Gå til innhold

Problemer med bensin- og temp.måler + diverse annet på 96 Volvo 460 Turbo

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 1996 Volvo 460 1.7 Turbo som er gått 110000 for rundt en måned siden, og er diverse småting som ikke virker i den.

 

1. Bensin og temperaturmåleren virker ikke som de skal. Bensinmåleren går litt opp og ned som den selv vil mens jeg kjører, bruker også veldig lang tid på å komme oppover, men er kanksje normalt i denne bilen. Har fått noen ark om feilsøking av denne og temperatumåleren fra Volvo. Utifra den kan det være Ødelagt kretskort, giverens jording, giveren i tanken og selve instrumentet. Har sjekket alle jordingene bortsett fra et som skal være ved A stolpen, noen som vet hvordan jeg lettest kommer til dette? Tenkte å ta ut baksete også å prøve å jorde giveren, men hvordan får jeg opp dette baksete? Er jo litt merkelig at temperaturmålen heller ikke virker som den skal. Går aldri opp til mitten der den normalt skulle stått, bare ca 1/4 normalt. Aldri fått den lenger opp en på dette bildet. Har byttet termostaten, så temperaturen skulle være som den skal på den. Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre med disse tingene?

 

2. Setevarmeren virker ikke i førersete, men her må det være inni puta. Dette er vel ikke så lett å få reparert eller? Hvis det er veldig vanskelig gidder jeg ikke bry meg med det.

 

3. Sentrallåsmotoren i venstre bakdør virker ikke lenger. Virket med en gang, men har sluttet nå. Er strøm og alle signaler som skal være der til den, men ingen reaksjon eller lyder fra den. Noen tips til hva jeg kan gjøre med den? Har hørt at det var det samme med en annen 460 på den samme døra, og der kom og gikk den motoren litt.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøpte en 1996 Volvo 460 1.7 Turbo som er gått 110000 for rundt en måned siden, og er diverse småting som ikke virker i den.

 

1. Bensin og temperaturmåleren virker ikke som de skal. Bensinmåleren går litt opp og ned som den selv vil mens jeg kjører, bruker også veldig lang tid på å komme oppover, men er kanksje normalt i denne bilen. Har fått noen ark om feilsøking av denne og temperatumåleren fra Volvo. Utifra den kan det være Ødelagt kretskort, giverens jording, giveren i tanken og selve instrumentet. Har sjekket alle jordingene bortsett fra et som skal være ved A stolpen, noen som vet hvordan jeg lettest kommer til dette? Tenkte å ta ut baksete også å prøve å jorde giveren, men hvordan får jeg opp dette baksete? Er jo litt merkelig at temperaturmålen heller ikke virker som den skal. Går aldri opp til mitten der den normalt skulle stått, bare ca 1/4 normalt. Aldri fått den lenger opp en på dette bildet. Har byttet termostaten, så temperaturen skulle være som den skal på den. Noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre med disse tingene?

 

2. Setevarmeren virker ikke i førersete, men her må det være inni puta. Dette er vel ikke så lett å få reparert eller? Hvis det er veldig vanskelig gidder jeg ikke bry meg med det.

 

3. Sentrallåsmotoren i venstre bakdør virker ikke lenger. Virket med en gang, men har sluttet nå. Er strøm og alle signaler som skal være der til den, men ingen reaksjon eller lyder fra den. Noen tips til hva jeg kan gjøre med den? Har hørt at det var det samme med en annen 460 på den samme døra, og der kom og gikk den motoren litt.

Tempen er sikkert helt ok. Den trenger ikke nødvendigvis stå i midten for at den skal ha skikkelig arbeidstremperatur. Ellers så kan det jo også være at giveren er gåen. Når det gjelder sentral låsen så hadde jeg det problemet også men det løste seg etter at jeg låste opp igjen dørene noen ganger. Eventuelt smøre låsen litt hjelper kanskje. Det er stress å ta ut hele baksete. Men bakseteputen den du sitter på er bare festet med noen klips saker så den er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror det må være noe galt med temp. måleren siden den beveger seg sånn opp og ned mens jeg kjører. Går opp til ca 1/4 og så ned til der skalaen slutter normalt. Bør vel i hvertfall nærme seg halv. Slik som den var på det bildet i første post har jeg bare fått den en gang, aldri gått så langt mot midten etter det. Mulig giveren er gåen ja, mulig å sjekke dette uten å bytte den?

 

Tenkte bare på å ta ut bakseteputen, men vet ikke hvordan jeg skal ta den ut? Skal jeg trykke ned noen plass eller må jeg bruke noe slags verktøy? Hvor sitter disse klipsene og vet noen hvor mange er det av de?

 

Får se om jeg får smørt låsen litt.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må altså fjerne litt av teppet foran baksete? Bare å dra det vekk da? Må jeg kanskje til å lime det på plass igjen da eller er det en annen måte å få det fint på plass igjen så det ikke henger og slenger. Tror ikke de klipsene på siden er festet hos meg da, kan lette ganske mye på det ved dørene.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare en gang temperaturmåleren har klart å komme så langt opp som på det bildet, har ikke noe bilde av hvordan den er under normal kjøring, men er ca halvparten så langt inne som på bildet.

 

Har også funnet ut at det kommer vann og hvitt røyk (er vel damp) ut av eksosen. Kan dette være noe annet en dårlig toppakning eller sprukket topp? Drypper ca en dråpe i minuttet når den er varm og står på tomgang og går. Kan dette være noe mindre alvorlig eller? Er det skadelig for motoren å kjøre med den hvis det er toppakningen eller toppen som er sprukket?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette høres heller ut som katalysatoren...det er normalt at det kan dryppe litt vann fra eksosen da...men ikke unaturlig mye selvfølgelig... neste gang du er ute å kjører ta en titt på en audi a4 når du står i kø... disse dryper noe helt extremt:) men det skal vist være sånn... luftmåleren min ligger ikke heller mer enn ca 15-25%... dette er normalt å hvis biler din da er varm så tror jeg ikke du trenger å frykte noe.

 

_________________________________________________________________

http://www.autoaddicts.net/showthread.php?t=645 bilder av min 460R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare en gang temperaturmåleren har klart å komme så langt opp som på det bildet, har ikke noe bilde av hvordan den er under normal kjøring, men er ca halvparten så langt inne som på bildet.

 

Har også funnet ut at det kommer vann og hvitt røyk (er vel damp) ut av eksosen. Kan dette være noe annet en dårlig toppakning eller sprukket topp? Drypper ca en dråpe i minuttet når den er varm og står på tomgang og går. Kan dette være noe mindre alvorlig eller? Er det skadelig for motoren å kjøre med den hvis det er toppakningen eller toppen som er sprukket?

Hadde toppen din røket så hadde du nok røyklagt hele nabolaget. Det er mulig du kanskje kan skifte toppakningen men jeg tror ikke du har noe å frykte. Kanskje du kan ta en avgass test? Da merker du om det er noe gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det katalysatoren som gjør at det drypper da? Vet ikke hva du vil si er unaturlig mye, men er ikke sånn veldig mye.. En liten dråpe eller to i minuttet som kommer ned fra eksosrøret. Driver og rykker litt i motoren når den står stille også. Akkurat som det kommer lite bensin eller noe et lite øyeblikk, men kjenner ikke noe til dette hvis jeg ruser den over 2800 rpm ca. Merker heller ingen ting når jeg kjører. Lurte på om dette kunne komme av kondens i bensinen? Har stått endel når det var kaldt i vinter med lite bensin på tanken før jeg kjøpte den. Har kjørt rundt 1000 km etter jeg kjøpte den. Får kanskje prøve om det hjelper med noe kondensfjerner? Er vel ikke noen annen måte å få det ut av systemet på hvis det er vann/kondens der?

 

Hvor lang tid bruker måleren din på å komme opp der den er da? Tar opp mot 15 minutter på min.. Står den ganske stabilt når den er kommet opp eller? Min driver å går ganske mye opp og ned.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde toppen din røket så hadde du nok røyklagt hele nabolaget. Det er mulig du kanskje kan skifte toppakningen men jeg tror ikke du har noe å frykte. Kanskje du kan ta en avgass test? Da merker du om det er noe gale.

 

Ok. Kan ikke se noe røyk nå når det er blitt varmt, bare så det kom noen vanndråper ut av eksosen. Får kanskje se om jeg kan få tatt en avgass test.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den rykker litt på tomgang er ikke noe å bekymre seg for det gjør min også fra tid til annen. I verste senario så er det lamda sonden din som må skiftes. Det er helt normalt at det kommer vann ut av eksosen, det er nemlig vann som er i bensinen når du fyller. Du kan f.eks. skifte ut bensinfilter en gang i blant hvis det blir for gale men jeg tror ikke du har noe spesielt stort problem utfra forklaringene du kommer med. :) Filteret bør jo skiftes innimellom uansett, det er kanskje lurt å gjøre det dersom du føler at den rykker voldsomt hardt. Det med tempraturmåleren tror jeg nok er en føler som er enten ødelagt/defekt eller på vei til å bli det. Bruker bilen unormalt mye bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den bruker unormalt mye bensin. Har målt den til ca 0,67 på mila i vinter med landeveiskjøring.

 

Enten er det instrumentet det er noe galt med (siden bensinmåleren også er helt på jordet, går opp og ned), ellers er det nok en føler. Snakket med en på Volvo og han sa de hadde byttet endel spenningsstabilisatorer på disse bilene, og denne gjorde at bensin- og temperaturmåleren ikke virket som den skal.

 

Bensinfilteret skal byttes hver 105000 km i følge servicehefte. Min er gått 110000, men har enda ikke vært inne til 105000 km servicen så filteret er nok aldri byttet på min. Men har tenkt å få byttet bensinfilteret.

 

Pleier ikke å være så ille på tomgangen, men for to dager siden sto den å hoppet noe veldig. Ned på rundt 500 rpm og opp på 1500 rpm før den la seg litt mer normalt igjen. Men motoren stoppet aldri.

 

edit: Var ute å sjekket akkurat nå i stad å startet den opp og lot den stå på tomgang med en isboks under eksosrøret. Etter ca 3 - 4 minutter begynte det å dryppe litt. Lot den stå i ca 10 minutter etter at den ble varm, og fant ut at det kommer ca 4 dråper ut i minuttet. Samlet opp alt i en isboks og ble vel rundt 0,2 dl på de 10 minuttene. Er ikke dette litt merkelig? Vannet som kommer ut er helt blankt og lukter ingen ting.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den bruker unormalt mye bensin. Har målt den til ca 0,67 på mila i vinter med landeveiskjøring.

 

Enten er det instrumentet det er noe galt med (siden bensinmåleren også er helt på jordet, går opp og ned), ellers er det nok en føler. Snakket med en på Volvo og han sa de hadde byttet endel spenningsstabilisatorer på disse bilene, og denne gjorde at bensin- og temperaturmåleren ikke virket som den skal.

 

Bensinfilteret skal byttes hver 105000 km i følge servicehefte. Min er gått 110000, men har enda ikke vært inne til 105000 km servicen så filteret er nok aldri byttet på min. Men har tenkt å få byttet bensinfilteret.

 

Pleier ikke å være så ille på tomgangen, men for to dager siden sto den å hoppet noe veldig. Ned på rundt 500 rpm og opp på 1500 rpm før den la seg litt mer normalt igjen. Men motoren stoppet aldri.

 

edit: Var ute å sjekket akkurat nå i stad å startet den opp og lot den stå på tomgang med en isboks under eksosrøret. Etter ca 3 - 4 minutter begynte det å dryppe litt. Lot den stå i ca 10 minutter etter at den ble varm, og fant ut at det kommer ca 4 dråper ut i minuttet. Samlet opp alt i en isboks og ble vel rundt 0,2 dl på de 10 minuttene. Er ikke dette litt merkelig? Vannet som kommer ut er helt blankt og lukter ingen ting.

 

Det er ikke bare rent vann da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare rent vann da?

Jo, har funnet ut at det er helt rent vann som kommer ut, så er vel neppe kjøleveska som kommer inn da. Har kjøpt en flaske med noe som skal rense bensinsystemet, og ser ut til å hjelpe ganske så mye. Ser ut til at den har en veldig stabil og fin tomgang nå. Får se om det varer eller ikke.

 

Men bensinmåleren funker fortsatt ikke, og har ikke helt tro på at temperaturmåleren heller gjør det siden den som regel viser veldig lav temperatur, men av og til går en god del opp for så å gå ned igjen. Bensinmåleren lever helt sitt eget liv, men viser aldri mer enn det er på tanken da. Har aldri fått den til å vise fult, selvom det er fult. Ikke fått ut baksete enda for å prøve instrumentet med å jorde det siden jeg ikke finner ut hvordan jeg får opp sitteputa. Finner ikke disse metalpinnene som skal presses innover.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår