Gå til innhold

Problemer med bensin- og temp.måler + diverse annet på 96 Volvo 460 Turbo

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Har fått instrumentpanelet tilbake fra reperasjon nå. Hadde byttet en regulator var det han sa og kostet 600 kroner for reperasjonen. Men nå virker det i hvertfall :) Temperaturmåleren går opp til mitten på min bil nå som dere kan se på bildet under. Så nå virker endelig det!

Forum19.jpg

 

Men problemene med tomgangen er der tydeligvis enda, om ikke fult så ille som før da. Når den står på tomgang vibrerer bilen hele tiden litt. Slik at du kjenner det vibrerer tydelig i rattet. Og av og til kommer det et bitte lite rykk i den, mindre en før og turtallet detter litt ned før det går opp igjen. Turtallet detter også litt ned akkurat i det vifta kobler inn. Bare når den ligger på tomgang uten at jeg rører gassen at den vibrerer, men så lenge tutallet ligger under rundt 2000 rpm kommer disse små rykken av og til. Dette vil jo si at de nok også er der når jeg kjører, bare jeg ikke merker de da. Har hørt at dette kan være problemer med tenninga, feil med bensintrykksregulatoren eller tomgangsregulatoren. Har til nå byttet tennpluggene og fordeleren. Kan det være dårlige tennkabler? Ser de er ganske grønne utenpå. Prøvde å måle motstanden i dem med et multimeter fra biltema men fikk aldri noen skikkelig forbindelse så jeg fikk opp noen motstand. Tror ikke jeg vil bruke mer penger på dette akkurat nå før jeg vet ganske sikkert at den tingen jeg bytter ut er feilen.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vel.. å ha bil koster penger.. og slitedeler koster penger.

 

Ville satset på å bytte det billigste først, siden du nå har skfitet rotor og fordelelokk og tennplugger så er det jo tennplugg ledningen igjen.

Det som skjer med eldre tennpluggledninger er at isolasjonen blir dårligere og dårligere at det oppstår spenninger i mellom hver plugg, slik at tenningen blir feil.

Så prøv det.

 

Den lille matta som skal dekke rattstammen står fast oppi plasten rundt instrument panelet.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg skal ha ny av denne må jeg kjøpe det dekselet som er rundt instrumentene da? Så ut som den bare hadde vært limt fast med dobbelsidig tape der, men volvo kunne bare skaffe denne hvis jeg kjøpte sammen med det dekselet den var festet i men de klarte ikke finne ut hvilket dette var. Er den ikke festet i det hele tatt i plastdekselet rundt rattstammen da?

 

Tennplugg kablene er vel det eneste som ikke er byttet av tenningssystemet nå, så kan vel prøve å bytte disse også. Noen som vet om det er greie de tennkablene de selger på Biltema eller mekonomen? Ser de har dette settet på biltema, men passer ikke til Turbo desverre. Ser de har disse som er universal, vil det funke bra nok med disse da? Bare kjøpe noen med riktig lengde.

Ser også de har et sett på mekonomen til 592 til min bil, men hvis jeg bare kjøper en og en tennkabel der koster dette 566, merkelig. Er vel ikke noe mer enn en kabel til hver plugg og en fra coil til fordeler?

 

Så på tomgangsregulatoren, var litt sot nedi der. Det er vel normalt eller? Noen som har fjernet den på en slim bil eller? Fant ikke ut hvordan jeg skulle få av slangen som kommer inn på siden av den, bare den som kommer ned på toppen, noen som vet?

 

Edit: Mulig at problemet kan være falskluft? Vet ikke om alle slangene er 100% tette. Kan ikke dette kontroleres vet å spraye startgass rundt slangene? Bare sett andre som har hatt problemer på grunn av det.

 

Takker for svar!!

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg noe skai eller lær å lim fast under dekselet. likså greitt det.

 

Har ikke hatt løs tomgangsregulatoren nei, så vet egentlig ikke hvordan det ser ut.

Men sot skal det neppe være uansett, da en slik tomgansregulator bare styrer returtrykket fra dyserøret på returen. Så sot skal det neppe være.

 

Angående tennplugg kabler, ville sjekket også på volvo hva dem skal ha der slik at du er 100 % sikker på å få rett.. Er ikke spesielt mye dyrere enn på mekonomen

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se om jeg kan finne noe å bruke. Eventuelt hvis det er en bil hos en hugger i nærheten jeg kan ta fra. Sikkert ganske dyrt å skaffe dette hos Volvo, og merker jo ikke så godt at det ikke er der siden jeg må ha rattet helt opp, ser bare litt når det er mørkt.

 

Får se om jeg kan få av tomgangsregulatoren en dag og prøve å rense den litt. Var et tynt lag med sot på veggene i den. Tenkte jeg skulle sjekke med startgass om det er hul i noen slanger så den får "falskluft".

 

Får høre med Volvo en dag om hvor mye de skal ha for tennkabler hvis jeg får tid. Når jeg tok ut de gamle tennpluggene var det jo endel sot på disse, og leste en plass at dette kunne komme av dårlige tennkabler. Har ikke sjekket de nye pluggene. Har matte eksamen på fredag, så sikkert ikke så veldig mye som blir gjort med bilen utover uka.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt en mistanke om at det er tennkablene som gjør at bilen rykker på tomgang, så var ute og målte motastanden i de idag. Her er det jeg fikk:

Sylinder nr:

1: 1150 ohm

2: 2000 ohm

3: 1400 ohm

4: 2800 ohm

coil - fordeler: 1350 ohm

Var jo veldig varierende motstand i disse kablene synes jeg. Noen som vet hvordan motstanden burde vært? Hvor mye bør den maks være på, ville jo tro at jo lavere jo bedre men? Eller er det greit nok med så mye og varierende motsatand i kablene?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår