Gå til innhold

Chip?

Ok`n

Anbefalte innlegg

Har ein 91mod SLX,noken som veit om det funker å chippa dan?er sånn halvinjcetion sak trur eg...

Tror det er mye annet som resulterer i mere effekt du kan priortere før

du velger og kjøpe chip..

Luft inntak, Eksosrør, fra og "med" eksos manifolden, og bakover er jo ein god

ting og begynne med..

Sånn foruten om det, så går det nok og chippe den og.. Da noe må styre

den ene dysa som krystaliserer bensinen..

(men om du får tak i? Det er noe helt annet! :D )

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mye annet som resulterer i mere effekt du kan priortere før

du velger og kjøpe chip..

Luft inntak, Eksosrør, fra og "med" eksos manifolden, og bakover er jo ein god

ting og begynne med..

Sånn foruten om det, så går det nok og chippe den og.. Da noe må styre

den ene dysa som krystaliserer bensinen..

(men om du får tak i? Det er noe helt annet! :D )

snakka med den lokale tuningshappa,han sa det kom til og koste meg ca 3500 for det på min bil,er sikkert ikkje størst effektøkning men e nok dan enklaste og billigaste!:) peiling på kor masse hk me snakke om? :rolleyes:

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka med den lokale tuningshappa,han sa det kom til og koste meg ca 3500 for det på min bil,er sikkert ikkje størst effektøkning men e nok dan enklaste og billigaste!:) peiling på kor masse hk me snakke om? :rolleyes:

Dette høres ut som no universal greier..

Så, kanskje 1-4 hest?? Alt etter om motoren tar hva chip'n har og tilby av tips

som ein posetiv forbedring, eller ei! ;)

(men for all del, eg kan vere helt på viddene og nå..!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superchips leverest til Primera!! Med den oppnår du 10 hk+

Hos http://www.bilelektronikk.no/ er prisen på denne chipen + montering = 4000kr

De leverer nok en chip til primeraen men det er nok til sr20de og ikke til sr20di motoren. Når man skal begynne og trimme en Di motor så har man et veldig dårlig utgangspunkt, fordi det finnes nesten ingenting. Det eneste er grenrør og ett luftfilter. Chiper tror jeg ikke er og få tak i...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet (ser ut som ingen har sagt dette) så er det ikke hjerne på Di motoren. Så man har altså ikke noe å chippe. Dette fordi det er mekanisk injection, singlepoint. Alt av bensin og luft styres på samme måte som en gassermotor. Prøv å ta av hele luftfilterboksen. Bilen går alikevel. Voila, resultat av å ikke ha luftmengdemåler eller MAF..som man da har på innsprutmotorer.

Så..det er ingenting å chippe på SR20Di motoren. Jeg vet ikke åssen det er med å få kammer til SR20DE å passe til SR20Di..men er vel sikkert noen helt annerledes profiler på de motorene..

Ellers går det vel an å bytte topp til DE-topp, men da tipper jeg man trenger -veldig- mye mer også, ikke for å nevne selve hjernen og ledningsnett osv, men bensin-system, luft-system, og jeg aner ikke om EGR systemet er påkrevd for å få en SR20 blokk til å fungere med en DE-topp.

En hybrid GÅR å få til, men jeg vil tippe det blir dyrere i lengden enn å sette inn en motor fra en P10 GT. Jeg vil tippe at man kan få en sånn motor fra 20-30 000 (uten å ha noe ordentlig peiling på prisene der!)..så setter man den i, og så har man 150 hester..

Men skal man ha godkjent det er det jo x antall andre ting som må fikses også da. Bremser osv.

Hva man vil ha ut av det må liksom sette begrensningene.

Bare som et artig bidrag så jeg en SR20VE motor på ebay for noen dager siden. 190 hester, med VE-topp (NEO-VVL variable ventiltider-skilt på toppen). Tror disse ble levert i Primera i Japan...P11 muligens.. Ellers tror jeg også de sitter i en utgave av X-trail. Den som sitter i S15 kan man jo glemme..ville vel vært veldig mye jobb å tilpasse denne til å sitte i en framhjulsdreven bil..

Denne motoren på Ebay gikk for $820!! Dvs. cirka 5500 norske kroner.

Kanskje et par-tre-fire tusen i frakt, så hadde man hatt noe som er ganske eksklusivt i Norge. Faen, om man ikke satt den inn selv engang. Kanskje et firma tar 5000 for å sette den inn. 15 000, og man har 190 hester..det er ikke ille.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Datasprutet tar over der.

Og hvis man ikke skal ha turbo, men skal NA-trimme, så er det vel sånn at hjernen, hvertfall på de nyere DE'ene, lærer? Altså..at hvis man gjør noe, og så resetter hjernen, så trenger man ikke å chippe, fordi hjernen allerede lærer seg å bruke de beste innstillingene?

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Datasprutet tar over der.

Og hvis man ikke skal ha turbo, men skal NA-trimme, så er det vel sånn at hjernen, hvertfall på de nyere DE'ene, lærer? Altså..at hvis man gjør noe, og så resetter hjernen, så trenger man ikke å chippe, fordi hjernen allerede lærer seg å bruke de beste innstillingene?

Dette skal vel stemme rimeligt greit, bare du ikkje gjør for store modifikasjoner.

Noen mer aggresive kamprofiler, grenrør, og sports eksos pluss forbedret

luftinntak, så tror eg du ligger over grensene for hva orginal mappingen

klare og kjøre med 100% effektiv blanding..

Det har seg jo sånn, at når hjernen overvåker luftmengden som kommer inn,

og eksosen som kommer ut, så har den full "kontroll" på hva som skjer, og hva

som må justeres for å få optimal forbrenning..

Men, og omprogramere mappingen til bilen, for å få mere hest ut av den, funker

fremdeles til ein viss grad..

Orginalt er motoren sin mapping satt til og oppnå optimal effekt med minst

mulig utslepp..!! Det er her "chip'n" kommer inn i bildet..

Den korrigerer opp avgift segmentet, og blander optimalt for effekt..

Og regelrett driter ein lang i utslepp!! :D

Vist du kun har planer om og ha bilen helt orginal, hva angår eksos anlegg,

luftinntak og kamakslinger. Så funker nok ein slik ein stappe inn i og kjøre av

gårde Chip helt supert..!

Men begynner du og forandre og forbedre på motoren din, så ødelegger du for

dei fastsatte parametrene denne chip'n kjører etter, og du kan faktiskt ende

opp med og få dårligere effekt..

Derfor det som regel er greit og forbedre pusteveiene til motoren først,

og deretter få ein programerbar chip i systemet, hive bilen på rullende vei

og stille inn denne chip'n til og styre motoren til og oppnå optimal effekt sammen

med dei forandringene du har gjort.!

Dette er da min oppfatning av dette emnet..!

Det er fritt fram med og korrigere meg! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. NA trimming er kun for folk med enormt mye penger eller enormt med tålmodighet og siiiinnsykt lyst på 10 hk mer..

Det er 9 av 10 ganger bedre å bytte motor dersom man vil ha en skikkelig merkbar effektøkning. Chip er sjeldent løsningen, men grenrør og tenning derimot bidrar en del.. og btw, glem de der 10hk+ lovnadene til de div chip leverandørene

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider