Gå til innhold

stoppa i kontroll, spm om div.

Ranger emnet


BigM

Anbefalte innlegg

Originally posted by mfafa

jeg mente piggfri v.dekk var lovlig som s.dekk

 

En helt annen ting er at det er LIVSFARLIG å kjøre rundt med piggfrie vinterdekk om sommeren, av den enkle grunn at bremsestreking kan bli opp til dobbelt så lang som du ville hatt med sommerdekk!

 

Tenk over det du...

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by BigM

Stoppa i teknisk kontroll i ski i kveld. Fikk en liten mangel lapp, men det er noen av disse tingene jeg er litt uenig at er en mangel.

 

Vi kjørte russebilen vår, så det er den det gjelder.

 

Mangel 1: Røde gangster cap lys, hans begrunnelse for dette var at alt rødt lys forrover er forbudt.

okay? hvorfor?

 

Mangel 2: Blacklights inne i bilen er strengt forbudt. fikk ikke noe begrunnelse for dette.

 

Mangel 3: skiltlyset bak lyser ikke opp skiltet.

For å fikse dette må vi bytte til firkanta skilter, ble godkjent med de skiltene vi nå har i flere tekniske kontroller i russetiden.

 

mangler 4: Bytt alle dekk, disse er for slitte.

Har det noe å si at de ble eu godkjent feb 04? Han målte de heller ikke, bare tok det på øyemål.

 

Må inn om 14 dager.. jippi!

 

1. rødt lys = BAK. Det er vel ikke så vanskelig å skjønne at røde lamper skal være bak, og ikke foran? Ser sikkert grisetøft ut, men når man ser røde lamper ute i trafikken, skal man ikke trenge å lure på om bilen kommer mot deg eller fra deg. Det skal veldig lite til før lys er forvirrende. Jeg tok igjen en bil med ett hvit (skarpt) og ett rødt (normalt) baklys en dag. Da jeg kom innpå og kjørte forbi, så jeg at det bare var et bittelite hull i den baklykta (mindre enn en 50øring vil jeg mene, allikevel var det ikke antydning til rødfarge på litt avstand.

2. døllt, og burde vel være unødvendig. Kanskje det forstyrrer sjåføren?

3. det hørtes fryktelig pirkete ut. Bare hiv på noe mer lys der (obs, skal ikke lyse bakover), så går det vel greit, men det burde virkelig ikke være nødvendig.

4. Det har ingenting å si. "bilen min ble godkjent for et halvår sida, så dekkene kan da umulig være for dårlig nå??". Det høres litt dumt ut, ikke sant? Eu-kontroll sier ingenting om hvordan bilen er _etter_ kontroll, den sier bare noe om bilens tilstand DER og DA. Er dekkene over minstekravet, så er det ok. Det eneste de kan gjøre er å gi deg et lite tips om at du har lite mønsterdybde, og bør være obs. Det kan ikke gis mangel før det er _for lite_.

Kjør litt rund til steder som selger dekk og se om du finner noen brukte med litt mønster i. Bare du har like dekk pr. aksling og samme dimensjon som orginalt (+/- 5% rulleomkrets), så er det greit. Du skal også ha "noenlunde samme egenskaper på dekk foran og bak", altså ikke vinterdekk foran og sommerdekk bak / omvendt.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Ikke hele dekket, men 75% av rullebanen skal være over de nevnte mønsterdybdene. Kanskje ikke så lett for politimann å ta 75% på øyemål - kanskje han mener det er 74% og sender deg til biltvilsvinet. Vil legge til at man kan bruke piggfrie vinterdekk som sommerdekk om man vil, så lenge det er mer enn 1,6mm mønster.

 

vil legge til at det er fryktelig dumt. piggfrie vinterdekk er ræva på sommerføre.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CesiuM_e

 

Vinterdekk er ikke lovlig etter en eller annen dato i mai (tror jeg) her oppe i nord. Det er en annen dato i sør. Vinterdekk skal ikke på før i Oktober i nord og November i sør(?)

 

På sommeren skal det enkelt og greit være sommerdekk på bilen.

 

Helårsdekk er eneste unntak. Vanlige piggfrie vinterdekk er på ingen måte definert som helårsdekk.

 

Er dette feil? :eek:

 

Du blander med piggdekk PIGGER er ikke lov om sommeren. (mellom to datoer)

 

Det er fult lovlig å kjøre med vinterdekk om sommeren så lenge de ikke ha pigger. (desverre er det lov å være idiot også, og faktisk gjøre det)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene skal vell være gode for hva bilen er god for når det kommer til hastighet? Det står jo i vognkortet, en sånn bokstavkode for hastigheten dekkene må tåle.

 

 

Så forresten en bil parkert rett utenfor min arbeidsplass nå i dag.. 20 min siden.. Med piggdekk.... Mercedes G300 463 kaross Kort, tipper 97-2000.. hvorfor koste på seg en så "dyr" bil og ikke ha råd til ordentelige dekk?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Dekkene skal vell være gode for hva bilen er god for når det kommer til hastighet? Det står jo i vognkortet, en sånn bokstavkode for hastigheten dekkene må tåle.

 

Stemmer det, men vinterdekk kan du kjøpe i 2 hastighetsklasser lavere.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

 

Gummiblandingen i piggfrie vinterdekk er mykere enn i sommerdekk. Derfor slites de raskere ned om sommeren og sklir lengre ved nedbremsing.

 

Er fulstendig klar over det :)

Tenkte heller på overskridelse av maksfarten til dekkene jeg da.. Sånn på slutten av vintern når det begynner å bli bart på veiene.

2 hakk ned er vell en del km/h om ikke jeg tar helt feil?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

Så forresten en bil parkert rett utenfor min arbeidsplass nå i dag.. 20 min siden.. Med piggdekk.... Mercedes G300 463 kaross Kort, tipper 97-2000.. hvorfor koste på seg en så "dyr" bil og ikke ha råd til ordentelige dekk?

 

Kanskje han akkurat kom fra fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

 

Kanskje han akkurat kom fra fjellet?

 

Det er jo en mulighet, selvfølgelig. Men han skal kjøre VEELDIG langt herfra for å komme så langt opp på fjellet at han trenger andre dekk, iaffal nå med de temperaturene vi har hatt her i sommer.

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår