Gå til innhold

Tåkelys på natta er IKKE lov

Ranger emnet


Anders

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sett i gang, så kanskje du også kan bidra med 2000 til statskassa.

 

Du har ikke tenkt på at det er greit å se litt lenger enn tåkelysa lyser når det er mørkt?

 

Ro ned litt da doffen ;=)

 

Selvfølgelig bruker jeg ikke den kombinasjonen der det er mørkt, faktisk så bruker jeg svært sjeldent tåkelys+parklys fordi det gir for dårlig lys. Men når man her snakker om en vei som er så godt opplyst at det ikke har noe å si om man har på fjernlys eller ingenting så er det vel ikke noe vits å håpe på at jeg får bot vel?

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke lov med parklys og tåkelys? Trodde det var lov så lenge de ikke oversteg så så mange lux jeg

 

Nå skal jeg med vilje kjøre rundt med tåkelys bare på pur F

Politiet i hønefoss er faktisk jævli greie når det gjelder tåkelys, pleier å blinke med lysa før de stopper deg, for å så gi deg en advarsel.. har skjedd med meg 2 ganger..

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man ikke å vite hva slags lys man kjører med så kan man levere lappen også. Møter forbanna mange tullinger langs veiene på natta som har på tåkelys og nærlys, eller tåkelys fjernlys kombinasjonen.

 

På dagen er det lov å kjøre med parklys og tåkelys fordi dette ikke er forstyrrende for møtene billister, eller bilen du pusher for å se om bagasjeluken er rein.

Når det blir mørkt så forandrer dette seg til å bli en plage for møtene billister eller bilen du ligger bak.

 

Det viktigste av alt er at du ser sterkere 3 meter forran bilen, men videre utover så mister man oversikten når man kjører med tåkelys-nærlys kombinasjonen på natta.

 

Håper at Politiet jakter ned alle som ikke skjønner lysbruk langs norske veier, i steden for å jakte ned dem som har 110 i 100 sona.

 

Viss man ikke skjønner riktig lysbruk så burde man kanskje ta litt mere teori på kjøreskolen.

 

mvh

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok det, men nå brukte jeg dette på opplyst vei, og vil samtidig minne om at dette er godkjent for bruk på dagtid, dvs når veien er nok opplyst, da er tåkelys kun kjørelys, som gjør at møtende ser at det kommer bil i mot.

 

Hjelper lite. Gatelys hjelper deg ikke noe særlig til å se ut i veikanten, reflekser osv. Da er det bare vanlige lys som hjelper.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regelen er ganske enkel: du har ikke lov å bruke tåke/kurvelys sammen med nerlys, med mindre været tilsier det. men du kan bruke de sammen med fjernlys. (så du kan bruke de ved tett tåke, og dårlig sikt.)

 

parklys og tåkelys kan ikke benyttes etter mørkets frembrudd, eller i skumring. så enkelt er det!

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pft.. ser ikke no problem i å ha på parklys og spredere om kvelden når jeg kjører i byen hvor det er opplyst! Så fort jeg kommer ut av byen så skrur jeg på mer lys.

Har passert purken og tilogmed kjørt etter dem inne i byen med den kombinasjonen og har ikke fått no advarsel el. SKÅL!

¤ 1986 Mercedes-Benz 190E 2.3-16 - Solgt ¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Så de som faktisk gjør jobben sin, de har "lite å gjøre", mens de som henger rundt på shell, de har .... ehh?? Mye å gjøre??

 

Hvis politiet ikke har noe å gjør på hender det at de tar folk for småting...

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 15. Bruk av lys

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

 

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

 

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2011 Volvo V60 R-Design
- 2003 Toyota Rav4
- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolk det som dere vil, men jeg kan ikke skjønne annet enn at tåkelys kan brukes som kjørelys, så lenge man ikke trenger mere lys for å se veien.

Siden det er godkjent som kjørlys på dagen.

Veier som er opplyst med gatelys, trenger man da ikke nærlys på, så lenge man har kjørelyset på, men det er klart at dette er en vurderings sak.

 

Jeg skal uansett klage på bota, siden den er etter min mening, illagt feil. så driter jeg egentlig i hva de som er uenig med det her inne, mener :fingers:

 

Hadde jeg brukt BÅDE nær OG tåkelys, så hadde ikke hatt noe problem med dette, da hadde det bare vært å betale. eod.

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2011 Volvo V60 R-Design
- 2003 Toyota Rav4
- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår