Gå til innhold

Hvilken olje bør jeg bruke?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Vi har en russebil, en Chevy G30 Sporsvan.

Denne er det nesten ikke olje på for øyeblikket, så mitt spørsmål er:

 

Hvilken olje skal jeg bruke på denne? Og hvor mange liter skal jeg fylle på? Den er nesten skåltom.

 

Dette er en 79 modell (bensin) med bytta motor i (ukjent årsmodell).

 

Har liten peiling på amcars.

 

 

På forhånd takk

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen anelse om hva den har gått med før?

 

Bare for å være på den sikre siden, og siden den har kort livstid igjen :rolleyes: kan du fylle 10W40, 15W40 eller 20W50, uansett merke, og mineralolje. Min erfaring er hverfall at de er lite kritiske til viskositet, sålenge løftere og slikt er i nogenlunde stand. Får du tikkelyder, kan du evt prøve tykkere olje, eller annet merke. Mineral pga en motor som har vært dårlig vedlikeholdt før (du vet kanskje ikke?), gått på mineralolje langt over intervallene gang på gang og sjelden filterbytte - kan da ha mye slam og partikler som har satt seg i oljekanalene. Ved bruk av moderne syntetisk olje, kan dette løses opp, og blir sendt rett i lagre og løftere. Merk deg KAN, da dette er fra skrekkhistorier, og jeg aldri har opplevd lignende selv, eller hørt om blant venner/kjente.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen anelse om hva den har gått med før?

 

Bare for å være på den sikre siden, og siden den har kort livstid igjen :rolleyes: kan du fylle 10W40, 15W40 eller 20W50, uansett merke, og mineralolje. Min erfaring er hverfall at de er lite kritiske til viskositet, sålenge løftere og slikt er i nogenlunde stand. Får du tikkelyder, kan du evt prøve tykkere olje, eller annet merke. Mineral pga en motor som har vært dårlig vedlikeholdt før (du vet kanskje ikke?), gått på mineralolje langt over intervallene gang på gang og sjelden filterbytte - kan da ha mye slam og partikler som har satt seg i oljekanalene. Ved bruk av moderne syntetisk olje, kan dette løses opp, og blir sendt rett i lagre og løftere. Merk deg KAN, da dette er fra skrekkhistorier, og jeg aldri har opplevd lignende selv, eller hørt om blant venner/kjente.

 

Har ingen anelse om hva den har gått på før. Mern motoren virker i ok stand, siden den er byttet en gang før.

 

Eneste grunnen til at jeg skal fylle på olje er for å få den flyttet slik at man kan kjørte med den og få solgt den. Så derfor hadde det vært fint om noen hadde nevnt noen billigoljer som man kan hive på (biltema olje ol? :P ) uten at noen (stor) skade skjer.

 

Og hvor mye skal fylles på? Den er skååltom ( står på rødfeltet på instrumenthuset + at peilepinnen ikke viser noe olje!).

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema mineralolje er helt okay. jeg kjøper selv en bililgolje på øverskottsbolsget i sverige, men jeg bytter ofte, i hvert fall hver 500 mil men i praksis oftere (bytter alltid på våren men kjørere sjelden mer en 500 mil).

 

Helt enig med Chevy 350 (det er jeg nesten alltid :-) det er mineralolje du skal ha.

 

Du har sikkert (?) en 305 eller 350 motor, den tar sirka 4,5 liter hvis du skifter oljefileter og det MÅ du gjøre. Fyll til øvre strek på peilepinnen, gammle motorer trekker ofte olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår