KaldBlod Skrevet Oktober 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 Har en del spørsmål ang. trimkam. Pris? Montering? Effektøkning? Andre deler som trengs? I tillegg lurer jeg på hvordan motoren vil fungere etterpå.. Er det sånn at motoren vil kveles veldig lett? Hva slags bensin? Bilen er en 1.8 90 HK med forgasser. Siter 1983 VW Golf I GTI 16v 1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6 2009 VW Scirocco III TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Oktober 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 Her selger de kammer: http://www.mamut.com/kollevold Montering er ikke direkte vanskelig, men få noen som har holdt i en skiftnøkkel før til å hjelpe deg, Effekt, tomgang oppførsel osv avhenger av hvor kvass kam du skal osv. Jo kvassere kammen er jo mer hk får du osv Prøv søkefunksjonen;) Det finnes mange tråder om dette... Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Oktober 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 Jeg har 272 graders kam. Pris er ikke reel da jeg kjøpte den "brukt" ( hadde ikke vert montert) Montering var unnagjort på 2 timer. ( eneste spesial verktøy du må ha er momentnøkkel) Justerte 23 grader fortenning og fyller 98 oktan bensin. Justerte også opp forgasseren litt slik at den får litt mer bensin. Bilen har fått en betydelig effektøkning og er mye morsommere å kjøre. Det kan være smart å skifte simring på kam en sammtidig. Kan også være smart å skifte toppdekselpakning. Med så pass mye fortenning er tomgangen noe "interesann" og baktenning kan forekomme om du lar den henge lenge på gir. Disse forgasserene er ikke noe glad i aktenning så dette kan fort bli jobb av. ( har måttet fikse litt på min ) Siter Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaldBlod Skrevet Oktober 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 Ved å gjette vilt... Hvor stor effektøkning? Er det også sånn at motoren drar bedre på høyere turtall, og går som en dass på lave? Siter 1983 VW Golf I GTI 16v 1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6 2009 VW Scirocco III TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Oktober 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 Går greit på lave turtall også min ivetfall. Mye bedre på høyere turtall. Liker ikke å spekulere i hk men vil annslå det til å ligge mellom 100 og 120 ... Siter Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Oktober 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 Originally posted by Sonick Går greit på lave turtall også min ivetfall. Mye bedre på høyere turtall. Liker ikke å spekulere i hk men vil annslå det til å ligge mellom 100 og 120 ... Helt riktig som du sier. Hvor greit det går på div. turtall kommer helt på hvilken profil kammen har, hvor mange grader fortenning osv. Min gir et merkbart bedre drag fra 3000rpm. Turtallet varierer fra 900-950! Bruker 0,9-1,1 på blandet kjøring, og jeg kjører ikke forsiktig.:D Men, til daglig bruk så er en 266' til 276' kam helt greit.:D Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thordarson Skrevet Oktober 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 sett i kam fra gti.. det gjorde jeg og det ble merkbar effekt på høyt turtall.. Dro godt men ble litt svakere under 1500-2000rpm.. Dette er en super og ikke minst billig oppgradering.. Siter VW Bora 1.8t 2001 mod til salgs VW Golf II 1988 mod g60 turbo x Mitsubishi Glanalt 1981mod (sladdebil) x golf gl 1,8 1988 jema x Ford Sierra 2.0 is vraka x Fiat Uno Fire 1,0 x Nissan Cherry 1,5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwfreak Skrevet Oktober 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 Kjøp deg en 276 graders kam.. den vil gi opp til max 15 hk.. Har du forgasser passer denne fint.. Har du innsprut kan tomgang bli litt ustabil.. Om du vil ha mere effekt kan jeg anbefale annen forgasser.. Forgasseren til gamle audi 5'er passer rett ned på orginalinnsuget bare du har flensen til 5'er forgasseren. Ellers kan du sette på 2 doble 40 eller 45 mm weber forgassere og dette gir mye mere effekt og dreiemoment over hele registeret. Jeg har selv 276 graders kam og 2 doble 40mm webere og det er ikke noe problem å ha hjulspinn på tørr asfalt.. Effektøkningen ved bytte til webere kan være fra 20-30hk.. Bør også ha grenrør da motoren gjerne vil kvitte seg med det den får inn.. :D Siter x Jetta 1.8 84 mod. A4 1.8T 95 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaldBlod Skrevet Oktober 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2004 Originally posted by vwfreak Kjøp deg en 276 graders kam.. den vil gi opp til max 15 hk.. Har du forgasser passer denne fint.. Har du innsprut kan tomgang bli litt ustabil.. Om du vil ha mere effekt kan jeg anbefale annen forgasser.. Forgasseren til gamle audi 5'er passer rett ned på orginalinnsuget bare du har flensen til 5'er forgasseren. Ellers kan du sette på 2 doble 40 eller 45 mm weber forgassere og dette gir mye mere effekt og dreiemoment over hele registeret. Jeg har selv 276 graders kam og 2 doble 40mm webere og det er ikke noe problem å ha hjulspinn på tørr asfalt.. Effektøkningen ved bytte til webere kan være fra 20-30hk.. Bør også ha grenrør da motoren gjerne vil kvitte seg med det den får inn.. :D Hehe. Frister veldig, men jeg har ikke råd til å gjøre noen store modifikasjoner på bilen. Har nok ikke nok erfaring og utstyr til å fikse alt dette selv heller. :p Men.. Blir man nødt til å fylle oktan? Alle bensinstasjoner slutter jo med det nå. Finnes veldig få stasjoner i Oslo som har oktanbensin. Virker kanskje med blyerstatning også, eller? Gratulerer forresten med omtale i Treffpunkt, vwfreak. :) Siter 1983 VW Golf I GTI 16v 1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6 2009 VW Scirocco III TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwfreak Skrevet Oktober 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2004 Originally posted by KaldBlod Hehe. Frister veldig, men jeg har ikke råd til å gjøre noen store modifikasjoner på bilen. Har nok ikke nok erfaring og utstyr til å fikse alt dette selv heller. :p Men.. Blir man nødt til å fylle oktan? Alle bensinstasjoner slutter jo med det nå. Finnes veldig få stasjoner i Oslo som har oktanbensin. Virker kanskje med blyerstatning også, eller? Gratulerer forresten med omtale i Treffpunkt, vwfreak. :) Jo takk! :) Jeg kjører på vanlig 95 men det beste er vel å kjøre på 98... Fyller du 98 blyfri og tilsetter sånn blyerstatning blir det tilnærmet lik 98 blybensin.. Siter x Jetta 1.8 84 mod. A4 1.8T 95 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Oktober 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2004 Du trenger ikke fylle bly bensin - jeg bruker 98 oktan blyfri. Hvis ikke får du tenningsbank med så mye fortenning ... Siter Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
licorice84 Skrevet Oktober 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2004 jeg hadde en 276 graders kam (mener jeg å huske) på min gamle GTI 8v... og den gikk noe j.... :D tomgang intet problem, og den ble myye mer turtallsvillig! Siter quattroholic! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2004 Blyholdig bensin har ikke vært i handelen på mange år... Kjør på 98-oktan. Litt dyrere i innkjøp, men vil gi litt lavere bensinforbruk, i tillegg til å være mer egnet på lett trimmede motorer (tenningsbank). Ved skifte til trimkam vi du få en hissig og vellydende tomgang :):):) Som skrevet tidligere er ytelsen på de forskjellige kammene varierende med forskjellig durasjon, løft, separasjon, lobeprofil, løftehastighet osv. Det som er mest anvendelig med tanke på minst mulig tap og mest mulig gevinst, er en kam med 266 - 270 graders durasjon. Jo høyere løft, jo mindre tap på lave turtall. En 268-graders kam fra Tectonics vil gi et ørlite tap på 2000 omdr, men går bedre på alle andre turtall kontra orginal kam. Rundt 3000 omdr skjer den merkbare gevinsten, og varer helt til du ikke tør mer ;). Om du ønsker pris på kam, send en PM. Har til alle firesylindrede VW / Audi. Forskjellige kammer/ durasjoner til både mekaniske og hydrauliske løftere. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Oktober 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2004 Ikke så smart med for mye løft heller : Siter Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Oktober 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2004 Ikke på orginalfjærer ihvertfall. Den på bilde hadde orginalfjærer og Schrick 268/276 kam med 11,2/11,5 mm løft Ps! Henter Schrick fjærer på posten i dag :D !!! Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.