Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Volvo 242R6

Bil: Volvo 242

 

Prosjektet mitt har ganske mange sider, så jeg vil nå oppdatere første posten med "dagens situasjon" etterhvert.

Målsettningen med prosjektet mitt, kan man lese rett nedenfor dette.

 

DSC01194.JPG

DSC01197.JPG

 

 

YES!! Det vi alle frykter skjedde meg!

Registerreimen min røk rett av, jeg cruiste i 80km/t og bilen dauet.

 

Folk har lurt på diverse ting som om jeg ikke hadde byttet den, etc. Hvor jeg kjøpte reimen, så jeg tenkte å skrive det her i første posten:

Reimen ble byttet i forfjor (under 24 mnd siden) og ble kjøpt ny hos Volvo. jeg kjører ikke så mange km, da jeg busser til/fra jobb, så jeg var laaaangt unna intervall.

 

Samtidig som reimen ble byttet, ble også strammehjul og den "demperen" byttet. Vannpumpen ble byttet i fjor.

 

Etter jeg tok ut reimen, sjekket jeg løpehjul, vannpumpe, o.l. ingenting var slarkete eller hadde låst seg.

 

Eneste logiske jeg kan tenke på, er en mandagsreim.

Jeg har nå betalt depositum til s90r på forumet, for hans lavkompresjons sekser med pianotråd i topp-pakningen.

 

Turboer på manifoiler har jeg nye fra s80t6 og jeg har sendt ny søknad til b.t. om twinturbo.

 

Var litt leit, da jeg skulle fikse karrosseri/lakk i år, noe jeg nå tviler på jeg får råd til.

Specs på bilen:

  • B6304FS motor, 95' topp, v70 lavkompresjons stempler, pianostreng i topp-pakning (nybygget motor). XC90T6 Turboer
  • El. vifte fra Toyota elns. styrt av motorens elektronikk.
  • Alu radiator m. oljekjøler
  • Turbo oljekjøler
  • AW30-43 Elektronisk styrt automatkasse fra Volvo 960
  • Volvo 960 instrumentpanel (behøves for konvertering av signaler mellom girkasse og motor)
  • 1031 bakaksel fra nyeste type 240 (alu lokk)
  • Dana TrueTrac LSD, 3.73 i utveksling
  • Lesjofors 45mm senkefjærer
  • Bilstein Clubsport dempere (34mm kortere enn koni) - Før: Gule Koni Sport
  • WhiteLine 24mm krengestag m. polyurethaneforinger
  • Lenkestag m. polyurethaneforinger
  • OMP hjulhus tårnstag
  • "Gt-Stag" / Ambulansestag
  • "Stag Bærebru", moddet av meg selv.
  • Ventilerte skiver
  • Volvo original spacersats på 2 x 20mm
  • SuperDTM 18x8.5 felger, ET13
  • 225/35-18 dekk rundtom (310km/t)
  • USA-front, blinklys
  • Flatnose panser
  • 460 skjermblinkers montert på motsatt side (med vilje)
  • Div. Polyforinger i forstillingen
  • Justerbart panhardstag, m. polyurethaneforinger - Nå montert :mekke:
  • Justerbare momentstag, m. polyurathenforinger - Montert
  • Original gr.a. vinge
  • Fjernet gulvteppe, lyddemping, m.m.
  • Volvo 960 tonehjul (48 givers blikk)
  • Senket travers ~~7mm
  • 3" JT Superflow laget for 240 N/A (2 eksospotter)
  • Solgt: Custom Collector laget av svendsen eksos, fra 2x2.5" til 1x3"
  • Konfilter som suger varmluft - jippi, hehe..
  • Batteri i bagasjen
  • Stygg lakk (dårlig jobb når den ble lakket opp i 2000)
  • Div. bulker - Som ikke jeg er skyld i :x
  • Anti vridningsstag på motor
  • Custom øvre motorfester på motor (http://www.vikeboe.com)
  • Diesel motorputer
  • Volvo 960 hovedpumpe, 240 tankpumpe
  • Skjev antenne fra 1979
  • Diesel bremsekraftforsterkeren, aka. 2 x 8", aka. "Big Brake Booster".
  • GLT-lister

 

 

--------------Første innlegg følger-------------------------

Takk til:

Stein Ove Vikebø

Børge Vikebø

Faren min

Meg selv

 

Stein ove har tatt alt med motoren og truetrac'en, som vil si:

Dreiing av diff, montering av tonehjul, bytting av bakaksel, bytting av dempere/fjærer fremme, el. jobb, montering av motor, bytte til plastfanger fremme, bytting av dashboard, etc.

 

Børge har også hjulpet med feks. hjulstilling, burnouts, etc.

 

he he ,fin endringen av første innlegget.

men må få med at jeg hjalp deg med fjerning av bakfanger og hengerfeste, og har nok hjulpet litt med monteringen=)

 

 

Faren min lånte meg cash når jeg var litt på etterskudd :P

 

og meg: for å være gal nok til å gjøre dette.

jeg har gjort alt jeg har mulighet til selv, som vil si: fjærer og dempere bak, stabstag, gt-stag, stag bærebru, gr..a vinge, spacerkit, byttet alle bremser (calipere, skiver, klosser), etc. etc.

 

 

Prosjektet mitt går ut på å modernisere en 1980' Volvo 242DL.

B19A motoren byttes ut mot B6304FS.

 

B6304FS er altså en Rekke-6 motor, ikke en V6 motor.

Motoren er 3.0, 24V.

Original ytelse på motoren, er 204 hk @ 6000 r/min / 267 Nm @ 72 r/s.

Den oppnår 80% av nm på 1000rpm (213.6 Nm) og man kan derfor si den har en meget deilig effektkurve!

 

Motoren som monteres i bilen, er fra en 1995' Volvo 960 (94' typen).

Bilen er altså per dags dato 25 år gammel, mens motoren er 10 år gammel.

 

Forventet ytelse:

0-100: under 7 sekunder?

Forbruk: under literen

 

Samme motor ble brukt i en mindre kjent sportsbil:

http://www.jossecar.com/specifications.html

 

Der, hadde bilen egenvekt på 1000kg og tok 0-100 på 6.5 sekunder!

Jeg er litt usikker på hvor mye 242 1980' veier, men det kan spares vekt her og der. (feks plastfangere = 17kg spart).

 

242 skal veie litt mindre enn 244 (såfremt de har samme utstyrsnivå) og DL er den med minst luksus.

 

Den nye motoren gir en økt vekt på ca. 20kg - det A/C veier. (A/C er bare tull å ha).

 

Bakaksling må være av 88-93 type, 48 tenner på giverhjul, ABS bakaksling.

Den vil bli montert med 3.73 i utveksling.

 

Liste over deler man trenger:

* 54cm mellomaksel, 50.8mm i diameter

* Brakett til hovedpumpe

* hovedpumpe

* bensinfilter

* hovedpumperelè

* tankpumpe m. filter

* aw71 girvelger

* b6304fs med ledningsnett og ECU, samt TCM og tilhørende automat

* konfilter eller 960 sin luftfilterboks og flytting av batteri til bagasjerommet

* Bakaksel med 48 tenners giver (femsiffret speedo signal), 3.73 i utveksling (88-93 ABS)

* Radiator med oljekjøler til automat (feks 240 auto-radiator)

* Oljekjøler fra Volvo 240T eller Volvo 740T

* Stabstag fra Volvo 260 (pga. klarering til bunnpanne)

* El. vifte®

+++++

 

Det er mao. *mange* deler man må kjøpe, som tilsammen koster *masse* penger. Ombyggingen koster minst 30.000kr om man ikke har deler og kan gjøre jobben 100% selv. (inkl motor innkjøp).

 

Koster en del cash, men det blir spesiellt, samt bilen varer en del år lengre.

Sparer også inn penger på bensinforbruk, men så blir det vel dyrere service, hehe..

 

kanskje jeg får tatt bilder av motoren i helgen, da jeg skal ut å besøke han som bygger om. (levere fra meg flere deler).

 

Bilen:

Volvo_242_in_the_sun%2C_part_2.jpg

 

Under bilen, før motorbytte:

my_new_260_swaybar_%2824mm_and_polyurethane_bushings.jpg

 

nye bilder kommer kanskje i helgen! (med bilder av ny motor)

 

 

----

IMG_9330.JPG

IMG_9329.JPG

IMG_9328.JPG

IMG_9331.JPG

IMG_9322.JPG

IMG_9319.JPG

IMG_9335.JPG

IMG_9333.JPG

IMG_9323.JPG

 

IMG_9316.JPG

IMG_9338.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bilder av motoren??

Jeg har desverre ikek bilder av motoren min, hehe..

Har ikke kamera selv og jeg glemte å låne faren min sitt sony 828 digitalkamera :(

 

prøvde å ta bilde med jalla-telefonen min (nokia 3200), men det ble for mørkt i garasjen.

 

Motoren står fiiiint i motor-rommet, dashboard er demontert og nå er kanskje elektronikken ferdig koblet.

 

Motorfestene han lagde, var übernice! Det var fint å se b6304fs motor nedi volvo 242DL motorrommet :)

 

Jeg har forresten også fått positivt svar fra biltilsynet på min søknad om motorbytte. Jeg må bare ta effektmåling, samt de vil prøvekjøre den for å sjekke at den oppfører seg bra, med tanke på bremser og veiholdning.

 

Da er det bare bakaksel jeg mangler, som volvohuggeren har lovet å skaffe meg.

 

Jeg fant ellers ut at jeg skal bruke 960 instrumentpanelet i nyere typen 240 dashboard. Bare sager vekk litt av kantene.. skal laste opp et illustrert bilde senere, for å lettere forklare.

 

edit: paranoia har fått meg til å fjerne litt informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir brathumpsup

Ser ut som du blir ferdig med det prosjektet jeg ga opp :)

Ja, jeg tror at bilen er ferdig i mai en gang :)

Ble litt cash her og der, på smådeler og store-deler..

Skal si det sånn at det ble mye mer deler enn jeg regnet med!

 

Nå mangler jeg bare girvelger fra aw71, bakaksel, tankpumpe-filter og reg-reim + multireim, samt olje® og kjøleveske..

 

mao. bare et par tusen til med deler.

totalt kommer nok ombyggingen til å ha kostet kanskje 30.000kr.. Jeg regnet med 20.000kr, hehe..

 

jaja, :P Det blir nå spesiellt!

 

Egentlig er det ikke så "ille", selv om noen ikke skjønner hvorfor man vil bruke så mye peng på en 25 år gammel bil.

Om jeg hadde gått ut på bilmarkedet med 30.000kr, hadde jeg ikke fått noe særlig bil for pengene! bilen min brukte så mye bensin på slutten, at jeg burde vært sponset av oljeindustrien og forfulgt av belona!

 

Hadde mao. to alternativer:

1: kjøpe ny bil

2: bytte motor

 

kunne selvsagt byttet til en tilsvarende motor, men.. hvorfor gjøre det enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update 25/4-05:

Mangler fremdeles

  • Bakaksel
  • Servopumpe-tank
  • aw71 girvelger til 240

 

Slik blir mitt dashboard:

custom_dash.gif

legg merke til instrumentene.

 

Jeg må sage over nederste dekselet til ekstrautstyr, samt der man har lysbryter på venstre side.. Det er pga. bredden på 960 instrumentpanel vs. 240 sitt. Skal kle restene av panelene jeg sager i vinyl, slik at det ser bra ut. Må kanskje også bygge de litt ut, for å matche instrumentpanelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir brathumpsup

Ser ut som du blir ferdig med det prosjektet jeg ga opp :)

 

Har du hatt noe rekke6 prosjekt til 242?

 

Hvordan går det med bilen til kenneth a? Står godt der den står ;)?

 

Tilbake til topic, åssen bakaksel er det du er på utkikk etter? Var det ikke noe med abs følere?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt noe rekke6 prosjekt til 242?

 

Hvordan går det med bilen til kenneth a? Står godt der den står ;)?

 

Tilbake til topic, åssen bakaksel er det du er på utkikk etter? Var det ikke noe med abs følere?

 

 

Jeg må ha 88-93 ABS bakaksel for 240, 3.73, 3.91 eller 4.10 i utveksling.

(48 tenner på giverhjul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt noe rekke6 prosjekt til 242?

 

Hvordan går det med bilen til kenneth a? Står godt der den står ;)?

 

Tilbake til topic, åssen bakaksel er det du er på utkikk etter? Var det ikke noe med abs følere?

 

[OT]Joda, hadde en slik motor, det var den som opprinnelig skulle inn i den grønne 242.

 

Kenneth sin står her, enda ikke fått noen deler der./[OT]

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update 25/4-05:

Mangler fremdeles

  • Bakaksel
  • Servopumpe-tank
  • aw71 girvelger til 240

QUOTE]

mulig jeg kan skaffe girvelger... jeg hadde en aw71-kasse men solgte den for en tid tilbake, han som kjøpte kassen fikk girvelgeren med på kjøpet.. *han skulle ha kassen i en 740*

kan sikkert høre om han har girvelgeren enda.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update 25/4-05:

 

mulig jeg kan skaffe girvelger... jeg hadde en aw71-kasse men solgte den for en tid tilbake, han som kjøpte kassen fikk girvelgeren med på kjøpet.. *han skulle ha kassen i en 740*

kan sikkert høre om han har girvelgeren enda.. :rolleyes:

Fine gardine!

 

Om du kan høre ASAP om han har girvelgeren, blir jeg veldig glad :)

Han kan ikke bruke den girvelgeren i 740 uansett, pga. den er for liten for hullet i hans karrosseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

jeg tror jeg beholder min 32" subwoofer og kjøper meg en Alpine V12 forsterker. Det er en klasse D forsterker som yter 500w RMS i 4 ohm.

Den ligger vel på en 9.000kr elns. ny.. (største til alpine tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine gardine!

 

Om du kan høre ASAP om han har girvelgeren, blir jeg veldig glad :)

Han kan ikke bruke den girvelgeren i 740 uansett, pga. den er for liten for hullet i hans karrosseri.

 

jeg har sendt mld å prøvd å ringt han karn, men ikke noe svar :rolleyes:

 

kan kanskje stikke innom han i hælga;) sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår