Gå til innhold

Subkasse

Ranger emnet


Rikky

Anbefalte innlegg

Originally posted by famir

 

Du finner en del "lådritningar" og ett hendig lite kassebyggeprogram på http://www.mds.se/downloads/index.phtml ;)

 

 

 

Det kasseprogrammet er greit hvis du allerde veit hvor mange liter kassa skal være på ,eller hvis du har MDS bassere for du kan ikke taste inn dine egne paramentere, men på fullversjonen (som du må betale for) så kan du det. Det er vel ikke noen som har ett crack vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bygger kassa selv får du akkurat så mange liter som elementet ditt skal ha og når du lager den selv kan du tilpasse den bedre til bilen din enn en kasse du kjøper. Dette er heller ikke noe dyrere heller omvent.Dette trenger du: Kjøp MDF plater hos maxbo, minst 19mm, baderomsilikon, noe skikkelig bra lim, en god del skruer til platene, skruer til element og høytalerterminal, skruer til høytalerterminal, bassrefleksrør hvis du ikke skal ha lukket kasse, og til slutt et trekk hvis du vil at kassa skal se bra ut.

av verktøy trenger du drill, stikksag, tommestokk og en passer.

Et par timer i garasjen og kassa di er ferdig.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller formen på kassa noen spssiell rolle? Finnes jo masse kasser med ganger i osv... for å få den rette lyden. Bass reflex plassering osv?

Må veggene være flate? eller kan jeg bygge ned der reserve hjulet skal ligge? Bruke glassfiber eller annet compositt matriale?

 

Eller holder det at den har det rette volum i liter?

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

Spiller formen på kassa noen spssiell rolle? Finnes jo masse kasser med ganger i osv... for å få den rette lyden. Bass reflex plassering osv?

Må veggene være flate? eller kan jeg bygge ned der reserve hjulet skal ligge? Bruke glassfiber eller annet compositt matriale?

 

Eller holder det at den har det rette volum i liter?

 

Det holder at det er ratt antal liter. Tett igjen hullet i bånn av reservehjulsbrønnen og se hvor mange liter vann du kan helle oppi så kan du begynne å regne ut kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

Spiller formen på kassa noen spssiell rolle? Finnes jo masse kasser med ganger i osv... for å få den rette lyden. Bass reflex plassering osv?

Må veggene være flate? eller kan jeg bygge ned der reserve hjulet skal ligge? Bruke glassfiber eller annet compositt matriale?

 

Eller holder det at den har det rette volum i liter?

 

Desto mere vinkler på kassen desto bedre. Det værste en kan gjøre med tanke på form er å lage en kasse som er formet som en terning. Grunnen til dette er for å unngå stående bølger. Hvor sinnsykt mye det har å si, det skal jeg ikke begi meg innpå, men skal en følge læreboka så er det slikt:)

 

Det å lage kasse i reservehjulsbrønnen med glassfiber eller tilsvarende er veldig greit dersom en gjør det skikkelig. Sparer mye plass og det er mye lettere å lage en fin installasjon.

 

Plassering av bass og bassrefleksrør finnes der ingen fasittsvar på, i noen biler fungerer det best å la bass slå fremover, mens i andre fungerer det best bakover. Det mest vanlige idag er å la bassen slå bakover og ha evt bassrefleksrøra oppover.

 

Den optimale kassen er iflg mine meninger, en membrankasse, dette er den minste kassen som en kan lage og også den som spiller best. Det er ikke den kassen som gir mest trøkk og er en type installasjon som krevere endel av monteringen, men rett montert fungerer det sinnsykt bra og tar minmalt med plass!

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha anlegget i en golf-lignende bil,vil jeg anbefale å la subben(e) peke oppover... da jeg var på dB-drag finale i 2000, hadde jeg en kasse på 220 liter (netto) med 1 15" og 2x8" bassrefleksrør... fant ettehvert ut at for å spille høyest,var jeg nødt til å la subben spille oppover,med ett rør på hver side (så langt bakover mot bakruta som mulig!)..grunnen til at denne plasseringen er så gunstig,TROR jeg er at du oppnår en slags "horn"-effekt (og horn-høyttalere er som allment kjent MYE mer effektive enn vanlige høyttalere...oppnådde da 149.3 dB, som jeg var rimelig bra fornøyd med... (sprengte et batteri gjorde vi også,men...)

 

(dette spilte helt klart IKKE pent...men veldig høyt...)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hvis jeg kjøper en kasse til mine rfd-2212= 2x35liter, passer denne inn i en saab 900 83 mod, eller en volvo 240?

 

trenger jeg noe mer enn 19mm MDF eller burde jeg ha 22mm?

 

noen som har hørt disse basserene spille? spiller de bra?

 

skal ha kabler, er det noen som kan foreslå ei pakke fra en forhandler eller noen merker som er bra, har ingenting av kabler... hva trenger jeg?

 

har cd-spiller, kondentator, en forsterker som skal dra frontsettet mitt (300 w og 6x9 300w). en audison lrx1.400 som skal dra basserene mine!!! hva trenger jeg av kabler? meter? pris? hvor burde jeg kjøpe det osv...? trenger alt

 

vh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår