Gå til innhold

Disk. om bremser: er tromler nok på 270 hk ?

Ranger emnet


Överladdaren

Anbefalte innlegg

En 50-talls amerikaner(buick??) hadde tromler som funka, de var JÆVLI store alu tromler med kjøleribber.Faktisk så svære at felgen egentlig bare var en felgring som blei skrudd på i ytterkant av trommel. senter på "felg" var kjøleribbene på trommelen.

 

Men hockey puck escort tromler er noe helt annet.

Har han store/effektive skiver foran holder det nok med de små bakbremsene, trur jeg.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Alle som er litt seriøse når det gjelder biltrimming og det å kjøre aktivt på bane el prioriterer kjøreegenskaper og bremser og har dessuten innsett fordelen av å kunne se ut av bilen. Har selv opplevd å sitte på med en bil hvor bremsene forsvant etter litt aktiv kjøring, ikke mye gøy.

 

Trim gjerne bilen men la bremsene stå i stil med trimmingen.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen biler som har ordentlige sota ruter foran.. Blir vel bare tona litt.....

Og skal lite til for å ikke få det godkjent av biltilsynet....

 

Skal man kjøre fort på bane er det like viktig med ordentlig bremser som motor.....

Er vel ikke noe vits i å krangle om det.

 

Og rdl bilen din blir fin. :)

Men burde ha godkjent bilen din hos biltilsynet. Så lenge det ikke skjer noe så er det ikke noe problem...

Men kan jo hende noen kommer over i kjørebanen din, du låner bort bilen din til noen som ikke er vant til den osv....

Blir det personskader så må du kanskje betale tilbake 2 millioner til forsikringselskapet... Ikke gøy.

Og har du uflaks en gang( kan skje alle, har hatt lappen i 7 år og aldri hatt uhell men kan fortsatt skje) får du igjen det du har gjort med bilen..... Har du ikke godkjent den er alt bortkasta....

HVIS det skjer noe, men sånn kan man ikke bestemme fullt ut selv uansett....

 

Og er ikke sikkert du får lov til å kjøre på bane med bilen hvis du ikke gjør noe med bremsene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakbremsene skal ikke bremse så mye, men viktige nok, det blir mindre og mindre bremser bak på bilene, men skiver framme har det vært i mange år.

Dette er noe som de fleste veit.

ABS stokker litt om ja, men kun ved blokkering, ev. antispinn bør jo ikke brukes ved banekjøring, med mindre du er en elendig sjåfør(banesjåfør vel å merke).

Min mening er at bremsetromler holder i massevis hvis de er riktig dimensjonert, sjekk om stasjonsvogna har gråvære bremsær.

Passer vel rett på, selv har jeg 10" tromler, hadde vært noe på din.

Lag noen vent. hull i bremseskjoldet, husk at det holder bremsene og ikke lag noen dritsamlere.

Tromler har jo veldig høy middeldiameter i forhold til yttre diameter mot skiver.

Kanskje bygd om til duplex-bremser.

 

MVH.:) :) :)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omdu har en gatebil med 900 hk så holder det egentlig med tromler du har ikke lov til å kjøre fortere en fartsgrensene alikevel..

Så du trenger ikke mer bremsekraft fordi om bilen er sprekere..

Sånn rent teoretisk..

Men:

Jeg villle ikke kjørt bil med masse hester med orginale tromler...

Det er jo litt "tøft" å ha store ventilerte skiver da...

88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd

75 Ford Escort MK2 RS2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Invitron

Enig Gran Turismo 3..på gode, deilige framhjulstrekkere!!! *intern humor*

 

Den interne humoren er ikke så intern lengere. Du husker at GT3 laget et post om hvilken "trekk" som var best og morsomst? :)

 

Så vi forstår at han ikke er fan av fwd

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Moren din sin bil har 1/3 av de hestekreftene du mener du skal ha i din bil.

 

Du får aldri godkjent bilen din om du ikke har bremser som står i stil med motoreffekten din. Har du den ikke godkjent og kræsjer og dreper en person, så vil du slite stort.. For da gjelder ikke forsikringen din.

 

Og ikke fortell meg at du som den personen du er. Som har fortalt om 213km/t med escort'n til mora di, med tilhenger med to sykler på, med de stuntsa dine på crosser / trial, de gangene du har flisa golf gti 16v G60 osv.. Ikke kommer til å utnytte de 270 hk'ene dine annet enn på bane? Det skjer ikke. Det vet både jeg og du. Og alle sammen..

 

Hvor gunstig er det å drive å bremse en bil med turbo på motoren hele tiden? Det sliter vel litt?

 

IGJEN prater du om ting du har NULL snøring på.

 

Tromler holder i MASSEVIS bak, husk at bakbremsene utgjør en forsvinnende liten del av bremseeffekten, ca 20-30% faktisk..

Tromler er også minst like effektive som skiver, men er ikke like gode til å lede varmen bort fra bremsene.

 

Du er klar over at tilogmed på relativt motorsterke biler er det et problem at bremseskivene RUSTER i filler bak? Det er et relativt tydelig tegn på at tromler holder.

 

Og du vet at Tatra hadde tromler både foran og bak, til tross for V8 motor i hekken?

Og at mange andre biler er levert med kraftige motorer, og tromler rundt hele?

 

Forresten, selskapet kan IKKE gi avkortning/regress med mindre de kan bevise at den økte effekten er direkte årsak til ulykken.. Sannsynlig at de kan bevise det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromlelbrems idag synes jeg bare bør være på familiebiler og nyttekjøretøy. Har ikke store problemer med korrosjon som skivebrems da de ikke er så utsatt for ytre omgivelser, men samtidig så er det mer jobb å overhale tromler.

 

Trommelbrems på sportsbil er fy fy.. er skikkelig nedsig se en stylet bil med fine felger og trommelbremser....fattislig!

 

De klarer som tidligere nevnt ikke kvitte seg med varmen som oppstår under aktiv kjøring og bremser da dårligere + varm bremseveske.

 

Tidligere F1 biler hadde trommelbremser, men så kom Ferrari med skivebrems. Ferrari vant overlegent alle løp det året. Året etter, så hadde alle F1 bilene skivebrems.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RDL:

 

Synes du har en patetisk holdning til bil og mennesker.

 

Du kan selvfølgelig ikke si "jeg skal aldri krasje".. tror du det så har du allerede tapt i trafikken. Du er ikke supermann bak rattet, ingen er det og mennesker gjør feil, hele tiden. Derfor det dør 1.5 mennesker i trafikken hver dag i norge.

 

Hvis du krasjer med din bil som ikke er godkjent og du dreper et menneske/grønnsak, da får du livet ditt totalt forandret. Millionkrav i erstatning og ubetingen fengsel må du regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

RDL:

 

Synes du har en patetisk holdning til bil og mennesker.

 

Du kan selvfølgelig ikke si "jeg skal aldri krasje".. tror du det så har du allerede tapt i trafikken. Du er ikke supermann bak rattet, ingen er det og mennesker gjør feil, hele tiden. Derfor det dør 1.5 mennesker i trafikken hver dag i norge.

 

Hvis du krasjer med din bil som ikke er godkjent og du dreper et menneske/grønnsak, da får du livet ditt totalt forandret. Millionkrav i erstatning og ubetingen fengsel må du regne med.

 

Etter ditt regnestykke skal folk slutte å dø i trafikken i ferier og helligdager.

For 550 mennesker dør vel ikke i trafikken i året her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Tromlelbrems idag synes jeg bare bør være på familiebiler og nyttekjøretøy. Har ikke store problemer med korrosjon som skivebrems da de ikke er så utsatt for ytre omgivelser, men samtidig så er det mer jobb å overhale tromler.

 

Trommelbrems på sportsbil er fy fy.. er skikkelig nedsig se en stylet bil med fine felger og trommelbremser....fattislig!

 

De klarer som tidligere nevnt ikke kvitte seg med varmen som oppstår under aktiv kjøring og bremser da dårligere + varm bremseveske.

 

Tidligere F1 biler hadde trommelbremser, men så kom Ferrari med skivebrems. Ferrari vant overlegent alle løp det året. Året etter, så hadde alle F1 bilene skivebrems.... :D

 

F1 er som du helt sikkert er enig med meg i i det jeg nevner RWD ikke sammenliknbart med gatebiler.

 

Det er NULL problem å utvikle tromler som funker i massevis på gata..

MEN, det er ikke like stilig som skiver, noe som er det eneste argumentet du har for skiver kan det virke som.

 

For du som kjører riskoker mener vel at FWD er mye bedre enn RWD, selv om Formel1 gutta kjører RWD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet ligger mellom 1 og 1.5, avh. av hvilket årstall man ser på...

Ifjor døde f.eks 35 stk i januartrafikken.

 

Dette er drepte. Itillegg kommer de som er skadet, ofte for livet.

 

http://www.tryggtrafikk.no/presse/ulykker/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

F1 er som du helt sikkert er enig med meg i i det jeg nevner RWD ikke sammenliknbart med gatebiler.

 

Det er NULL problem å utvikle tromler som funker i massevis på gata..

MEN, det er ikke like stilig som skiver, noe som er det eneste argumentet du har for skiver kan det virke som.

 

For du som kjører riskoker mener vel at FWD er mye bedre enn RWD, selv om Formel1 gutta kjører RWD?

 

Forhjulstrekk synes jeg er greit til familiebil og nyttekjøretøy.

 

Sportsbil synes jeg bør være rwd eller awd.

 

Kommer an hva du mener med "på gata". Ville du kjørt gettaway med en bil som hadde trommelbremser bak? :D

 

Du kan iallefall glemme banekjøring, er en grunn til at de fleste sportsbiler har skivebrems vettu.. Har du kjørt litt hardt med en grom bil engang, så merker du varmen inne i cupeen fra transmisjon og går du ut av bilen, så kjenner du den intense varmen komme mot deg når du nærmer deg bremsesystemet.

 

En sinnsyke krefter som skal vekk fra en bil på 1.5 tonn.

 

K =m*0.5*v^2

 

dvs, bremse ned fra 220km/t til 0 må

 

1500*0.5 * 61.11^2 = 2800925,9254166666666666666666667 joule som bremsene skal fjerne.

 

eller.. 2800925,9254166666666666666666667/20sekunder = 140,04629627083333333333333333333Kw som bremsene må fjerne under en oppbremsing på 20 sekunder...:D :D :D :D

 

Varmt? JA! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår