Gå til innhold

Bremseskiver med hull - hvorfor?

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

delvis riktig dere ovenfor, men og drenere bremsestøv tror jeg dere kan utelukke..

 

 

Når man bremser hardt og belaster bremsene over lang tid, dannes det små gassbobler i mellom skive og kloss fordi belegget på bremseklossen utsettes for ekstreme tempraturer. Hvis man kjører hardt bruker man bremsene mye / og da trenger man slissa/borra skiver for at bremsene ikke skal miste bremse-evne. De små hullene eller slissene er for at gassen skal finne en vei ut fra under bremseklossene...

 

mao gassbobler mellom bremsekloss og skive er ikke det du vil ha når du skal ta kjappe og effektive nedbremsinger .

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkel fysikk. Metall leder varme veldig lett, og det blir fort en del joule i energi under hard bremsing. Metall har den egenskapen at det holder lett på energi, det tar litt tid før den "slipper" på den (hence magnet feks).

Prinsippet er da at jo flere avbrekk (hull) du har i en flate til å slippe oksygen til, jo raskere vil de slippe temperaturen. Man kan ikke redusere selve flaten for mye, for da mister bremseklossen sin friksjonsrate.

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Mandels teori.

Så dette ble forklart på Bosse Bildoktorn.

Gå inn på svt.se/bildoktorn og gå inn på videoarkivet. Det står at programmet ble sendt den 11/4, men ble sendt 18/4.

Eller, for å gjøre det enklest mulig, klikk her .

 

Edit: For dere som ikke gidder se HELE programmet for å få vite dette, kan dere gå 7 minutter og 30 sekunder ut i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et av de beste bilrelaterte programmene jeg har sett på lenge. Lærte litt om bremseskiver og varmegang som tråden handler om, og det med servoolje og reg.reimbyttet var også meget pedagogisk illustrert.

Tommelen opp fra meg!

 

PS!! Building a Supra 01 -> 04.avi (i mediaforum?) tar også for seg motorbygging på en "enkel" og grei måte. Jeg lærte iaff endel triks der. Da får det gå at det er gjennomsyret av "very trick" og offentlig snikreklame fra A til Z ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På brembo skiver (noen av dem i hvertfall) brukes slike hull til å måle slitasje! Et hull er ok, to hull da begynner det å bli slitt og null hull da må en skifte.. Skiven slites ned og hull kommer til syne og forsvinner igjen.. Stod i hvertfall det i en brosjyre jeg leste. Var et nytt system de hadde

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår