Gå til innhold

Billig amerikaner - noe å satse på?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Tiden er inne for anskaffelse av bil og jeg har sett meg ut noen alternativer

 

Siden jeg har blitt oppfostra med amerikanske biler er det ikke helt unaturlig at jeg vil ha en amerikansk bil selv. Da det ikke florerer av penger på bankkontoen min kan jeg ikke bruke mer enn 15.000kr, kanskje opp mot 20.000kr dersom det er verdt det.

 

I denne prisklassen (0-15k) er det ikke så alt for mange amerikanere å velge blant, det går for det meste i 78-82 mod. malibu og cutlass stasjonsvogner. Åpen for andre forslag også!

 

Bilen må være kjørbar og brukbar, noe småfiks kan jeg selvfølgelig rette på selv bare det ikke koster allverden. Rust bør det være lite av da jeg ikke kan å sveise (kjenner dog folk som kan hjelpe meg).

 

Så hvilke erfaringer har dere her inne på forumet med disse bilene, både positive og negative. Prøver å suge til meg så mye informasjon jeg klarer her nå :)

 

Har også noen ønsker såklart, det SKAL være bensin, helst en 350motor. Og dersom det er en cutlass så bør det være den utgaven med enkle hovedlykter (før 81?).

 

Det eneste alternativet jeg har sett meg ut til en amerikansk bil er så langt Ford Scorpio 2.8i/2.9i Ghia

 

Bensinforbruk vil vel være ganske likt på alle disse bilene, så det er ingen nevneverdig faktor.

 

Vanlige feil på disse bilene? Rust i bakramme vet jeg, men ellers er det ganske blankt med kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malibu, caprice osv..

 

Vurderte dette, glad det ikke ble en sånn..

 

Prøvekjørte en, ikke forvent deg at det virkeligt sparker ifra.

350 er vel litt mer futt i, men tror ikke det "drar skinnet av pølsa" :p

 

 

Scorpio?

 

Hvorfor ikke Granada 2.8I Ghia? Godbilen selv!

Mye bedre enn scorpioen ;)

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du bør glemme både scorpio og granada..

Har selv en 1979 Oldsmobile 98 Regency 4 dørs sedan, og den er egentlig en konge bruksbil.

Har 350 motor og er faktisk meget snill på bensin, i tillegg har den jo utstyr som ikke dagens nybiler er utstyrt med engang..

Gå for amcar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min har en 78' Pontiac Grand Prix. Den har 301-motor, har alt utstyr(el.seter osv.), og går ganske bra. Spinner lett selv med breie bakdekk. Han ga bare 4000 for den, og 1000kr til for å få den eu-godkjent. Bilen er lett å skru på, og ser kul ut. Den er 2-dørs, noe som desidet er det kuleste.

Skal du ha billig amerikaner ville jeg kjøpt en 2-dørs Caprice sedan. De er utrolig tøffe og har som regel 350 motor.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv oppvokst med amcars og for en tid tilbake ble det en del stw`er i familien. Hadde både Chevrolet Malibu, Oldsmobile Cutlass Cruiser og Ford LTD som fatterns bruksbiler. Ingenting negativt å si om de. Rust i ramma er dog et kjent problem. Malibu stasjonsvogna hadde sperre og spant runninger som bare pokker :D

Kjøper du slik bil så har jeg MASSE deler til disse bilene liggende.

Som Low sier, gå for Amcar. Det er noe helt eget, men det vet vel du som også er oppvokst med det :cool:

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Scorpio.

Beklager, alle Ford fans, men om de bilene har jeg ikke mye pent å si.

Lånte en 2,8i automat av en kamerat en stund. Den var utrolig lat ift (tross alt) ganske stor motor/mye hkr. Likevel brukte den bensin som om det var en bigblock i den.

For ikke å snakke om sittestillingen! Masse innstillinger på setene, men uansett hvordan jeg skrudde / skyvde / sveivet / dro / vippet, satt jeg som ei fi***.

 

Ser endel malibu'er fra rundt 73-74 (tror jeg det er) tilsaløgs innimellom. Dette er mellom modellen ETTER muskelbilene, men FØR de firkanta sko-eskene.

Disse er svært undervurderte etter min mening. Fin og slank design også på 4 dørs utgavene og ikke så innmari digre som Caprice/tilsv blir.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Mye bra respons her, takker for det!

 

Low: En ghiautgave av scorpio har så og si alt tenkelig utstyr (el. speil, varme i frontrute og bakrute, elektriske seter (baksete også), osv osv) og det at jeg liker bilen generelt så gjør det at den er et alternativ. En olds 98 er litt større enn det jeg har tenkt meg ;)

 

70'Chevelle: Familien hadde tidligere en 80 pontiac grand prix todørs. Tidligere en v6 bil, men vi bytta til 301 fra en transam. Fin bil det, men syns fronten ser så "gubbete" ut. Ser for meg at en caprice blir litt stor. Men må innrømme at den ser mye bedre ut en malibu i sedanutgave.

 

Modmach1: Har hatt slike biler i familien før så det ligger på stabler med deler nede i kjelleren :)

 

Hot Rod: Er forsåvidt enig, de drikker bensin som bare det, men ellers er det en flott bil å kjøre syns jeg. Har hatt scorpio tidligere og den var forholdsvis grei å holde på med foruten det elektriske som skapte mye hodebry. Vil ikke si at 2.8/2.9 og 150hk er allverden. Har selv sett slike malibuer du prater om og det er helt greie biler det, virker det som.

 

1987transam/69z-28: Joda, frister veldig det. Men, og det er jo alltid et men, jeg må ærlig innrømme at jeg er lei av å kjøre rundt i asconaen jeg har nå. Tanken var å skaffe seg en amerikansk bil som kan brukes som helårsbil, ikke en bil som bare kan kjøres på søndager med solskinn. Bilen skal jo brukes (men ikke rævkjøres eller ødelegges)!

 

Det eneste som trekker ned med stasjonsvogn er at jeg ikke har bruk for det :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et sånt tips: hvorfor ikke vente til våren igjen? spar noen fler kroner og kjøp en amcar når du virkelig kan nyte den??

kanskje fordi am-car generelt er billigere på høsten enn på våren,

litt som, snøskooter er billigere på våren enn på høsten....

 

men så klart ikke i alle tillfeller.

 

PS: scorpio??? NEI

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 70' Chevelle

... Skal du ha billig amerikaner ville jeg kjøpt en 2-dørs Caprice sedan. De er utrolig tøffe og har som regel 350 motor.

 

Broren min har en 2dørs '77 Caprice, men de er hverken lette å få tak i eller billige. De fleste vi har sett er annonsert til ca 35K og opp, for en bil i grei bruksstand. Har sett en til 25K, men den var ei røys... Stv derimot, får du slengt etter deg!

 

Originally posted by Hot Rod

Fin og slank design også på 4 dørs utgavene og ikke så innmari digre som Caprice/tilsv blir.

 

??? '73-'77 Chevelle/Malibu er omtrent identiske med Caprice i yttermål... Jeg har selv hatt en '76 Malibu stv, og ved siden av brors Caprice var den like stor, men så større ut alene. '77 Caprice var første året de "krympa", men dette skjedde ikke med Malibu før i '78, da første "lille" firkanta kom.

 

Erik Braseth: Ellers vil jeg anta at 15 000 kr er litt lite, bør hvertfall regne med endel rep og et budsjett som mulig strekker dine 20K litt. Men for all del - kjøp heller amcar enn europeisk ford!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er en Oldsmobile 98 stor, men er jo ikke særlig større en Caprice Stw. Jeg bruker den nevnte Oldsen nå, og en så behagelig bil å kjøre skal en lete lenge etter. En kompis hadde en scorpio ghia og den ble kasta på dynga pga mye tull feil som vistnok var vanlige iflg Ford i Molde. Selvfølgelig smak og behag men jeg har heller valgt en rufsete Olds som har gått 400.000 enn en strøken Scorpio som ikke hadde gått mer enn 10.000 :cool:

 

Men dette er smak og behag og kan ikke diskuteres.

15 lapper kan som nevnt bli litt lite, men man finner nok en grei bil om en leter litt. Har en 80 Buick Century Stw stående med småsint V8 ;) En bil vi satte til side, men går ann å få bil ut av det igjen..

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at for rundt omkring 15 lapper får man ikke allverden. Vi får satse på at lønnslippene bedrer saken.

 

Har fulgt med litt smått i ca 2 år nå og har sett flere biler i prisklassen opp til rundt 15.000, men de ser jo så som så ut. Kommer ikke til å lete aktivt etter bil, men heller følge med og se om det dukker opp noen gode kjøp.

 

Utseendet på bilen er ikke det aller viktigste for meg, så lenge den har skilter og kan brukes (og ikke er bortskjemt med rust) er det egentlig aktuelt. Man skal jo ikke være kresen heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke all verden av performance i den prisklassen, men Dodge Aspen, Plymouth Volarè og Chrysler LeBaron er det en del av til salgs. Finnes både med 318 (trøttatten) og 360. Ligg unna 6er-utgaver så sant som du er under 55 år gammel. Den er ingen racer med V8er heller, men det er følelsen, da.

 

Ellers ligger de litt nyere Chrysler LeBaron og Dodge Daytona også snart ned mot den prisklassen, men da snakker vi forhjulstrekk og bare fire gjøker der foran.

 

Eller Van / russebil?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår