Gå til innhold

Konfilter 2.3E

Ranger emnet


Peri

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan ikke bare klaske konfilteret på spjeldet, da vil ikke motoren få noe bensin :D

 

Luftmengdemåler og bensinfordeler er en og samme dingsen på K-Jet insprutet. (markert i rødt på bildet).

 

Eneste muligheten er å fjerne nedre del av luftfilterboksen og montere konfilteret i retning nedover.

 

Men dette er nok mer arbeide enn det er verdt...

 

ke3jet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som "one" sier, det går rett og slett ikke. Det du kan prøve er å få tak i et K&N innsatsfilter, men bruk av originalfilter er å anbefale.

LMM er ikke glad i sportsluftfilter, da de minste urenheter kan få denne til å fjuske. Nå er ikke LMM på din bil av de mest ømfindtlige, men kjøp trimkam og ny eksos i stedet for å få den rette lyden :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være å lage no hull i luftfilterboksen din :D Da får du mer lyd, har ikke gjort noe sånn med min riktignok.

 

Selve luftinntaket er noe kronglete, et rør som går opp og frem over radiatoren, er mer som å puste gjennom en hageslange.

 

Har selv fjernet den silen som ligger rett nedenfor gummibelgen som går mot innsuget, men vet ikke helt om det hjelper noe, eller var noe spes. smart med tanke på uønskede partikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare klaske konfilteret på spjeldet, da vil ikke motoren få noe bensin :D

 

Luftmengdemåler og bensinfordeler er en og samme dingsen på K-Jet insprutet. (markert i rødt på bildet).

 

Eneste muligheten er å fjerne nedre del av luftfilterboksen og montere konfilteret i retning nedover.

 

Men dette er nok mer arbeide enn det er verdt...

 

 

dette er jeg klar over... men tenkte å montere en vinkelslange helt nederst på luftfilterboksen og et konfilter som peker nedover på det igjenn.. så blokkere slange nr 2 som går inn i luftfilterboksen... dette må da være mulig?

 

men at den vil fuske.. erfart dette eller bare hørt det?

 

mvh Peri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som "one" sier, det går rett og slett ikke. Det du kan prøve er å få tak i et K&N innsatsfilter, men bruk av originalfilter er å anbefale.

LMM er ikke glad i sportsluftfilter, da de minste urenheter kan få denne til å fjuske. Nå er ikke LMM på din bil av de mest ømfindtlige, men kjøp trimkam og ny eksos i stedet for å få den rette lyden :)

 

har rå bakpotte med fire dirskre utblås bak nå :D men er ikke noe lyd i denn.. katalysator skal bort og ny bakpotte kommer! men må få fiks på bakfangeren først.. hengerfeste skal bort og bakfanger må fikses på...

har akkuratt kjøpt bilen så har ikke fått gjort så mye enda.

 

http://pics.autodb.no/726/726024-bilde2-15.04.2005004.jpg

http://pics.autodb.no/726/726024-bilde1-15.04.2005006.jpg

 

mvh Peri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdemåleren på K-jet er en mekanisk greie. Kjører med K/N innsatsfilter på min uten noe tull (som skyldes dette iallefall, har falskluft dog).

 

Du kan helt sikkert montere et kon-filter under lokket på boksen din, men du må regne med å mekke litt ;)

 

Skal straks i gang med å bytte innsugspakninger på min... wish me luck!

 

http://www.ipv.no/bil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har rå bakpotte med fire dirskre utblås bak nå :D men er ikke noe lyd i denn.. katalysator skal bort og ny bakpotte kommer! men må få fiks på bakfangeren først.. hengerfeste skal bort og bakfanger må fikses på...

har akkuratt kjøpt bilen så har ikke fått gjort så mye enda.

 

http://pics.autodb.no/726/726024-bilde2-15.04.2005004.jpg

http://pics.autodb.no/726/726024-bilde1-15.04.2005006.jpg

 

mvh Peri

 

Har fjernet kat'en på min og erstattet denne med 2,5" rustfritt rør (husk lambdasonden). Bakre potte er fjernet og erstattet med en rustfri potte med 4,5" utblås. En ting er i alle fall sikkert, det ble lyd med stor L... Kan til forveksling sammenlignes med en mangeliters V8..

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet kat'en på min og erstattet denne med 2,5" rustfritt rør (husk lambdasonden). Bakre potte er fjernet og erstattet med en rustfri potte med 4,5" utblås. En ting er i alle fall sikkert, det ble lyd med stor L... Kan til forveksling sammenlignes med en mangeliters V8..

 

rått :D er kosebil detta da :P vilken potte brukte du..?

 

trudde lambdasonden sto på eks. manifoilen jeg...? sånn som på 20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen... vil fjerne kat'n min jeg også... hehe. Må bare få noen til å sveise et rør til meg da. Har du mål på røret Q73?

 

kjøp vanlig 2.5" rør å slip flens på begge ender å bruk eksosklemme og kanskje lit eksospaste for å holde tett... skal du sveise på røre blir det klatt når du skal på med katten igjenn for å godkjenne vell...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen... vil fjerne kat'n min jeg også... hehe. Må bare få noen til å sveise et rør til meg da. Har du mål på røret Q73?

 

De flensene som er i framkant av kat'en fås ikke kjøpt, gjorde derfor slik:

Kjøpte en lik kat fra en bil på skroten, spente denne fast i begge ender, skjærte bort kat'en i sveisefugene for å ha mye gods å sveise i. Tilpasset et rustfritt rør med ytterdiameter 61 mm (passet perfekt) og sveiste dette inn i det stykket som manglet mellom røret og flensen. Gjenget opp en stor mutter til M18x1,5 til lambdaen og sveiset denne på i fremkant av det rustfrie røret over et tilpasset hull.

Bakpotten demonterte jeg, kuttet den av der røret går inn i potten. På enden av røret sveiste jeg på et rør av sanne type som ble brukt på kat'en. Punktet fast først, sjekket vinklingen og sveiste resten. Monterte på en effektpotte med 2,5" inn, passet perfekt på røret med diamete 61 mm. Utløpet er som sagt 4,5". På denne potten kan bakre innmat/deksel tas av, alt etter hvor mye lyd man ønsker. Med dette dekselet på lager den ikke mer lyd enn originalt, men tar man det av.... :)

Bakpotten er av rustfritt stål T-304 og fås kjøpt av tstuning

http://www.tstuning.com/shop/product_info.php?products_id=172

Når EU-kontrollen kommer tar jeg av det rake røret og monterer kat'en igjen. Er gjort på 20 minutter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rått :D er kosebil detta da :P vilken potte brukte du..?

 

trudde lambdasonden sto på eks. manifoilen jeg...? sånn som på 20v

 

Ja, det ble rått :) På tomgang er det som en seksliters V8. Når man kjører fint rundt er det greit med lyd, men gir man på aldri så lite, blir det MYE lyd. Når man henger på gearet rundt 1500 omdr og oppover høres det ut som en lastebil med eksosbrems :D

 

Lambdaen sitter oppe i fremkant av kat'en. Her er det noe trangt, noe man må være obs på når man sveiser på nye gjenger til denne. Må helle litt fremover og ligge litt over til høyre siden.

 

Link til den respektive potten er over, kan sterkt anbefales.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble rått :) På tomgang er det som en seksliters V8. Når man kjører fint rundt er det greit med lyd, men gir man på aldri så lite, blir det MYE lyd. Når man henger på gearet rundt 1500 omdr og oppover høres det ut som en lastebil med eksosbrems :D

 

Lambdaen sitter oppe i fremkant av kat'en. Her er det noe trangt, noe man må være obs på når man sveiser på nye gjenger til denne. Må helle litt fremover og ligge litt over til høyre siden.

 

Link til den respektive potten er over, kan sterkt anbefales.

 

passa potta på foringene til bakpotta da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår