TurboKnut Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Har diskutert i øst og vest nå, og nå lurer jeg på: Hvorfor er det hull i oppgraderte breseskiver: Er det fordi: 1) Bedre kjøling? 2) Transportere bort bremsestøv (og dermed få bedre "grep" på bremseklossene)? 3) Noe annet? Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jettamaster Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 betre kjøling har eg fått forklart Siter -vw golf v 1,9 tdi (tddi) -vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v -vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip) -vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip) ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auditq Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Er vell hovedsakelig for å få bedre kjøling :) Siter 99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036 85' Mærche X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Jeg har mine tvil att det vil gi bedre kjøling..Så lenge varmen fra skiven må gå rundt hullene så er min teori dårligere avledning av varmen samt skiven vil "slå" seg fortere.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Bedre kjøling og fjerning av smuss er det jeg har hørt/lest. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Er for å ta å skrape litt av klossene så dem ikke mister friksjonen.. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandel Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 delvis riktig dere ovenfor, men og drenere bremsestøv tror jeg dere kan utelukke.. Når man bremser hardt og belaster bremsene over lang tid, dannes det små gassbobler i mellom skive og kloss fordi belegget på bremseklossen utsettes for ekstreme tempraturer. Hvis man kjører hardt bruker man bremsene mye / og da trenger man slissa/borra skiver for at bremsene ikke skal miste bremse-evne. De små hullene eller slissene er for at gassen skal finne en vei ut fra under bremseklossene... mao gassbobler mellom bremsekloss og skive er ikke det du vil ha når du skal ta kjappe og effektive nedbremsinger . Siter 1994 mazda 323 gt-r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WildThing Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Det er enkel fysikk. Metall leder varme veldig lett, og det blir fort en del joule i energi under hard bremsing. Metall har den egenskapen at det holder lett på energi, det tar litt tid før den "slipper" på den (hence magnet feks). Prinsippet er da at jo flere avbrekk (hull) du har i en flate til å slippe oksygen til, jo raskere vil de slippe temperaturen. Man kan ikke redusere selve flaten for mye, for da mister bremseklossen sin friksjonsrate. Siter Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac. 1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres) 1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil) 1978 Dodge Ramcharger 318 1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Det er også bra med riller...i tillegg til hull eller bare "halve" hull, altså ikke helt gjennom skiva. Skal visst også hindre at skiva sprekker... Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dogshift Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 For dere som har problemer med at skiver (og andre ting) sprekker/slår seg, sjekk her http://www.cryo.no dette er testet på noen av peugeot 206 cup bilene der skivene slo seg og bremseklossene smuldret opp med positive resultater, så det er ikke bare metall/stål det virker på, bremseklosser også faktisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Støtter Mandels teori. Så dette ble forklart på Bosse Bildoktorn. Gå inn på svt.se/bildoktorn og gå inn på videoarkivet. Det står at programmet ble sendt den 11/4, men ble sendt 18/4. Eller, for å gjøre det enklest mulig, klikk her . Edit: For dere som ikke gidder se HELE programmet for å få vite dette, kan dere gå 7 minutter og 30 sekunder ut i programmet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Den .asf fila funker ikke her.... Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Du kan prøve å legge inn linken i mediaplayer da. Virker iallefall hos meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Dette er et av de beste bilrelaterte programmene jeg har sett på lenge. Lærte litt om bremseskiver og varmegang som tråden handler om, og det med servoolje og reg.reimbyttet var også meget pedagogisk illustrert. Tommelen opp fra meg! PS!! Building a Supra 01 -> 04.avi (i mediaforum?) tar også for seg motorbygging på en "enkel" og grei måte. Jeg lærte iaff endel triks der. Da får det gå at det er gjennomsyret av "very trick" og offentlig snikreklame fra A til Z ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfrider Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 På brembo skiver (noen av dem i hvertfall) brukes slike hull til å måle slitasje! Et hull er ok, to hull da begynner det å bli slitt og null hull da må en skifte.. Skiven slites ned og hull kommer til syne og forsvinner igjen.. Stod i hvertfall det i en brosjyre jeg leste. Var et nytt system de hadde Siter Sind sie frei heute Abend? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg