Gå til innhold

Stereo i Golf 2?

Ranger emnet


jijohans

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål til dere guruer om diverse...:

Har kjøpt en Golf som var ferdig stereo i, følgende er montert:

 

Spiller: Sony CDX MP80.

Frontsett: RF 6,5 coaxial.

Bakhøytalere: Phoenix Gold 6*9".

Sub'er: 2*RFP 4412 i bassreflex kasse.

Forsterkere: PG QX 180 på bakhøytalere og PG XS4600 brokoblet til 2 kanaler til sub'er.

Strøm: 4 gauge, 90A dynamo og 1F kondensator.

 

Noen forslag til forbedringer?

 

Har tenkt å bygge anlegget om med følgende:

 

Spiller: Sony CDX MP80 eller CDX 9900M eller Pioneer DEH-P80MP

Frontsett: Focal 6,5 komponent sett i Audioscape eller pocket dørpanel, støydempet med BB og spray.

Bakhøytalere: RF 6,5" coax (Siden jeg allerede har de)

Sub'er:2*Cadence UD 12 i trykkasse eller RFP4412 i trykkkasse??

Forsterkere: RF Power T8004

Strøm: 4 gauge, 90A dynamo og 1F kondensator og "Big three jording"

 

Forslag evt. forbedringer ønskes...

Som dere kansje ser blir nok en del av dette til salgs...:)

http://www.rms-racing.no

http://www.sommertreff.no

 

Takk til:

-Rydning Bilteam-

-NordicMotor-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jijohans

Har noen spørsmål til dere guruer om diverse...:

Har kjøpt en Golf som var ferdig stereo i, følgende er montert:

 

Spiller: Sony CDX MP80.

Frontsett: RF 6,5 coaxial.

Bakhøytalere: Phoenix Gold 6*9".

Sub'er: 2*RFP 4412 i bassreflex kasse.

Forsterkere: PG QX 180 på bakhøytalere og PG XS4600 brokoblet til 2 kanaler til sub'er.

Strøm: 4 gauge, 90A dynamo og 1F kondensator.

 

Noen forslag til forbedringer?

 

Har tenkt å bygge anlegget om med følgende:

 

Spiller: Sony CDX MP80 eller CDX 9900M eller Pioneer DEH-P80MP

Frontsett: Focal 6,5 komponent sett i Audioscape eller pocket dørpanel, støydempet med BB og spray.

Bakhøytalere: RF 6,5" coax (Siden jeg allerede har de)

Sub'er:2*Cadence UD 12 i trykkasse eller RFP4412 i trykkkasse??

Forsterkere: RF Power T8004

Strøm: 4 gauge, 90A dynamo og 1F kondensator og "Big three jording"

 

Forslag evt. forbedringer ønskes...

Som dere kansje ser blir nok en del av dette til salgs...:)

Ta å putt et sett med 8,7 cm i orginalhulla i dasjen. del de ved ca 250 Hz.. Da løfter du lydbildet mye..

 

Ketil

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jo dette litt an på hva slags lyd du er ute etter da..

 

Som EmmaNorway sa, putt 8,7cm`ere på dashbordet. Da vil du løfte lydbildet veldig opp, og du vil få et mye mindre "hull" i lyden enn om du setter diskantene der og midbassene i døra.

Det kan la seg gjøre å få sistnevnte til å spille bra, men da bør du gjerne ha litt god peil på delefiltre, faserespons og denslags vil jeg tro.

 

Jeg har ikke akkurat sett mange 8,7cm`ere av god kvalitet, men Kicker har noen i sin Resolution-serie. Disse kan deles så lavt som 125 hz, men jeg vil nok anbefale noe høyere. F.eks 200-250 hz som nevnt tidligere.

90e74edba0d4650319d16ffcbca3e64b.jpg

 

Jeg mener også å huske at Hertz har en brukbar 8,7cm som har greit frekvensområde. Dog skal det nevnes at jeg ikke har hørt noen av de nevnte..

 

 

EDIT: prisen på Kicker 8.7`ene er ca 1000 kr paret og selges av Bilradiospesialisten. (må kanskje bestilles)

 

Jeg vil også kanskje råde deg til å kjøpe et minimum av komponenter, så kan du heller dele potten i færre deler og få mer penger til hver enkelt. Da har du også et solid utgangspunkt når du bygger ut senere :) Gode forsterkere og ordentlig dimensjonert og installert strømforsyning hjelper også masse.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jijohans

Hvor bør jeg evnt montere diskantene da?

 

Kjøp et ordentlig frontsystem med diskant oppå dashbordet og midbassen/mellomtonen i fordørene. Også kun sub bak, gjerne bakovervendt for max trykk. Å heve lydbildet med 8-10 cm mellomtone gir deg "problemer" med passiv deling av fronthøyttalerne og er, etter min mening, ikke så nødvendig for å få god lyd. Så hvis det ikke er et konkurranse-anlegg (hvor du blir bedømt for lydbildet foran av stripekledde menn som setter på musikk du aldri spiller selv) du skal bygge så, blir dette 5-6 høyttalersystemet mer enn bra nok! Og lett å stille inn! Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår