Gå til innhold

KN-filter i grillen. Erfaringer?

Ranger emnet


ice3d

Anbefalte innlegg

I bilen min så satt det orginalt en luftfilterboks mellom baksiden av motoren og torpedoveggen. Jeg fikk kjøpt et et skikkelig digert KN-filter (koneformet ca 30x16cm) som erstattet den orginale luftfilterboksen. Dette ga naturligvis mye mer pådrag under akselerasjon.

 

Men siden filteret forsatt satt bak motoren, så tenkte jeg å flytte det lengre frem slik at mer luft ble blåst inn og luften ville være kaldere. Men til det store filteret, samt en tykk slange som ikke må ha for mye kromning, så fant jeg ingen plass i motorrommet. Det var da jeg kom på ideen å legge det i grillen istedet (min bil har nemlig god plass mellom grill og radiator). Som sagt, som gjort og etter en del jobbing fikk jeg lagt slangen fra EFI-enheten, under batterifestet, under venstre lykt, og deretter bak grillen. I tilegg så fikk bilen et tøffere og sportsligere utseende da man kan skimte KN-filteret i grillen!

 

Nå har jeg kjørt med det i to dager, og jeg er meget fornøyd med at luften blir presset inn i KN-filteret. Men så kom jeg til å tenke på hva som skjer hvis det regner? Da vil jo sikkert en del regndråper komme gjennom grillen og lande på filteret. Går det bra? Eller må jeg beskytte filteret på noe vis? Noen som har forsøkt noe lignende? :rolleyes:

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldere luft jakter alle på;)

 

Hvorfor la du bare ikke et leder rør opp til der KN filteret satt først? KN er jo som alle andre åpne luftfiltere satt inn med spesial olje som skal greie å holde ut vannet og andre fine partikler, så tror ikke det blir noe problem. Men vis den blir drukna i vann, da kan du jo tippe hva som skjer.

 

Har lyst på KN kromma filter, mye gav du for ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer! Tenkte ikke på at KN-filteret var satt inn med olje. Så da regner jeg med at det går bra. m'm

 

Filteret kjøpte jeg på Kollevold rally import Jeg gav mellom 700 og 800kr for filteret inkl porto. De er norges offisielle leverandør av KN, så du finner alle typer filtere der. Inkl det med krom på!

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters! Må ha krom, de andre er liksom bare fine istarten helt til de blir møkkete, men har du krom da så er det fortsatt litt stil over sakene;)

 

Husk å kjøp sånn rensesett til ditt filterer i samma slengen da, de blir drit møkkete vis du kjører på grusveier å anna dritt! Skulle spurt om du kunne få det med i prisen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ideel plassering du har funnet deg der. Regn går ikke bra i lengden, vasker bort olja osv. Dessuten blir filteret fort forurenset. Kan jo ikke ligge bak biler i regnvær lengre nå.

Får du laget deg et skjold som skjermer filteret fra å ta imot møkk og vann direkte fra fronten, funker det nok greit.

 

oyove:

Det er nok ikke ekspandering av fukt som gir effekt.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen din kan faktisk gå bedre hvis du får fuktig luft inn innsuget... fukten ekspanderer mye mer enn kun ren luft
Ja, hvis den teorien stemmer burde bilen min gå bedre i regnvær.

 

Men det stemmer vel dårlig, er vel heller omvendt ja, ihvertfall på forgasser. Bilen min hoster, harker og ryker når det er vått ute og fuktig luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fukt (eller vann) kan faktisk hjelpe motorer, men ikke fukt i lufta såvidt jeg vet.

 

På større motorer (les skipsmaskineri) så er det eksperimentert en del med vann i drivstoffet. Vannet blir da finfordelt i fuel'en (knust til mikroperler). Ved forbrenning i sylinderen går vannet over til damp, og sprenger fuel-dråpene til enda finere støv, noe som gir bedre forbrenning.

 

Dette har selvfølgelig lite relevans for en bilmotor, men kjekt med unyttige fakta.

Er vel kanskje heller slik at ved regn så kjøles lufta ned, gir økt tetthet.

Men, fukta stjeler energi fra forbrenningen dvs lavere temp i sylinder pga overgangen fra vann til damp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fukt (eller vann) kan faktisk hjelpe motorer, men ikke fukt i lufta såvidt jeg vet.

 

På større motorer (les skipsmaskineri) så er det eksperimentert en del med vann i drivstoffet. Vannet blir da finfordelt i fuel'en (knust til mikroperler). Ved forbrenning i sylinderen går vannet over til damp, og sprenger fuel-dråpene til enda finere støv, noe som gir bedre forbrenning.

 

Dette har selvfølgelig lite relevans for en bilmotor, men kjekt med unyttige fakta.

Er vel kanskje heller slik at ved regn så kjøles lufta ned, gir økt tetthet.

Men, fukta stjeler energi fra forbrenningen dvs lavere temp i sylinder pga overgangen fra vann til damp.

 

Husk at det er diesel i skip. Men litt tøft og vite, skal se om jeg finner ut mer om dette..

 

Tørr og kald luft er vel mest effektivt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann lar seg ikke komperimere like godt som luft. Så hvis man har vann i innsugslufta vil man få høyere komp. Men hvis man har i for mye vann vil man få hydro lock, altså vil ikke stemplet greie og komperemere lufta/bensinen (eller hva man kjører på)/vannet, og da stoppe/smelte/brekke. At man har vann i innsugslufta vil også ha en kjølende effekt på lufta. Så det blir en slags intercooler og kompresjonsøker i ett. Bakdelen er jo at man må ha med seg vann. Derfor egner det seg best til dragrace og traktorpulling samt at det i båt (som nevnt tidligere) er genialt med tanke på tilgjengligheten til vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår