig mye raskere å slå til hjulene med luft tar ca 10 å skifte 4 hjul da.. men det er så utrolig kjipt å miste ett hjul fordi at muttertrekkeren ikke trekkte skikkelig til, og at man ikke giddet å sjekke for hånd. :) eller at man slår en alu felg skjeiv pga ujevnt moment Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Mai 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2005 Hei! Jeg kjøpte meg en rimelig heftig drill igår, en 18V Dewalt 988ka. Testet den litt igår, og den er ekstremt sterk! Tenkte på om det faktisk vil være mulig å skru hjulmutterene med denne? I første gir så klarer den 52Nm, hvor hardt pleier hjulmuttere å sitte egentlig? Finnes det noen form for bits el. som vil takle slike krefter (opptill 13mm diameter)? Dra over for hånd etterpå uansett. bedre å dra "lite" eller "for mye" siden alufelger vil låse mutteren etter litt kjøreing. Bedre å dra til litt å kjøre en liten tur før du sjekker at de har gått i lås. Moment er så om så på skruer og muttrer på hjul siden gjengene som oftest er litt skadet eller har dritt på seg. Dra til med momentstang og kjenn med en arm etterpå Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg