Gå til innhold

Motoroverhaling

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Når man overhaler en motor TOTALT (demonterer alt, vasker og renser, bytter og fikser), er det da noen viktige huskeregler før man monterer alt igjen?

 

Olje alle lagere osv, men er det noe mer som må til? Det er jo ganske tørt på sylinderveggene f.eks, er det bare å starte opp så "smører" den seg som den trenger selv, eller må man gjøre noe på forhånd?

 

Ble litt vanskelig å forklare, men dere skjønner sikkert.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Når man overhaler en motor TOTALT (demonterer alt, vasker og renser, bytter og fikser), er det da noen viktige huskeregler før man monterer alt igjen?

 

Olje alle lagere osv, men er det noe mer som må til? Det er jo ganske tørt på sylinderveggene f.eks, er det bare å starte opp så "smører" den seg som den trenger selv, eller må man gjøre noe på forhånd?

 

Ble litt vanskelig å forklare, men dere skjønner sikkert.

 

FØr vinterlagring på mc så har jeg nedpå litt olje og drar den rundt et par gang.

 

På en bilmotor vet jeg ikke om man MÅ gjøre det, men jeg ville ha gjort det. I hvertfall smør opp til toppen av topppunktet til stempelet. Det skader jo ihvertfall ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: sjekk at alt er montert riktig, dobbeltsjekk og trippeltsjekk!

2. Sjekke om alle momenter er tiltrukket skikkelig

3: ang olje, så kan det være greit å smøre litt på sylinderveggene, men ikke overdriv, da den køler mye ved oppstart igjen

4: SJekke at tenning er riktig ( merker på kamdrev osv ) ellers kan du være den heldige eier av flere knekte ventiler :op

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Hone ja, jeg har sånn hone-sak til å ha på drillen. Blir det greit nok med denne, eller bør jeg sende den til Oslo Sylinderservice f.eks?

 

Du kan hone det selv ja, men husk å bruk lite turtall, og ha stor ut/inn-bevegelse med verktøyet... Målet er å lage sliperiper i sylinderveggene som står i 90 grader i forhold til hverandre ( 45 grader i forhold til sylinderen). Da sitter oljefilmen best når du skal begynne å kjøre inn!:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn alle pakninger med pakningssement! Dette har jeg alltid gjort og har aldri hatt en motor som lekker! Koster 70 kroner på Würt og holder til 3-4 motorer!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår