Gå til innhold

Fy Faen!! Fuck U-hjelp. Begynn Med De Vi Har Her....

Ranger emnet


hfracing

Anbefalte innlegg

Må bo under en presenning

 

ALENE i SKOGEN: Denne presenningen i skogen på Bogerud i Oslo har vært hjemmet til Marius Labråten i snart seks måneder.

Foto: INGUN A. MÆHLUM

 

boripresenning_sak.jpg

 

 

 

Hjemmet til Marius Labråten (21) er en grønn presenning i skogen. Det har det vært siden 29. mai.

KIRSTEN BUZZI

Fredag 6. desember 2002 7:03,

 

 

Marius forsøker å holde varmen under presenningen han har satt opp over noen grantrær langt inne i skogen på ved Skraperudtjern på Bogerud i Oslo.

 

Der har han sovepose, en bunke gamle Donald-blader og noe ekstra tøy han har fått av kamerater.

 

- De bladene har jeg lest om og om igjen mange ganger. Nettene begynner å bli lange nå når det er så kaldt om natta.

 

Vanskelig

Vanskelige familieforhold er årsaken til at Marius ikke kan bo hjemme.

 

Nå er hans høyeste ønske er et sted å bo. Og en jobb.

 

Men på arbeidskontoret fikk han tidligere i høst beskjed om at han måtte ha en adresse for å få jobb. Men uten jobb ingen bolig.

 

- Jeg tar hva som helst, sier 21-åringen, som har gjennomført første år på videregående og erfaring fra flere arbeidsforhold.

 

Ingen hjelp

Marius Labråten har tatt kontakt med to forskjellige sosialkontorer uten å få andre beskjeder enn at han måtte ordne seg sjølv. Gå til venner eller klare seg på annen måte.

 

Men vennene til Marius har ikke økonomiske ressurser å stille opp med, utenom en overnatting eller noen kroner til et brød av og til.

 

Det er vennen Kristian (20) som har tatt kontakt med Dagbladet for å fortelle om Marius. Vennene ser at det går den gale veien.

 

«Han får ikke hjelp av noen. Han er også underernært, men er ikke rusmisbruker, er meldingen vi får på telefonen fra kameraten.»

 

21-åringen har gått ned 20 kilo de siste halvåret.

 

Klærne henger og slenger rundt den spinkle gutten.

 

Den 18. desember fyller Marius 22 år. Fødselsdagen er det ikke så farlig med. Men han tenker mye på om han må feire jul alene ute i skogen.

 

Problemet for Marius er at han faller mellom to stoler. Ingen har oppfattet at han trenger hjelp. Ikke er han rusmisbruker. Ikke har han erfaring nok til å vite hvordan man skal nå fram i systemet. Hvordan han skal gå fram for å finne noen som kan hjelpe ham.

 

Ond sirkel

Vi kontaktet Sosial Vakttjeneste i Oslo Kommune. De sier de kan skaffe et sted å bo for denne natten, hvis det er ledig plass. Men siden gutten er 22 år og ikke rusmisbruker er det ikke noe de vil anbefale.

 

Ellers henviser Sosial Vakttjeneste til at han må ta kontakt med sosialkontoret. Så da er Marius Labråten like langt.

 

- Jeg har mest lyst til å grine når jeg bare står der og får avslag på avslag, sier 21-åringen.

 

På veien inn til den grønne presenningen som har vært Marius Labråtens hjem det siste halve året, står det et skilt:

 

«Velkommen til byskogene. Hilsen Oslo kommune.»

 

Men det var vel neppe på denne måten de hadde ment.

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy FAEN !!!! :eek:

 

hvis noen kunne ha oppretta en konto eller.no så kunne vi ha starta en kronerulling !!!!! noen kroner fra vær ! så hadde han iværtfall fått noe mat og noen varme klær til jul !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke mye penger. men han der trenger dem mer enn noen annen jeg har sett omtrent.. shit azz.. hadde sikkert funnet noen kroner i mine halvtomme lommer for en sånn sak ja.

rett å slett helt forjævlig...

håper han får litt hjelp nå når media setter litt lys på saken. Det bør faen ikke være nødvendig å la sånne folk bo i en pressening i skogen , i "det rike landt NORGE!" hadde han vært innvandrer hadde han fått tak over hodet.. det vedder jeg på.. kanskje han egentlig burde søke politisk asyl i sverige?

hehe

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faen meg ille.

 

Vi har innsamlingsaksjoner til flere U-land, vi gir penger til innvandrere i landet, men folk som faktisk er av norsk opprinnelse og trenger hjelp får ikke hjelp. Han får ikke jobb fordi at han ikke bor noen plasser, og får ikke bo noen plasser fordi at han ikke har jobb.

 

Som Loppa sier, så må han gjøre seg selv til rusmisbruker for å få penger fra staten. Hva faen er det som feiler Norge?

 

Går utifra at han faktisk ikke er den eneste heller

 

Og Otto, fordiom han har ring i øret og et skateboard ved siden av seg, så sier han jo selv at han ikke bare er ute etter trygd, han vil faktisk jobbe for pengene sine. (sier han da, hvem vet hva han har gjort før etc)

 

Jeg synes uansett man skal gi han en sjangse til å starte på nytt og jeg er faktisk med på kronerulling for han.. Uansett om jeg trur det ordner seg for han nå siden media er oppblandet i det, håper bare alle andre også blir hjulpet..

 

 

Av og til er Norge et JÆVLA møkka land! Noe må gjøres.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig jonte. vi kan jo f.eks. begynne å skifte ut de som styrer dette landet. det enste de tenker på er å spare så mye som mulig for at renta ikke skal gå opp. de tenker ikke på at det er ganske mange som må sove på gatene. jeg tror ikke de bryr seg så mye om at renten går, bare de får tak over hodet og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Otto von Bismarck

Det er tydelig at mannen overdriver. Han kan oppgi adresse til foreldre, søsken eller venner, så får han jobb.

Og jeg unner ham virkelig trygd, dersom han vil ha det.

 

Hvordan ser du at han overdriver? Fordi at han har et skateboard, så han kan ikke få ha noe å gjøre om dagene? Bare lese donald? Ser du på skatere som pøbler? Ørering? Hvem sier han fikk den i går? Han har sikkert hatt den en stund..

 

Er ikke sikkert det går. Hva om dem ikke vil ha noe med han å gjøre? Det vet vi ikke.. Noe kan det være..

 

Og det ser ikke ut som han er ute etter trygd, men hvem vet? Jeg forstår hvertfall at han ikke liker seg i det teltet der, det kanke være hyggelig..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår