Gå til innhold

Hvilken boltsirkel har din bil? Sjekk her

Ranger emnet


JuIius

Anbefalte innlegg

Det er mulig det passer fysisk, det må nok Passat-gutta fortelle mer om, men lovlig blir det ikke. Du kan maksimalt endre sporvidden med 15mm, eller 7,5 mm pr side. Har du originalt innpress på 45mm kan du endre opp til 52,5 eller ned til 37,5mm.

 

Jøss, der lærte jeg noe nytt!:thumb

Audi A3 8P skal vel ha ET50(?), men jeg kjører med ET33 felger..:)

Med andre ord ulovlig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det får du ta opp med Samferdeselsdepartementet, som har skrevet Kjøretøyforskriften. §13-1 Punkt 6.2 sier:

 

Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm skal kjøretøyet fremstilles for biltilsynet for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Biltilsynet gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 34.

 

 

Chevy350 her på forumet sier følgende om endring, som gir en pekepinn på hvor dårlig idè det er:

 

På biler med liten skrubbradie, kan endring av innpress gi dårlig resultat. På f.eks biler med negativ skrubbradie (typisk FWD biler) vil økning av sporvidden redusere skrubbradien enten mot 0 eller gå over til positiv, og kan dermed ende opp med å være "nummen på rattet" - lite tilbakemelding fra underlaget, eller dårlig varsel når du er på grensa av dekkets grep og ikke kjenner det på styringa mer. Ved å gå fra negativ til positiv skrubbradie, kan bilen f.eks bli forferdelig å kjøre, spore fælt, og en forstilling som var justert med spissing trenger nå spredning, og omvendt. (Tenk kjøremotstand, kraft ganger arm, hvorfor det var spissing/spredning i utgangspunktet, o.l.) Andre problemer kan være dårlig stabilitet under pådrag (FWD) og/eller bremsing. Det er en grunn til av vi maks får endre innpress 15mm totalt per aksel her i Norge, da det også påvirker andre ting enn bare skrubbradien.

 

 

Selv har jeg opplevd at feil innpress (i dette tilfelle på en Subaru Impreza) gjorde at bilen fikk en stor endring i kjørefølelse og radikalt dårligere grep. Det holdt på å ende på ei rundkjøring men gikk bra med et nødskrik.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får du ta opp med Samferdeselsdepartementet, som har skrevet Kjøretøyforskriften. §13-1 Punkt 6.2 sier:

 

Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm skal kjøretøyet fremstilles for biltilsynet for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Biltilsynet gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 34.

 

 

Chevy350 her på forumet sier følgende om endring, som gir en pekepinn på hvor dårlig idè det er:

 

På biler med liten skrubbradie, kan endring av innpress gi dårlig resultat. På f.eks biler med negativ skrubbradie (typisk FWD biler) vil økning av sporvidden redusere skrubbradien enten mot 0 eller gå over til positiv, og kan dermed ende opp med å være "nummen på rattet" - lite tilbakemelding fra underlaget, eller dårlig varsel når du er på grensa av dekkets grep og ikke kjenner det på styringa mer. Ved å gå fra negativ til positiv skrubbradie, kan bilen f.eks bli forferdelig å kjøre, spore fælt, og en forstilling som var justert med spissing trenger nå spredning, og omvendt. (Tenk kjøremotstand, kraft ganger arm, hvorfor det var spissing/spredning i utgangspunktet, o.l.) Andre problemer kan være dårlig stabilitet under pådrag (FWD) og/eller bremsing. Det er en grunn til av vi maks får endre innpress 15mm totalt per aksel her i Norge, da det også påvirker andre ting enn bare skrubbradien.

 

 

Selv har jeg opplevd at feil innpress (i dette tilfelle på en Subaru Impreza) gjorde at bilen fikk en stor endring i kjørefølelse og radikalt dårligere grep. Det holdt på å ende på ei rundkjøring men gikk bra med et nødskrik.

 

hmm.. dette kan virkelig stemme, har merka vilt mye forskjell på bilen etter at jeg skifta til disse felgene!:idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Spm angående felger:

Fattern min har en Audi 100 quattro(ca 1988) med stilige aluminiums felger som jeg ønsker å bytte med stålfelgene på min Audi A6 1994. Da oppdaget jeg at centerringen på 100en er større enn de på A6en. Er det kurant for en ikke så avansert mekker å bytte over centerringene mellom disse bilene?

 

For øvrig er Audi 100en tilgjengelig som delebil for de som trenger den. Står på Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Passer 5x100 felger på 5x112 hjulnav?

 

Nå mener du sikkert boltdiameter og ikke hjulnav.

 

Svaret er nei, men det finnes slingrebolter/muttre som gjør at det kan passe på boltdia.Men husk at det også skal passe med navdiameter og innpress.

 

Les gjerne i Teknisk-delen av forumet for forklaring av slikt.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår