Gå til innhold

Lei start ved kald bil

Ranger emnet


rsa

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen forslag på hva som kan sjekkes på min Mazda 323 LX? Bilen er fra 1987 har kun gått 62000, tidligere eid av en overforsiktig pensjonist. Problemet er at den er lei å starte når den er kald. Bilen bruker to, tre forsøk på å starte. Da går turtallet opp, og så raser det ned og bilen stopper. Hvis den får gå litt på tomgang blir den fort normal, men den fusker og lugger litt de første minuttene. Bruker jeg derimot motorvarmer en stund, så går den og starter upåklagelig. Har sjekket at chockespjeldet legger seg på ved kald motor. Har prøvd å smøre de bevegelige delene på forgasseren. Har byttet plugger og luftfilter. Hva slags bensin går denne bilen best på? Bruker selv 95 blyfri, kan den gå bedre på 98 blyfri?

 

Er takknemlig for gode råd, hvis noen har noen tanker?

RSA - Skrutrekker og oljefille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo hende at du må la bilen stå å gå i noen minutter om morgenen. Er jo ikke så bra å begynne å kjøre når det er veldig kaldt ute med kald motor:(

 

Hvor kaldt er det der du bor?

 

Jeg får opp et varsel lys når jeg starter motoren i 10-20 kuldegrader, å da må jeg ofte vente noen minutter før bilen kan kjøre(da slukkes lyset). Hvis jeg begynner å kjøre så er det ofte at bilen min og begynner å hakke i kjøringen.

 

Nå er jo ikke jeg noen ekspert på din biltype, men jeg skulle likt å høre noe fra ekspertene her på forumet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadder'n hadde en Mazda 929 86' for mange år siden og den hadde noen lignede symptomer. Det som var problemer var noe som styret tomgangen på bilen. Dette var en del til ca 250,-. Når denne ble bytte så var det ikke noe problemer med å få startet bilen og den gikk som en klokke.

 

Husker ikke hva denne delen heter, men det heter 'tomgangs.......'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på hvordan denne Mazdaen går til sommeren, da jeg fikk den i Januar/ Februar. Tror nok bare det er noe småpirk som skal til for å løse denne kaldstartproblematikken, da bilen ser så og si ubrukt ut. Har prøvd REDEX bensintilsetning for å se om det kunne rense opp noe, men etter 30 mil med denne, så ser det ikke ut til å hjelpe. Her nede ligger temperaturen på -10 - 15 om natten nå.

 

Det er jo automatchoke på denne bilen , men jeg vet ikke helt hvordan denne blir styrt. Jeg vet det er et vakumprinsipp som er med på styringen, men det er det jeg vet.

RSA - Skrutrekker og oljefille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er som fastone sier, at det er en sjekk av chocken som må til. Motoren er god som gull etter min bedøming.

Hvis noen andre der ute kjenner til lignende, er jeg glad for kommentarer.

Takk til alle så langt.

Er det foresten noen som har heftig bassutstyr i bilen her?

Opplevde her om dagen at bassen fikk turtallsviseren til å hoppe...Nå detter vel bakruta ut snart.....

RSA - Skrutrekker og oljefille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke opplevd at den ruser seg opp når den er varm.

I dag stod den 8 timer i kulda og startet på andre forsøk. Hvis jeg prøver å kjøre med en gang, kvæler bilen seg.

Den pleier å gå opp i turtall når den starter og så går det vanlighvis gradvis nedover til bilen stopper.

Etter et minutt eller to går det greit å kjøre igang, men den fusker litt hvis jeg gasser mye, den første kilometeren.

RSA - Skrutrekker og oljefille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nilsgeorg2002

 

Er jo ganske kjent at biler går bedre på 98 en på 95. Men når det gjelder startproblemene dine så tror jeg ikke at 98 funker bedre.

 

Kanskje ganske kjent, men det er feil ;)

Hvilken oktan motoren liker best kommer annpå motoren og hvordan tenningen er stillt.

 

Jo lavere oktantall jo lettere antenner det.

 

Originally posted by Ranumer

Jeg tror det kan være tomgangs-regulatoren. Hvis den er gåen/dårlig, vil motoren få en ugjevn tomgang når den er kald. Hender det at den ruser seg opp når den er varm noen gang?

 

Er neppe noen tomgangsregulator på en så gammel bil.

Det er snakk om en forgassermotor her.

 

Originally posted by rsa

Er det foresten noen som har heftig bassutstyr i bilen her?

Opplevde her om dagen at bassen fikk turtallsviseren til å hoppe...Nå detter vel bakruta ut snart.....

 

Var dette når motoren sto på tomgang eller? Og hoppet viseren 'nedover'?

Hvis det er tilfellet så kan det være fordi annlegget trekker så mye strøm (litt nå og da) at det går utover turtallet på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også at turtallsviseren ble dratt nedover av strømforbruket, men det skjer ved "alle turtall" hvis det er mye bass inne i bildet.

Fikk en elektrokompis til å måle samtidig og det var normalt. Vaieren for turtallet sitter laaaangt unna bassen, så det må være vibrasjoner i hele bilen som gjør dette.snodig

RSA - Skrutrekker og oljefille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår