Gå til innhold

Gjenstridig styrekule :-(

Ranger emnet

Kubbikkåre

Anbefalte innlegg

Holder på å skifte demperene foran på vectraen. Men den forbaska kula på styrestaget vil ikke løsne. Har nå kommet så langt at jeg har demontert fjærbeinet, med styrestaget på, og prøvd å feste det opp ned i skrustikka varmet opp rundt kula og slått på bolten med storslegga. Det som skjer da, er at bare at bolten begynner å stuke seg. Har demontert dette på vectra før, men aldri hatt så alvorlige problemer.... Har ødelagt to avdragere, halveist knust et kne, laget en bulk i framskjermen og fått fjernet huden på knokene. Men kula sitter. Noen med en lys idê?? Bilen må være ferdig før kl 0630 i morgen tidlig...

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å skifte demperene foran på vectraen. Men den forbaska kula på styrestaget vil ikke løsne. Har nå kommet så langt at jeg har demontert fjærbeinet, med styrestaget på, og prøvd å feste det opp ned i skrustikka varmet opp rundt kula og slått på bolten med storslegga. Det som skjer da, er at bare at bolten begynner å stuke seg. Har demontert dette på vectra før, men aldri hatt så alvorlige problemer.... Har ødelagt to avdragere, halveist knust et kne, laget en bulk i framskjermen og fått fjernet huden på knokene. Men kula sitter. Noen med en lys idê?? Bilen må være ferdig før kl 0630 i morgen tidlig...

er det ny eller gammal bil...? om det er gammal kjøp deg ei billig bærebru med ny styrekule.. sparer deg for et hel***s arbeid da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slå på bolten, slå på metallet konen til endeleddet står i. Dvs mellom endeleddet og mutteren, muligens på selve fjærbeinet i dette tilfellet?

Stål fjærer mer enn du kanskje tror, og at du prøver å "presse" konen i fjærbeinet ovalt gjør at endeleddet spretter ut, har fungert fint for meg på masse (amcars) biler, både på øvre/nedre bærekuler, endeledd og tilsvarende.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som han over beskriver...

jeg har selv slått og brukt div verktøy på slik kuler.. og en kjenning av meg fortalt at jeg skulle banke alt jeg klarte på siden av kulen (der den er festet i broa) og da har den løsnet.

kule.jpg

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som han over beskriver...

jeg har selv slått og brukt div verktøy på slik kuler.. og en kjenning av meg fortalt at jeg skulle banke alt jeg klarte på siden av kulen (der den er festet i broa) og da har den løsnet.

kan ofte være en fordel å sjokke kula løs ja

thumpsup

Lenke til kommentar
Del på andre sider