Gå til innhold

Tikking på høyt turtall..

Ranger emnet


Prodius

Anbefalte innlegg

Her om dagen kom nok en skuffelse fra min e36 318i -91.. Åpnet panseret og når jeg hørte etter hørte jeg en anelse tikking fra kamaksel / ventiler.. Greit nok det liksom for bilen har jo rullet 200k så noe slik må man regne med.. Tikkinga kan ikke høres innenfra bilen eller utenfra før jeg åpner panseret, men når jeg drar på og jeg kommer over 4000 rpm hører jeg tikkinga godt i fra motoren og inn i coupen..

 

Noen som har peiling på om dette har noe å si, og når bør jeg eventuelt bytte kamaksel / ventilløftere?

 

Ps! Olje ble byttet for ca. et halt år siden, og den går nå på helsyntetisk 5W40 Catrol olje av beste kvalitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags olje brukte du før du skiftet? noe annet enn helsyntetisk? da kan det hende at det ligger igjen dritt fra gamleolja inni ventilløfterne som gjør at du får litt ventilkakling... prøv å ta en "flush" på oljesystemet og skift olje til den samme du bruker nå...

 

så sant det er hydrauliske ventilløftere ja, det vet jeg ikke om det er på disse motorene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være rester fra den gamle olja ja, men jeg veit ikke hva slags olje dette var siden gamle eier ikke ga noe info om dette.. Bilen ble kjøpt i juli og det ble byttet olje i oktober, så tenkte jeg skulle bytte olje igjen snart..

 

Har også hørt at venttilløfterene på disse har noe dårlig olje smørning, slik at det tar en stund før olja kommer til, noe som kan føre til en anelse tikking ved kald oppstart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale å prøve å ta en flush... det skal hjelpe mot slikt...

 

du kan bruke vanlig diesel for å flushe motoren også... kjøp inn dobbelt så mye olje som skal være på motoren, tøm motoren for olje, men spar på spillolja.. bland spillolja ut ca 70/30 olje/diesel og fyll dette nedpå motoren igjen... start opp og la den gå på litt over tomgang i ca 10 min, tapp av olja og fyll på igjen ny. start opp og kjør deg en tur ca 10 min, tapp av olja og fyll på ny igjen... da skal du være kvitt ventilkaklinga og fått renset oljesystemet skikkelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk om kammen,vippearmene er gode...kammen er svak på m40 motorene...vis de ser bra ut er det sikkert ventilløfterne...rengjør godt og kjøp noen nye løftere,så slipper du å få angst av å tenke på at tikkelyden kommer igjen,hadde samme problemet nettopp....er vel sikkert m40 motor som sitter i din også,samma som min 316i 89 modell....koster 150 kr ca pr.løfter...bruk full synthetisk olje,castrol,5w-30...eller noe i den retningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe jeg evn. kan gjøre selv? Kammen koster jo sikkert rundt 3k og med verksted utgifter blir dette fort dyrt.. Justering av kammen er vell kanskje det som blir problemet, men det er vell sikkert merket av noe for hvordan dette skal stå i forhold til registerskive osv?

Ventilløfterne var det bra pris på (:)), og dette kan monteres selv? Nå skal det sies at jeg er industrimekaniker lærling så noe kunnskap har jeg om montering også videre, men har aldri beveget meg over på litt mer avansert skruing på bil..

 

Jeg kan jo alltids ta av toppdekselet og ta et titt nedi der, for vårpussen er i full gang så neste helg skal motoren tas.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hydrauliske løftere på disse motorene? dette er vell samme motoren som sto i 88- E30 318 også..At disse motorene begynner å tikke når man bikker 200tkm er ett normalt fenomen. Kammen og løftere på byttes.

 

hvis det ikke er hydrauliske løftere må det vel gå an å justere ventilene... kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å skifte kam og løftere allerede ved 200k...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår