Gå til innhold

Audi 100 kjøpsråd ønskes:)

Ranger emnet


Banzai84

Anbefalte innlegg

Hei og god natt godt folk!

 

Har planer om å kjøpe meg en grei Audi 100 gjerne 2,3 eller mer, men ikke quattro.

 

Hva bør jeg sjekke osv?

 

Tenkte bruke mellom 50` og 60`- Se gjerne over bruktbilmarkedet og kom med tips på biler dere ville vurdert.

 

Mvh Martin:)

X 84`Honda Accord Ex 1.6

X 01`Saab 9-5 2.0t (tjenestekjøretøy)

X 91`Peugeot 605 SV 3.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen svakheter på 100'n kan være dempere som går. Sjekk samtidig etter vannlekkasjer i bagasjerom hvis det er en sedan (se i hjulbrønn). Vannlekkasjer er ikke noe gøy å ha, og er vanskelig å utbedre. Brekket kan være kjekt å sjekke. Låses begge hjul? Bremsekalipperene bak er ikke det jeg har det store til overs for. Ellers er gamle Audier kjent for elektriske problemer. Sjekk alle vinduer om dem går opp og ned hvis dem er elektriske. Eventuelt takluken. Du kan jo og prøve å legge merke til motortemperaturen når du kjører. Vanlig problem er at termostaten må byttes, eller at du har en el-feil i dashbordet. Tikker motoren? Spør hvilken olje han bruker, og hvor hyppig oljeskiftene utføres.

 

Men at 100'n er en herlig bil, er ikke noe å utsette på! Hvis du har noen lapper til overs, ville jeg definitivt gådd for Quattro. Det er nesten halve gleden med bilen. Men uansett får du en pen bil..

 

Lykke til :)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 100 uten quattro, da ville jeg gått for 2.3E når

du skal imellom 50-60 000kr, da bør du finne et pent

eksemplar.

 

Setter bare kjapt opp her (og Cozzie har jo allerede

nevnt noe av dette her):

 

- bakdemperene er ofte kaputt (bilene har jo ofte 200kkm+)

- rust over nedre hjørne på dørene foran grunnet saltvanns

sprut og drenering fra tak/takluke går ned og ut over nedre

hengsel på dørene foran

- calipper, SÆRLIG høyre bak, pleier å henge på brekket,

dette er ny(e) brekkwire og calippere så er det iorden

- kam, ventiler, ventilløftere. Typiske sliteting når den er 250kkm

eller mer, men er da ikke det værste som kan skje...

- dørlistene har et metallinnlegg som begynner å ruste, så da

detter de faktisk av etterhvert.

- evt litt skranglelyder fra nedre del av dashbord etc

 

ellers er den jo som alle andre audier, har den vært krasjet er

jo ikke galvaniseringen godt for neo lengre om det ikke er

gjort en BRA jobb i ettertid. Motormessig er 2.3E en evighets

maskin, men OM det skulle skje noe er dette en billigere bil

å styre med enn en V motor. Ser ingen fordeler med 2.6 vs 2.3.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror 2.0 blir litt for slapt i en såpass stor bil.. men er jo ikke noe i veien med å prøve en :)

 

Er ganske så sikker på at denne bilen har gådd i hjembyen min før:

 

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1106227465153?finnkode=4862198

 

Etter litt inspisering av den hadde den noen fæle riper bak og en liten bulk på panser. Eieren hadde og fortalt meg at han hadde kappa fjører - men er jo mulig at det er byttet siden og blidd fikset. Da hadde den en km-stand på 273.000.

 

Førøvrig den bilen som appelerte til mitt øye best :)

 

Men er jo ikke sikkert at det er samme bil da.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første, du har funnet deg litt av hvert der :p

 

Men, denne røde A6en, står ikke den med 2.0 ???

For A6en har vel KUN kommet med 1.8 20V 125hk akkuart

som den man finner i A4 +.

 

Men, 2.6 hadde jeg ikke valgt, da må man enten opp til

2.8 eller ned til 2.3... 2.0 får du jo evt bare prøve som

Cozzie sier.

 

Skulle jeg valgt meg ut noe her, så tror jeg NESTEN det hadde

blitt siste, den mørke, uten at jeg kjenner noe mere til den.

 

Dette er da RENT subjektivt på utseende og IKKE noe teknisk.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EyeLid

Men, denne røde A6en, står ikke den med 2.0 ???

For A6en har vel KUN kommet med 1.8 20V 125hk akkuart

som den man finner i A4 +.

 

A6 ble levert med en 2.0E på 115 hk :)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med tilbakemeldinger på 2.0 literen hvis jeg får prøvd den i morgen. Pris forskjellene er ikke veldig store med tanke på motorstr. ser jeg. Ser ut for meg som om km har mest og si. På en slik bil som A100 er det vel ikke for mye med en som har kjørt 20`i året med god oppfølging av service?

 

Ønsker meg helst en mørk:D

 

Skjønner ikke helt dette. Hvis jeg leier en garasje går jeg i 0.- ca med tanke på at jeg får forsikringen billigere. Felles garasje i boretslag går vel ikke under garasje?

 

Hvordan ligger det forresten an med de automatgirede versjonene?

 

Takker for god hjelp av hyggelige mennesker!

X 84`Honda Accord Ex 1.6

X 01`Saab 9-5 2.0t (tjenestekjøretøy)

X 91`Peugeot 605 SV 3.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Cozzie, så likte jeg best den som var hora opp mest, med linselys og S4-bakplate :)

 

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1106227465153?finnkode=4862198

 

Men du bør nok ta en grundig titt på den. Sjekk etter lakkskader, rust... løse plastdeler innvendig og utvendig. Sjekk også hvordan bilen går på tomgang, både varm og kald.

 

Så bør du sjekke draget i den, f.eks sjekk etter uregelmessigheter ved pådrag opp mot 5500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Banzai84

Hva betaler folk i forsikring på C 4`ene sine?

 

På meg hadde det blidd 13000,- med delkasko (20 år)

Fikk satt den på fattern med 50% bonus, fortsatt delkasko. Ble rundt 6000,-

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår