BBS_RS Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Er ganske fersk når det gjelder "fotografering", og lurte litt på hvordan jeg får tatt skikkelig klare bilder når det er mørkt ute.. Bildene blir "shaky" uten blitz, og må jeg helst ha et stativ eller?? Jeg har et Canon Powershot A75 med 3.2 MP,og det burde vel funke greit nok tror jeg... Hadde satt pris på noen svar fra noen av dere som har litt mer peiling enn det jeg har... Her er hverfall noe jeg prøvde meg på: :D Siter 1984 VW Golf 1 8VT prosjekt 1987 VW Golf 2 Syncro 1987 DODGE RAM 350LE x 1996 Audi A4 20V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-[T]- Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 ble nok litt i mørkeste laget det her ja. For det første, så er stativ et must om du vil ha fine bilder som er klare. Holder du et kompakt kamera i hånda, kan det fort bli uklart. Vet ikke hvilke instillinger du har på kameraet, men på slike bilder er det vanlig med lang lukketid = mer lys in på "filmen". Jeg kan ikke stille lukketiden på mitt digitale-kamera. Jeg er på ingen måte proff, men prøver å øver mer på det samme som deg. Jeg tor nok kanskje du trenger litt mer lys enn det lille lyset bak + blitsen din, men skal ikke si det for sikkert. lykke til med fotograferingen Siter Fighting for peace is like fucking for virginity ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BBS_RS Skrevet November 23, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Åjjjj.... Ble litt i mørkeste laget ser jeg.. Er på en annen maskine nå,så det ble litt mørkere bildet her ja... :o Siter 1984 VW Golf 1 8VT prosjekt 1987 VW Golf 2 Syncro 1987 DODGE RAM 350LE x 1996 Audi A4 20V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bravo Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Prøv å ta bilder uten og med blitz, ofte hender det at uten blitz blir lysere! "Bravo" Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELLINGSEN Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 stativ og uten blitz.. er det køl svart ute går det selvsagt ikke...Men prøv å finn en noe opplyst plass eller lign.. Siter Allroad 2.5TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Og når det er mørkt ute vil skiltet "stjele" all blitzen uansett så da er du jo like langt. :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Uten å kunne justere lukkertid vil bilder i mørket bli ganske dårligt. Bruker selv et Canon S50 Powershot og stativ og her er resultater fra det. Lukketid 8sek: Lukketid 3sek: Lukketid 15sek: Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BBS_RS Skrevet November 23, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Viking067: Hmm...Noen skikkli fete bilder der ja.. Men siden håndboken min er på tysk så jeg omtrent ikke peiling på hvordan jeg justerer lukkertiden og andre finurligheter... Kan du gi meg noen tips?? :P Siter 1984 VW Golf 1 8VT prosjekt 1987 VW Golf 2 Syncro 1987 DODGE RAM 350LE x 1996 Audi A4 20V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Fine bilder, Viking. For å si det sånn - straks lukketida som kreves kryper under 1/50-dels sekund tar jeg frem stativet for å bevare maksimal skarphet, så det sier seg selv at å prøve å ta bilder på kveldstid uten stativ er umulig. Og jeg bruker ALDRI blitz, aldri, aldri, aldri, uansett samme hva. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Noen som vet om det går an å få tak i noe som universale stativ eller noe da? Hadde vært morrå å prøve... umilig å stå med kameraet i hendene værtfall.... Siter Subaru Impreza WRX 2005 http://www.cicada.no SELGES!: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19381945&WT.ac=my_adverts Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Se om du finner noe her: http://www.canon.no/for_home/product_finder/cameras/digital/powershot_a75/index.asp Har dårlig tid nå ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BBS_RS Skrevet November 23, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 Okey...Skal prøve å sjekke ut der... Takker.. Siter 1984 VW Golf 1 8VT prosjekt 1987 VW Golf 2 Syncro 1987 DODGE RAM 350LE x 1996 Audi A4 20V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 23, 2004 Rapporter Share Skrevet November 23, 2004 AudiA4_20V: Kikka på tekniske spesifikasjoner og der sto det: 15 – 1/2000 sek (Lang lukkertid på 1 sek og mer, kun tilgjengelig i Manuell og Lukkerprioritet AE.) Dette stiller du inn med hjulet på toppen Du kan også ha norsk kamerameny og laste ned firmware for oppdatering av kamera. http://www.canon.no/for_home/product_finder/cameras/digital/powershot_a75/index.asp?specs=1 Fotostativ er universale.Alle kamera har et feste på undersiden der en kan feste stativ etc. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndySix Skrevet November 25, 2004 Rapporter Share Skrevet November 25, 2004 Originally posted by Øyvind Ryeng For å si det sånn - straks lukketida som kreves kryper under 1/50-dels sekund tar jeg frem stativet for å bevare maksimal skarphet, så det sier seg selv at å prøve å ta bilder på kveldstid uten stativ er umulig. Og jeg bruker ALDRI blitz, aldri, aldri, aldri, uansett samme hva. Enig.. selv om de som har skikkelig blitz ville sakt at "da har du ikke prøvd en skikkelig blitz". Kjøp stativ i hvertfall. Skumringsbilder og mørkere blir helt klart best med stativ og helst selvutløser i tillegg for å unngå shake når man trykker på knappen. Selv har jeg fjernkontroll! ;) En annen ting til bildet øverst her er at her har du lyskilden på baksiden av bilen. La lyset jobbe med deg og ikke mot deg, så får du lyst opp detaljene bedre. Det er vanskelig å finne et perfekt sted sånn helt naturlig hvor lyset faller ned på forsiden av bilen samtidig som man har en pen bakgrunn. Tatt med vidvinkel og stativ i skumringen. Siter mvh Andy 2002 BMW 320Ci M-Sport (til salgs) www.alfa156.net // www.evo.no || www.andycam.no \\ www.98super.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cozzie Skrevet November 25, 2004 Rapporter Share Skrevet November 25, 2004 Noen som kan forklare meg forholdet mellom lukkertid og "F-verdien" (blender?). Glemmer det hver gang etter noen forklarer det til meg. Pene bilder folkens! Siter - 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro - 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg