Jarle_H Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Idag henta eg bilen frå eu-kontroll og 4hjulskontroll. Fekk 1 einer feil og 5 toer feil..... Feila:.........................................verdi: Lasteavhengig ventil feil innstilt........2 Bremnesskive pulserer på v. bakhjul...2 Utslitte pusserblader.......................1 Senkesett ikkje innført i vognkort......2 Dekk ikkkje innført i vognkort............2 Felger ikkje innført i vognkort...........2 Eg skal inn te biltilsynet med tüw papira for fjørene, men må dekka og felgane godkjennast også ? Kan eg sette på dei gamle sommerfelgane for godkjenning ? Eller må dekka stå i vognkortet. For eg har sikkert feil innpress på felgane... Samtidig den lasteavhengigsventilen...dyrt å justere ? Er vel for masse bremsing bak etter bilen vart senka... Noen som har tips til ka so feile bremseskiva bak ? monterte nye i fjor sommer... Fekk bedre kjøreegenskaper etter 4hjulskontrollen. Merka forskjell me ein gong Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dulle Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Bremseskivene ja...bremsene er vel det som er returnerende problem på Primera :\ De fungerer jævlig bra når alt funker, men er lett for kalipperne henger seg litt osv osv. Jeg ville sjekka om det var dette, eller om du rett og slett har fått kast i skiva..det kan skje.. Siter Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling] Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død] http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
partypulp Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Du må føre dekk og felger inn i vognkort ja. Men så lenge ET eller inpress går innafor +- 7,5mm skal de være lovlige. Du kan endre opptil 15 mm tilsammen på begge sider. Du ser i vognkortet hva som er inpresset, og så står det jo bak på felget. 215/40/17 med ET42 går iallfall greit på min bil.. sa de på biltilsyunet når jeg ringte igår iallfall. Siter http://www.mitsubishi-klubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Vello Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Jarle_H: Jeg hadde Primeran min på Nissan for å justere lasteavhengig ventil bak. Har ikke fått rekninga ennå, men de trodde det ville bli en snau tusenlapp.. Tror jeg setter på originaldekka ved en eventuell EU-Kontroll... Siter - 1997 Nissan Primera GT - x 1995 Nissan Primera lx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4x4vinge Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 så lenge rulle retningen blir det samme som på orginale hjulene og dekkene ikke stikker utenfor hjul buene så skal vel egentlig ikke det være noe problem. det er det jeg har fått høre fra en som jobber i biltilsynet. så han som har tatt den eu kontrollen må være noe helt jævelig nøye Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 så lenge rulle retningen blir det samme som på orginale hjulene og dekkene ikke stikker utenfor hjul buene så skal vel egentlig ikke det være noe problem. det er det jeg har fått høre fra en som jobber i biltilsynet. så han som har tatt den eu kontrollen må være noe helt jævelig nøye Det skal "noteres" inn i vognkortet med en gang det er no forskjellige dimensjoner i forhold til orginalen.. Så, uten den lille notisen som koster mer en den smaker, så må du bytte over til orginal hjula for ein kontroll... Tenk og ta penger for og skrive "215/40-17 ET42 Ok" eller no sånn på vognkortet.. Skammeligt! Edit: Og forresten, du mente sikkert rulleomkretsen, ikkje rulleretningen? Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony606 Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 heh, for noen drittsekker dem var med deg dah! jeg har senket bilen min og 205/45-16 dekk på den, og det sa dem ingenting om på eu-kontrollen min ;) men så sa dem ingenting om noe, vet av veldig mange ting dem burde bemerket. og dette var enda til på et nissan verksted.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 For de som skal ta EU kontroll i løpet av sommeren, så har Birger N. Haug tilbud på dette i disse dager. Kun 200 kr :dude: Siter Bilforumet.noIrc Admin- 2011 Volvo V60 R-Design- 2003 Toyota Rav4- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p10 Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Snakket med en tekniker hos biltilsynet ifjor om hva som måtte skrives inn i vognkortet, og han sa at felger og dekk ikke ble skrevet inn lenger. Når de var ute og hadde kontroller hadde de med seg en tabell de brukte for å sjekke at dekkene holdt seg innenfor +/-5% av original rulleomkrets. Senkesettet måtte skrives inn fordi det var et inngrep i bilens originale hjuloppheng og derfor kunne ha mye å si for kjøreegenskaper og bremselengde... Siter Nissan Primera LX '92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 For de som skal ta EU kontroll i løpet av sommeren, så har Birger N. Haug tilbud på dette i disse dager. Kun 200 kr :dude: Hvor ligger dette? Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony606 Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Snakket med en tekniker hos biltilsynet ifjor om hva som måtte skrives inn i vognkortet, og han sa at felger og dekk ikke ble skrevet inn lenger. Når de var ute og hadde kontroller hadde de med seg en tabell de brukte for å sjekke at dekkene holdt seg innenfor +/-5% av original rulleomkrets. Senkesettet måtte skrives inn fordi det var et inngrep i bilens originale hjuloppheng og derfor kunne ha mye å si for kjøreegenskaper og bremselengde... jupps, men så må dem ha med seg den tabellen for dekk dimensjoner, noe dem ikke hadde med når jeg ble stoppet ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raffe Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Hvor ligger dette? Lillestrøm 63 80 44 00 Siter 1997 Primera GT - KN filter - 17" Felger Lyktespoilere ------------- 02 Scania 164 - 580 - Jobbbilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
partypulp Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Hvor ligger dette? Gamle Nissan Romerike, rett ved siden av OBS Lillestrøm, eller på Ensjø. Siter http://www.mitsubishi-klubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle_H Skrevet April 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 eg sjekka Innpresset på felgane. Orginalt er det et45, mens på dei nye felgane stod det et38. Dette burde nå gå bra, er jo innenfor 7,5 mm grensa... Lasteavhengigsventilen ville ta ca. ein times arbeid på verksted, altså rundt 600 kr... Bremseskiva har eg tatt av, mens kaliperen bak var nesten heilt låst. Dei to styrepinnane satt bom fast, (dei som liksom skal vera mjuke å gå ut å inn). Rekner med å få smørt dei opp igjen. Andre som har vore borti slitte/dårlige kalipere bak ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony606 Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 eg sjekka Innpresset på felgane.Orginalt er det et45, mens på dei nye felgane stod det et38. Dette burde nå gå bra, er jo innenfor 7,5 mm grensa... Lasteavhengigsventilen ville ta ca. ein times arbeid på verksted, altså rundt 600 kr... Bremseskiva har eg tatt av, mens kaliperen bak var nesten heilt låst. Dei to styrepinnane satt bom fast, (dei som liksom skal vera mjuke å gå ut å inn). Rekner med å få smørt dei opp igjen. Andre som har vore borti slitte/dårlige kalipere bak ? jupps, begge caliperne bak er rimelig crappy på min, skal skru av begge imorra og legge dem i diesel bad i endel timer. så montere dem igjen, har kjøpt slikt rep-set til dem. alt av pakninger blir ny på dem. så håper det blir bra :) rep-settet får du kjøpt hos mekonomen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg