Gå til innhold

Problemer med bensin- og temp.måler + diverse annet på 96 Volvo 460 Turbo

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Nei, prøvde å passe på å ikke spyle over fordelerlokket, men har nok kommet noe vann inn likevel, men kan det holde å bare prøve å skrape/pusse vekk rusten og det grønne? Men lurer på om dette kan ha vært der før jeg tok motorvasken ogås, for hvis ikke det har vært der før er det jo noe mer som ikke er som det skal. Men bør jeg bytte rotor og fordelerlokk, eller kan det holde prøve å skrape av?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Temp-måleren på min 460 går heller ikke langt nok opp synes jeg. Ser ut som dette gjelder flere av oss.

 

Ang. setetputen bak hadde jeg det nettopp ute p.g.a lekkasje i bilen. Trykk de to holderene for beltet gjennom puta og løft det opp i bak-kant. Vipp det opp 90 grader. Nå ser du de to metallklipsene som holder det på plass. Kan være du må vippe det litt lengre for å få de ut, men nå kan du nappe setet opp mot taket og ut av bilen. Satt litt hardt i min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ser ut til at termostaten på disse bilene er litt snodi, spesielt på modellene etter 94.

På min brors 440 96- så gikk heller ikke tempen helt opp til midten.. og heller ikke på mine 3 bekjentes 460`er av 94- og oppover.

Termostaten er byttet på min til en fra biltema. Denne skal vel åpne på 88 grader mens det originalt er 89 grader på B18FT. Var ingen forskjell etter å ha byttet termostat, så lurer på om det rett og slett er instrumentet som ikke virker siden det er problemer med bensinmåleren også.

 

Awas74: Takk for tipset, skal prøve det. Satser på jeg klarer det nå da!

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ut baksete idag. Gikk ikke å løfte opp sete i bakkant før jeg hadde løsnet litt på festene til sikkerhets-selen i mitten, men fant ut hvordan det var festet foran og fikk det ut etterhvert.

 

Prøvde å finne ut av denne bensinmåleren, men ikke sikker på hva som er feil, heller mest mot instrumentet eller noe der. Jordingen til tankgiveren er det i hvertfall ikke. Målte motstanden mellom de to punktene som instrumentet kobles til på giveren, og denne var da 52,9 ohm. Når det er 60 liter på tanken skal den være ca 40 ohm og når det er 45 liter skal den være ca 60 ohm. Dette kan nok stemme bra tror jeg. Har kjørt ca 12 mil siden jeg fylte opp. Så da virker det jo som ikke det er noe galt med tankgiveren. Prøvde også å kortslutte den ledningen med 10 V fra instrunetet rett til jord, og måleren gikk da helt opp av og til, mens den noen ganger bare gikk litt under full. Måleren stiger veldig sent opp og kan bruke 10 minutter før den kommer til toppen, og den går også litt i rykk og napp oppover. Hva tror dere er galt?

 

Er det noen måte å teste om temperaturmåleren virker på eller? Får å teste selve instrumentet. Eller må jeg bare bytte giveren til denne? Er vel ikke noe annet en giveren eller instrumentet som kan være ødelagt når termostaten akkurat er byttet?

 

Noen som vet hvordan rotoren er festet og hvordan jeg får av denne?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom hos volvo idag, og hørte på pris for nytt instrument. Var på 1500 i 2003, så får prøve å finne et brukt et hvis jeg skal ha nytt. Fikk tips om å teste temperaturmåleren også med å bare jorde denne, og den kommer seg da etter veldig lang tid opp til maks. Bruker gjerne 10 minutter før den kommer til maks. Testet også at det ikke er giveren som var feil, men var rett motstand på denne når motoren var varm, så er enten den speningsregulatoren eller selve instrumentet som ikke virker da.

 

Prøvde meg på en ny motorvask idag, men med bare hageslangen og avfetting denne gangen. Skrudde av fordelerlokket før jeg startet den, men var ikke særlig med vann inni der, men sprutet ikke heller på det. Bilen startet fint og sveiv fint på tomgang de 2 - 3 første minuttene før den begynte å fuske mer og mer, det vil si turtallet gikk opp og ned. Holdt inne gassen så den holdt seg rundt 2000 rpm og røyk veldig mye av den synes jeg, akkurat som forrige gang vi vaskt den. Etter å ha holdt den der i et par minutter prøvde jeg å slippe den, men da datt turtallet rett ned og så stoppet den. Mulig at det er kommet vann i fordelerlokket etter at den hadde stått å svive litt eller? Var så seint, så gadd ikke skru opp igjen fordelerlokket, får se imorra. La også merke til at del nr 14 på bildet under ikke finnes på min bil, skulle vel vært der den?.. Er også litt knekt på del nr 4 på bildet under. Kan heller ikke se den som har nummer 5 på bildet og blir kalt "elbørste" på min bil.

Tennings-system.jpg

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, får bare gi opp motorvasking på denne bilen. Får vel bare innse at denne ikke tåler det like bra som bobla fra '74. Skal bort å høre hva de tar for fordelerlokk, den ringen som er knekt og rotor på volvo idag. Er det for dyrt kjøper jeg bare rotoren og fordelerlokket på Biltema til helgen. Får håpe den motoren kan klare å svive jevnt på tomgang etter dette er byttet!

 

Får prøve å finne ut hva jeg gjøre med bensin og temp måleren også.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, får bare gi opp motorvasking på denne bilen. Får vel bare innse at denne ikke tåler det like bra som bobla fra '74. Skal bort å høre hva de tar for fordelerlokk, den ringen som er knekt og rotor på volvo idag. Er det for dyrt kjøper jeg bare rotoren og fordelerlokket på Biltema til helgen. Får håpe den motoren kan klare å svive jevnt på tomgang etter dette er byttet!

 

Får prøve å finne ut hva jeg gjøre med bensin og temp måleren også.

For all del ikke kjøp det drite de selger på Biltema. Da er du garantert problemer. Du har råd til 400 kr. for originalt fra Volvo! Hvis ikke så tar du deg råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Volvo i dag å bestilte et sett med ny rotor, fordelerlokk, elbørsten og den pakningen bak som fordelerlokket skrus inn til. Kostet totalt 926 kroner(!!) og kunne hente det i morgen.. Ganske dyrt igrunnen synes jeg, bare rotoren kostet 200 kroner ny, så bør være mye bedre enn det på biltema da. Kunne kjøpt 3 rotorer på biltema for den samme prisen som en på volvo. Tenkte også å kjøpe den kåpa som skal ligge over fordelerlokket og beskytte mot støv, men denne kostet 500 - 600 kroner, så ble ikke noe av det. Noen som vet om det er noen vits med denne?

edit: Var ute nå i stad og startet opp bilen. Den begynte med å gå fint på tomgang før den begynte å hakke mer og mer. Lot den bare står for å se om den kom seg igjen, men etter 2 - 3 minutter stoppet den, og da ville den ikke starte igjen. Ikke noe tegn til tening, bare et smell i potta etter å kinne litt. Skrudde av fordelerlokket og prøvde å se etter vann eller noe i denne, men kunne ikke se noe vann. Tørket litt inni den og på rotoren og skrudde den på igjen og startet med en gang da. Så er vel stor mulighet for at det er fordeleren som lager gøy for meg her eller? Håper det blir fint med ny fordeler til den prisen jeg måtte betale for den!

 

Må bare få litt skikk på denne bensinmåleren nå da. Hadde litt lyst å bytte den ut med den kjørekomputeren man kunne få originalt, men dette ville vel bli veldig dyrt regner jeg med.? Må vel kanskje ha elektrisk speedometer da også, og det jeg har nå er mekanisk + at jeg vel trenger alle følerene og kanskje endel kabler, så tror jeg sløyfer det. Prøver å finne noe brukt noe, hvis ikke det instrumentet som jeg har kan repareres da. Fikk nummeret til et firma som driver med instrumenter, så kan jo snakke med de.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montert den nye fordeleren igår, og ser ut til å ha hjulpe det. Var litt av det samme som før med at den gikk litt opp og ned med en gang etter jeg hadde montert, men vibrerte mye mindre. Kjørte et stykke med den idag, og virket ikke som det var noen tegn til at den gikk opp og ned som før. Kunne verken høre eller kjenne noe så. Har merket at etter jeg byttet denne er det mye mindre vibrasjoner når den står på tomgang. Vibrerte en del hele tiden før, bare litt risting i bilen hele tiden, litt som en bil med diesel, men merket ingen ting idag. Har fri imorra, så skal prøve å få plukket ut instrumentpanelet da og skal sende det med min mor til reperasjon på onsdag er planen. Et firma som heter Nor Instrument som Volvo anbefalte som skal reparere det, de regnet med å kunne gjøre det på dagen så. Noen som har tatt ut instrumentpanelet i denne bilen og kan si om det er en vanskelig jobb? Har Haynes boka til bilen og fått tegninger av Volvo til hvordan det skal gjøres, så håper jeg får det til. Skulle ikke være så vanskelig mente de på Volvo.

 

Har to spørsmål til de som har denne bilen også:

1. Det lyset i instrumentpanelet som lyser når man kjører med fjernlys blender meg når jeg kjører, så lurer på om det skal være slik? Er jo et hvitt lys med et slik lys-symbol, men mitt i det er det en rundig som det kommer veldig mye lys ut av som blender meg. Skal dette være sånn eller? Pleier jo også å være blå disse lysene, men skal det være hvitt i denne bilen?

2. Lurer på om det skal være et trekk eller noe mellom rattet og instrumenpanelet? På min ser det ut som det har vært noe en gang, men nå er det ikke noe og jeg kan se rett nedover rattstammen hvis jeg ikke har rattet helt oppe og i mørket kan jeg se noe lys fra instrumentene i dette hullet rett over rattstammen.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. det kan være satt for stor pære i. Det skal være hvitt lys, ikke blått. På de 440/460`ene jeg har kjørt så har ikke dette lyset vært merkbart skarpt.

 

2. Ja, det skal være trekk. Det er det iallefall på min bil.

 

 

Fint at du fikk iorden bilen da, bare husk til neste gang å ikke vask over fordeleren, så går det nokk bra. Om så dobbeltsjekk at det ikke er vann i den :)

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt ut instrumentpanelet nå. Er riktig pære som sitter i. 1,2W 12V som alle de andre pærene i instrumentet. Tok bare av symbolskiven til fjernlyset og brukte en blå sprit-tusj på den, så satser på det hjelper. Testet med en lommelykt bak, og virker som det ble mye bedre, blått ble det også!

 

Har testet spenningsstabilisatoren på instrumentpanelet, og denne gir stabilt 10 V, så er nok ikke denne som gjør at bensin og temperaturmåleren ikke virker da. Har funnet ut at min mor skal ta det til Nor Instrument på Onsdag, så kunne de reparere det på dagen så satser jeg på at det vil funke da.

 

Edit: Siden jeg idag fant ut at det er elektronisk speedometer i bilen min, begynte jeg å tenke litt på hvor mye det ville koste for å få instalert kjørekomputer i denne bilen. Virker jo som det meste av ekstra ledninger er lagt opp i denne bilen. Så lurer da på om det er noe mer enn selve kjørekomputeren, bryteren til denne og giveren til yttertemperaturen, mulig en giver til motortempertur også? Har jo elektrisk giver for hastigheten. Noen som vet hva som trengs eller? Vet at 460 med Turbo motor ble levert med kjørekomputer som standard utstyr frem til 1995, i hvert fall i sverige, noen som vet om det var det samme i norge? Er en her som har gjort det i en 850. Ser det kostet 3000 nytt til denne.

 

Snakket med de på Volvo også, men måtte vite hvor det trekket mellom rattet og instrumentpanelet sitter fast før de kunne finne det. Sitter vel antageligvis på den plasthetta rundt rattstammen eller? Noen som vet?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår