quattro kåre Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Er det nokon som veit kva som er forsjellen på disel turbo, og ein turbo som blir brukt på bensin bilar? Er det forsjell?:rolleyes: Siter Audi 80 Quattro 2E VOLVO 760 tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Nei, det er ikke forskjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Ikke forskjell nei..Men de gamleste turbodiesler kunne du vel finne uten wastegate da.. For de greide ikke mere enn et visst trykk med eksosen.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Du kan også få en noe snodig karakteristikk da en dieselmotor bruker mer luft enn en bensinmotor. Vet jo ikke hvorfor du spør, men dersom du har tenkt å konvertere til turbo på en ikke turbo bensinmotor, ville jeg tatt utgangspunkt i en turbo fra en bensinmotor med tilnærmet likt motorvolum. Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Calib'R Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 tenker du på å sette en diesel-turbo på en bensin bil? Har skjønt det sånn at det egentlig ikke har noe å si, men at diesel-turbo'n er beregnet for mer eksos. Det vil føre til at trykket vil øke på et senere turtall på en bensin-motor. Dette er bare ting jeg har hørt, så ikke kjeft på meg hvis jeg tar feil. har en gammel diesel-turbo, så jeg har lurt litt på det selv. Siter BRENN !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Er vel ikke sånn at det er spesielle turboer som er bygd til diesel eller bensin.. Men, det har seg vel sånn at noen turboer pga at dem f.eks lader fort eller seint egner seg bedre til dieselbiler enn til bensinbiler.. osv osv.. Hvilken turbo er det du tenker på da? Kanskje noen vet noe om denne spesifikke turboen og gir deg råd angående det at den faktisk er helt okei til å bruke på din bil etc.. Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro kåre Skrevet Desember 16, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2002 turboen er i fra ein vw golf 1,6 td 89 mod. Har kansje fåt tak i ein ny motor! 2,0ltr med porta topp, smidde stempel og stålveiv, fitt for overtrykk!!?? Siter Audi 80 Quattro 2E VOLVO 760 tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Desember 16, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2002 Tja, høres vel ikke så galt ut det. Interessant i turbosammenheng er vel grunnkompressjonen. Dersom motoren er konvensjonelt trimmet blir det jo veldig galt med turbo! ;) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet Desember 16, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2002 hva , kan jeg ikke sette turbo på en motor med 11.5:1 i komp da? hehe.. nei, bør nok ha litt annen komp ja;) surt forresten hvis man har begynt å trimme som sugemotor, og finner ut at man vil ha turbo isteden hehe.. da har man vel gått helt feil vei fra starten av på endel viktige ting.. Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TiNy Skrevet Desember 16, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2002 Bytte pakninger, stempler osv for å gjøre kompresjonen mindre? Jeg vet ikke helt, men bare lurer. Evt. kan han sette på en annen topp, og selge den porta til meg... Siter 2001 BMW 525iAT x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattro kåre Skrevet Desember 16, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2002 Er det 11,5:1 i komp på ein 2,0 8v?? Ein aukar vel ikkje kompen ved og porte toppen? Kva er ideell komp for ca 0,3 - 0,4 bar på denne motoren?? Kor mykje "gamp`s" kan eg tvinge ut av denne motoren med trim kam, plana topp, powerfilter osv, i forhold til ca. 0,3 i overtrykk? Siter Audi 80 Quattro 2E VOLVO 760 tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TiNy Skrevet Desember 16, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2002 http://www.g-powertech.com/trimmingmain/vw.htm For 25000.- spenn kan G-tech gjøre underverker.... Men da kan du bare kaste turbo'en. Min mening er at du vil få omtrent like mye ut av en god turbo, bra mappet chip +++ på en standard (ikke portet og ikke smidde stempler) motor som den N/A trimmingen G-tech kan levere. Men jeg er slett ikke sikker på hvor mye du kan dra ut av en 2.08v med smidde stempler og porting. Sikkert over 220hk før du i det hele tatt nærmer deg grensa for hva motoren tåler. Dette blir bare synsing, og det hadde vært artig å høre en utdannet mening om dette. Siter 2001 BMW 525iAT x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ottar Skrevet Desember 16, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2002 Forholdet eksos/kompressor med ein dieselturbo på bensinmotor blir heilt på trynnet. Dieselturbon tåler heller ikkje dei temperaturene ein får på bensinturbo. Den TD1,6 turbon klarer sikkert ikkje levere luft til meir enn 100hk. Quattro Kåre: den bilentypen du har vart levert med større motor(10v2,3 og 20v 2,3), bytt bil om du skal ha sprekare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Desember 16, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2002 Tror du har rundt 10,4:1 i kompresjon dersom motoren er original. "Porting" er i utgangspunktet bearbeiding av innsug og eksoskanalene og har ingen innvirkning på grunnkompressjon. Om du skal trimme med turbo eller konvensjonelt blir jo helt opp til hva slags karakteristikk du vil ha. En lavtrykksturbo vil gi deg et beskjedent effekttilskudd, men mye dreimoment (du vil i praksis øke effekten på lavt turtall - noe som gir en vesentlig økning i dreimoment). Siden mer effekt stort sett handler om å få mer luft inn i motoren betyr det at man med konvensjonell trimming må forbedre luftfløde og opp i turtall. Blir som regel en mer "artig" motor, men mer slitsom, tørst, og antagelig også dyrere. Og, tror du du klarer å holde deg til 0,4 bar da? I så fall tror jeg ikke du trenger å gjøre så veldig mye med motoren annet enn å sørge for at den får litt mer bensin. Bare sørg for å få tak i "riktig" turbo. Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a.d.b. Skrevet Desember 16, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2002 har en kamerat som brukte en dieselturbo til overladning, men det var riktignok en 1200cc kadettmotor:D :D ladet 0.8 bar, helt til han bestemte seg for å skru det opp ytterligere til 1.1, and then *poff*:D driver og setter cosworth-motor i den nå, blir en smule bedre det Siter <b>http://www.akutt-galskap.com<b> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.