Gå til innhold

Så var det dette med kabler igjen da...

Ranger emnet


Arcatus

Anbefalte innlegg

Som dere sikkert ser registerte jeg med nettopp her.. Og jeg ser at emet med kabler er tatt opp mange ganger...

 

Så jeg tar det opp en gang til:

 

Hvorfor så feite kabler....?

 

-Hindre spenningsfall i kablen fra batteri til den når forsterkeren.. Den er grei.

 

 

Men så kommer jeg til det som jeg ikke kan finne noen saker om og som virkelig "plager" meg;

Kabelen din, feit som en tommel, stappes inn i forsterkeren....

 

Og der.. I kretskortet som ligger inne i boksen, er ledningene noen få mm^2 !

 

Noen som har en forklaring her...? Hadde satt pris på noen bilder av teminal "baksidene".

 

(Fikk litt liten tid gitt, så kan forklare nærmere om noen timer dersom jeg ikke fikk budskapet helt fram..)

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg om du har en rå forsterker, som trekker mye strøm. Du skal pøse på med strøm gjennom ledningen. Sammenlign med en ballong som du fyller med vann, en gang må ballongen sprekke, men jo større ballongen er, jo mere vann får du plass til. Å få plass til den tykke kabelen på la oss si som jeg har 50mm2 inn i forsterkerern går ikke. Derfor tar du en fordelingsboks å putter den tykke kabelen inn i, og fortsetter ut fra den til forsterkeren som går inn i forsterkeren. Har du for tynn kabel kan forsterkeren din få for lite strøm og brenne seg, og ledningen kan "sprekke". Snakker uheldigvis med erfaringer.

 

Mvh

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal pressisere litt. Hengte meg kansje litt for mye opp i dette med kabelen. Spørsmålet ligger også hos forsterkren.

 

Jeg sier det jeg sa over i et nøtteskall:

 

Kabelen på utsiden av forsterkeren er MYE tykkere enn det kabelen er på innsiden. Hvorfor det..?

-clio 1,4 R(øøøø)N

Franskmenn ER litt rar...

"Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by autod

det har med lengden på lederen å gjøre, kort kabel trenger mindre tversnitt for å lede en stor strøm, mens en lang kabel krever større, lederene i en forsterker etc er ikke serlig lange, så det kan lede stor strøm over en kortere distanse..:)

 

Det der ble egentlig litt feil.

Lengden har ikke noe med å si hvor stor strøm den kan ta, men det har med spenningstapet.

 

En kabel på 10mm2 ville klart å takle strømstyrken til de fleste forsterkere,

men med en 50mm2 vil du få ett lavere spenningsfall over kabelen som da fører til litt høyere spenning inn på forsterkeren.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal levere strøm til noe som trekker 800w. Da finner du først ut hvor mye strøm denne trekker (A) Da tar vi Effekt og deler med spenningen. Altså 800w deltpå 12, da får du altså 66.6 A. Som du ser så får du fort høye strømmer når spenningen er så lav. Derfor må du ha så tykke kabler frem. Og desto mindre volt du får frem desto mindre effekt får du siden Effekt = U * I

Altså har du bare 10 volt frem så har du da bare 666Watt.

Da kan du regne ut spenningsfallet i kabelen:

Lengden på kabelen trenger du jo da.

Formel:

Lengde*Strøm*Resistivitet

Deltpå Tverrsnitt.

 

Resistivitet er motstanden i kobber(0,0175).

 

Si du da skal ha 7 meter

da blir det

7*66,6*0,0175

Deltpå 10mm2

 

Det blir da 0,8V spenningstap. Og da har du 11,2 volt til forsterkeren. Og da 11,2*66,6 Amp som er 745Watt

 

Hvis du da øker Tverrsnittet til 50mm2

Samme greiene 7*66,6*0,0175

deltpå 50mm2

 

Det blir da 0,16V spenningstap. Og da har du 11,84 Volt til forsterkeren. Og da 11,84*66,6Amp som er 788.5Watt

Og bare et par meter økning på lengden av kabelen kan ha mye å si. Så ikke la en kveil med unødvendig kabel ligge i bagasjerommet.

 

Grunnen til tykk kabel har jo og med evnen til å takle så store strømmer. Større desto bedre.

 

Håper dette var i hvertfall LITT forståelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

 

Det der ble egentlig litt feil.

Lengden har ikke noe med å si hvor stor strøm den kan ta, men det har med spenningstapet.

 

En kabel på 10mm2 ville klart å takle strømstyrken til de fleste forsterkere,

men med en 50mm2 vil du få ett lavere spenningsfall over kabelen som da fører til litt høyere spenning inn på forsterkeren.

 

Dette er rett, men det du sier er feil..

 

autod har rett.

 

Kort lengde fører bedre strøm enn lang lenge i samme mm2.

 

Ser også at flere her har lest for mye i formelboken sin og kanskje fortsatt er elever, det har seg sånn at teori og praksis sjeldent stemmer helt overrens.

 

 

Jeg bruker selv 95mm2 fra batteri bak til forsterkeren, så en liten (10cm) kobling over på 25mm2 og inn i forsterkeren. Pga korte lengder kan jeg føre høy strøm selv om det bare er 25mm2 inn på forsterkeren, og sikkert enda mindre inni forsterkeren. Det er også verdt å nevne at printbanene i forsterkeren har såvidt jeg vet bedre ledeevne en kabelen inn til forsterkeren.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

 

Dette er rett, men det du sier er feil..

 

autod har rett.

 

 

Poenget mitt er at man taper ikke strøm(A) uansett, det er spenning man taper.

 

Strømtap i en hel kabel umulig!!

 

Har alt i teorien selv om det er noen år siden jeg gikk på skole,

men måtte bare påpeke at dere ofte blander strøm og spenning som uttrykk.

 

Og ja, en 10mm2 ville klart strømtrekket til de fleste forsterkere, (de fleste er langt under 800W), men jeg sa ikke at det var hensiktsmessig.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Ser også at flere her har lest for mye i formelboken sin og kanskje fortsatt er elever, det har seg sånn at teori og praksis sjeldent stemmer helt overrens.

 

Ikke for å skape krangel, men det er jo helt utrolig at du kan hevde dette.

Om teorien din ikke stemmer med praksis, har du enten gjort noe feil, eller så kan du teorien for dårlig.

Teori og praksis stemmer ALLTID så lenge teorien er riktig. En praktisk løsning har ALLTID en korrekt teoretisk beskrivelse.

Problemet er at man må kunne hele teorien, ikke bare bruddstykker, slik forstår man lettere avvik fra enkelte deler av kjent teori. Det finnes nemlig i 98% av tilfellene en teori for avviket også.

 

Visse ting baserer seg selvsagt mer på prøving og feiling enn 100% fastsatt teori, men når det gjelder lyd og lydgjengivelse er det meste forholdsvis godt teoretisk begrunnet. TL og TQWT kabinetter er et unntak.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

 

Ikke for å skape krangel, men det er jo helt utrolig at du kan hevde dette.

Om teorien din ikke stemmer med praksis, har du enten gjort noe feil, eller så kan du teorien for dårlig.

Teori og praksis stemmer ALLTID så lenge teorien er riktig. En praktisk løsning har ALLTID en korrekt teoretisk beskrivelse.

Problemet er at man må kunne hele teorien, ikke bare bruddstykker, slik forstår man lettere avvik fra enkelte deler av kjent teori. Det finnes nemlig i 98% av tilfellene en teori for avviket også.

 

Visse ting baserer seg selvsagt mer på prøving og feiling enn 100% fastsatt teori, men når det gjelder lyd og lydgjengivelse er det meste forholdsvis godt teoretisk begrunnet. TL og TQWT kabinetter er et unntak.

 

mvh

 

Glenn

 

FEIL! fordi det som står i teorien er ikke alltid riktig... Du skal ikke tro alt du leser.. Det er faktisk bare sånn det er..

 

Derfor, "Ikke alltid at teori og praksis stemmer overens"

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

 

FEIL! fordi det som står i teorien er ikke alltid riktig... Du skal ikke tro alt du leser.. Det er faktisk bare sånn det er..

 

Derfor, "Ikke alltid at teori og praksis stemmer overens"

 

Innen vår bransje er de aller fleste løsninger godt dokumentert, om man er fornøyd med det praktiske resultatet teorien utleder er en helt annen sak, men det har seg nok slik at teorien stemmer i de aller fleste tilfeller. og som sagt i forrige innlegg finnes det som oftest en teori for hvorfor ett reultat ikke ble 100% lik det teoretiske.

 

Syntes det er fantastsik moro at du her tydligvis utgir deg for å ha større kunnskap enn de fysikere som har sittet og utledet disse teoriene vi jobber med til daglig, og ikke minst de fysikere som sitter å benytter disse teorier ved utvikling av akkurat de produktene vi jobber med. Dette siden du tydligvis kan utlede at dem er feil.

 

Må desverre si at mine penger setter jeg på mangefull teori, ikke feil i teori i slike sammenhenger.

 

Selvfølgelig kan det finnes avvik som man kan ha problemer med å forklare teoretisk, men ting er som sagt godt dokumentert i vår bransje. Det er ikke akkurat ny viten vi leker oss med.

Vi har som tildigere sagt lekt oss endel med dette vi driver med, både hjemme og i bil, og det er sjeldent vi ikke har kunnet forklare et fenomen/resultat teoretisk.

 

Husk det er alltid en teoretisk utledning av en praktisk løsning, men det kan hende teorien ikke er kjent.

 

Det er jo også slik at man må påregne en viss feilmargin når det gjelder teori. Man kan ikke forvente at det teoretieke svaret tilsvarer den praktiske løsningen 100%, men det trenger ikke bety at teorien er feil.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

 

Innen vår bransje er de aller fleste løsninger godt dokumentert, om man er fornøyd med det praktiske resultatet teorien utleder er en helt annen sak, men det har seg nok slik at teorien stemmer i de aller fleste tilfeller. og som sagt i forrige innlegg finnes det som oftest en teori for hvorfor ett reultat ikke ble 100% lik det teoretiske.

 

Syntes det er fantastsik moro at du her tydligvis utgir deg for å ha større kunnskap enn de fysikere som har sittet og utledet disse teoriene vi jobber med til daglig, og ikke minst de fysikere som sitter å benytter disse teorier ved utvikling av akkurat de produktene vi jobber med. Dette siden du tydligvis kan utlede at dem er feil.

 

Må desverre si at mine penger setter jeg på mangefull teori, ikke feil i teori i slike sammenhenger.

 

Selvfølgelig kan det finnes avvik som man kan ha problemer med å forklare teoretisk, men ting er som sagt godt dokumentert i vår bransje. Det er ikke akkurat ny viten vi leker oss med.

Vi har som tildigere sagt lekt oss endel med dette vi driver med, både hjemme og i bil, og det er sjeldent vi ikke har kunnet forklare et fenomen/resultat teoretisk.

 

Husk det er alltid en teoretisk utledning av en praktisk løsning, men det kan hende teorien ikke er kjent.

 

Det er jo også slik at man må påregne en viss feilmargin når det gjelder teori. Man kan ikke forvente at det teoretieke svaret tilsvarer den praktiske løsningen 100%, men det trenger ikke bety at teorien er feil.

 

mvh

 

Glenn

 

Jeg sitter her og sier det fordi jeg har prøvd det, det vi diskuterte her var blandt annet kabler..

 

Hvor vidt man kan trekke så og så mye strøm osv.

 

Man kan regne frem og tilbake med alle mulige formler, her er det ALDRI noen fasit..

 

f.eks, en kabel er stemplet med 100A maks last.

Teorien og alle regnestykkene jeg har funnet utav som man skal benytte seg av når man regner ut hvor mye strøm den tåler sier at den tåler maks 100A MEN jeg har belastet samme kabel med 130A 7 dager i strekk non-stopp uten problemer. Det er jo en grunn til det? Og det er hvertfall ikke teoriene som en eller annen luring har brukt for å finne utav at kabelen tålte 100A

 

Så har vi også det hvor bra materiale kabelen er satt sammen av, kan jo være noe jall, men kan også funke, selv om både den dårlige og den gode kabelen er 10mm2 er det ikke sikkert begge leder like god strøm? Derfor skal man IKKE sitte å gruble i bøker og formler på dette, for det stemmer stort sett ikke, har man ikke peil holder man seg til råd fra erfarne fjellfolk, har man peil kan man prøve seg frem...

Regnestykker og bøker hjelper deg ikke her..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår