Cohiba Skrevet Juni 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2004 Må man bruke høyoktans bensin på amerikanske big block motorer fra 69-70? Hva skjer om en fyller på med 95 blyfri? Motoren "banker"? Er det trygt å bruke 95 blyfri på alle amerikanske biler fra 73 og utover? Mvh Cohiba Siter 1987 5.0 T-bird (Ja, det er tilfeldig at det ble Forder fra 87) 1987 Ford Fiesta CL med den heftige 1.1L rekkefireren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Juni 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2004 Er en del som kjører blyfri på gammle amerikanere. De tar det da veldig rollig og bruker lit gass for å unngå at ventilsetene brenner seg. De fleste motorene kan du kjøre 95 på, men du må tilsette blyerstatning (koster 40 kr til 500 liter i Sverige). Men det er ikke alle motorene du kan kjøre 95 på. De sprekeste motorene var høy kompresjons motorer og kunne ikke kjøre på så lav oktan. Jeg kjører på 98 blyfri med blyerstatning, det er billigere enn å kjøpre rød 98. I 1975 kunne min bil kjøres på blyfri 95. Mener jeg også i utganspunktet kan gjøre det på motoren min fra 73, men det tør jeg ikke prøve. 10 øre litern i blyerstatning er ikke så mye, derfor bruker jeg heller det. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Juni 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2004 åssen vet man om man trenger bly-bensin a? Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juni 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2004 Vet ikke hvordan det er med andre GM/evt de andre (Ford/Mopar), men Chevy skal gå på dårligste oktan blyfri (87oktan) fra '71 (Riktig, samme året alle falt drastisk i kompresjon - til ca 8/8,5:1) En venn av meg har en '71 Olds 442, gamle motoren hans var en '73 mod 455cid, og denne gikk helt ok på 95blyfri - aldri noe problem. Nye motoren er en '70 455cid, og krever bly98 (ca 10/10,5:1 komp.) Skal ikke garantere noe, men TROR alle GM fra '71 kan kjøres med blyfri bensin. (Krav til bilfabrikantene/avgasskrav?) Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet Juni 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2004 Hehe, for å gjøre forvirringen total.. Mener å huske at alle GM biler fra 73, Ford fra 74 og Chrysler fra 75 kan kjøres på blyfri. De hadde jo også noe de kalte "low lead" over dammen fra 72-74 som de som ikke kjørte på blyfri kunne bruke... Sikkert mange som har hørt forskjellige årstall på det ene og det andre ;) men vil man være på den sikre siden går alle fra 75 og nyere på blyfri... Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Juni 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2004 Har bygd motor selv så det er vel ikke så lurt å kjøre på det som ble annbefalt de forskjellige åra.... Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bøgge Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 ford motorer fra 70 og ut går fint på 95 blyfri Siter bil [x] BMW 318IS M-Tech 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Kjør greiene på det billigste! Kjørte min 522 cid /733hk.... 950Nm på 95 på gata og hadde litt race fuel erstattning oppi når jeg skulle gasse litt mere seriøst! Har ellers alltid kjørt mine bioler på det billigste....92/95....:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grøfterally Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Originally posted by T/A 455 Er en del som kjører blyfri på gammle amerikanere. De tar det da veldig rollig og bruker lit gass for å unngå at ventilsetene brenner seg. De fleste motorene kan du kjøre 95 på, men du må tilsette blyerstatning (koster 40 kr til 500 liter i Sverige). Men det er ikke alle motorene du kan kjøre 95 på. De sprekeste motorene var høy kompresjons motorer og kunne ikke kjøre på så lav oktan. Jeg kjører på 98 blyfri med blyerstatning, det er billigere enn å kjøpre rød 98. I 1975 kunne min bil kjøres på blyfri 95. Mener jeg også i utganspunktet kan gjøre det på motoren min fra 73, men det tør jeg ikke prøve. 10 øre litern i blyerstatning er ikke så mye, derfor bruker jeg heller det. Motorene dine er lagd for å gå på blyfri. alle motorer levert etter 1.1.1974 i USA er lagd for å gå på blyfri, og var levert med katalysator fra fabrikk. Katalysatorer liker som kjent ikke blybensin. Så konklusjonen er at alle motorer fra begynnelsen av 70 tallet og nyere ihvertfall kan kjøres på blyfri, men jeg kjenner også en haug av folk som kjører bigblocks fra midten av 60 tallet på blyfri, og har gjort det LENGE. Ventilsetene på Chevrolet BB i støpejern fra -64 og nyere skal tåle det. Ellers er vel Sverre Kahrs en av de bedre å prate med om dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Ikke bland sverre knas/ras inn i denne diskusjonen da...... det kan bli dyrt!:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grøfterally Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Originally posted by Bead-lock Ikke bland sverre knas/ras inn i denne diskusjonen da...... det kan bli dyrt!:D Min erfaring med Kahrs er at han har god snøring på det han driver med. Spesiellt dyrt er det heller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Høyest mulig oktan er tingen !.......kjører på 98 blyfri jeg.... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Sjekka litt Kahrs priser mot Summit i det siste? Dollar hitt på delene blir fort veldig dyrt..... 20 nok + per dollar er i meste laget ..... :rolleyes: Men er jo milvis fra Stolen/AArnes med sine 25-40 nok per dollar hitt i landet........anger2 Murock speedshop ligger på 16 +/- å det er muli å akseptere.... Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Sarpsborg motor kan du få ned i 10-12 kr for $. Hovedproblemet her er ikke motorer fra 1975 og opp, da går alle amerikanske biler på blyfri. Var faktisk også katalysator på bilen min orginalt da. Men er det noen måte å være sikker på at toppene fra tidligere 70 tall tåler blyfri? Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Må heller ikke blande oktan tall fra usa og våre oktan tall her. de bruker MON måle enhet og vi bruker RON(eller var det omvendt...?) Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.