Gå til innhold

porche kit car fra brazil

Ranger emnet


jossa

skulle jeg prøve meg på et kit car bygg?  

25 stemmer

  1. 1. skulle jeg prøve meg på et kit car bygg?

    • JA! definitivt
      17
    • nei bare gløm det
      2
    • sats heller på ei veteran porshe
      6


Anbefalte innlegg

hei..

 

 

jeg er ikke fylt 18 ennå men vurderer nå biler til min 18 årsdag

 

holder på med en foretningside som jeg vet vil innbringe "en pen sum med penger" upside heter det.. nokk om det.. ta en pm vist noen er interesert.. det er snakk om lovlig MLM

 

 

uansett..

 

har nå i lengere tid hadt veldig lyst på veteranbil..nermere bestemt og bygge et porche glasfiber karoseri (som skal kjøpes fedig støpt men ikke pusset og lakket fra et brasiliansk firma vist ingen andre her vet om noen andre produsenter) over på ramma til ei boble..

 

 

lurer på:

 

  • sikkerhet? mtp. en kræsj ol.
  • noen som vet noe om dette? vanskelig med myndigheter osv?
  • hva defineres bilen som? ei veteran boble? eller?
  • er det mulig å få GODE kjøre egenskaper på dette?
  • hvilken motor kan man sette i hekken på ei boble?
  • vekt på ei boble uten karoseri? med en motor og girkasse påmontert
  • noen som har gjort noe sånt før? kjenner noen som har gjort noe sånt eller har noen norske sider ang dette tema

 

har tenkt å bestile fra et brasiliansk firma har sent de mail men de har ikke svart men det er vel en time eller 2 siden jeg sendte mailen så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha bokstaver på bilen som forteller at det er ei porsche, bør du hvertfall stave det riktig. går sterkt ut fra at bilen vil fortsette å være registrert som ei boble. ang. motor, kan du bruke porschemotorer på 2.0, 2.2, eller 2,4 liter uten kjempestore ombygginger tror jeg. forutsatt at du og bruker gearkasse tilhørende motoren. går ut fra at det må endel ombygging av understell for å få brae kjøreegenskaper, men vet ikke, har ikke prøvd. hvorfor ikke kjøpe en gammel 911? tror ikke det blir så mye dyrere enn det du prater om. får de fra 80.000 og opp, men kvaliteten varierer sikkert en del.

Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skrive problemer så derfor er det ikke helt korekt det jeg skriver hær.. men ville seff dobeltsjekke skulle det stå på en bil..

 

men forsikringa på ei gammel porsche ville vel være relativt høy? (veteranbil forsikring?)

 

+ vekt.. kan jo få vekten under 900kg på denne måten + det er en liten drøm jeg har hatt nå en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke, desverre. Med mindre du får biltilsynet med på et brudd på reglene for ombygging av bil....

 

Grunnen er denne: Hvis du kunne satt glassfiberkarosseriet rett nedpå boble-chassiet uten NOEN som helst endringer i drivverk/motor/hjuloppheng på chassi'et kunne det kanskje gått.

 

Problemet er bare det at Porsche karosseriet har kortere akselavstand enn bobla, så du må korte chassiet og da regnes det som modifisert.

 

Ved 100% endring av karosseri kan ingen endring av understell godtas uten oppbyggingsavgift.

 

Oppbyggingsavgiften regnes utifra engagnsavgiften på en sammenlignbar bil.

Den oppbygde bilen regnes dessuten som en helt ny bil og må klare krav til f.eks avgass, krasj, støy, lys osv som en moderne bil.

 

Sorry, men slik er det.

Jeg bygger hotrod av en 1934 Ford Roadster og har satt meg endel inn i problematikken.

 

Les mer om papirgangen i dette på hjemmesiden min:

http://home.online.no/~staalgi/minebilder.cfm

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jossa

har skrive problemer så derfor er det ikke helt korekt det jeg skriver hær.. men ville seff dobeltsjekke skulle det stå på en bil..

 

men forsikringa på ei gammel porsche ville vel være relativt høy? (veteranbil forsikring?)

 

+ vekt.. kan jo få vekten under 900kg på denne måten + det er en liten drøm jeg har hatt nå en stund

 

betaler svært lite for en 911 med fullkasko. riktignok på fadern, men hvis jeg hadde hat den på meg selv, uten kasko, hadde den kommet på ca 1200,-. 911'er fra rundt 1970 veier ikke mye over tonnet. har veid min, riktignok med glassfiberskjermer og litt letting, og den ligger rundt 900 kilo

Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satan æ hate den norske stat bare mere å mere alt som e å regne får artig e ulovlig.. :(

 

 

ok så æ ska bare gi opp da?.. .alle mine prosjekt om bil osv?

 

faen! :mad: kossen politikera e ansvarlig får dettan? vil ha spesefike navn takk..

 

 

beklager at jeg sklei litt ut der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt nøyere nå og du får ikke godkjent et glassfiberkarosseri samma f... etter dagens regler.

 

Men uansett syntes jeg prosjektet ditt var litt.....feil.

Smaken er som baken, selvfølgelig, men du ville altså bygge en Porsche som oppførte seg/hadde ytelser som ei boble!!??

Hva SKAL man med det, egentlig?

En bil som ser ut som en sportsbil bør også oppføre seg som en.

 

Joda, du kunne sikkert modifisert bobleunderstellet og boblemotoren etterhvert og fått nesten like mange hkr som en orginal Porsche, men til hvilken pris? Jeg kan garantere at på det tidspunkt du hadde veigrep som en Porsche og, la oss si 150-200 hkr i den bilen, vil du ha brukt mye mer penger på den enn det du må betale for en pen 911 fra tidlig syttitall.

 

Og annenhåndsverdien på en slik hybrid ville vært svært liten.

 

Jeg mener ikke å være spydig eller noe. Bare fortelle litt om mitt syn på planene du hadde.

 

Hvis du skal bygge om en bil omfattende bør du gjøre omtrent det samme som minst 1 har gjort før deg og fått godkjent i Norge under samme regelverket som råder nå.

 

Det letteste er dessuten å bygge om en svært gammel bil som har vært registrert i Norge siden den var ny. Selv om problematikken rundt oppbyggingsavgiften også gjelder for en gammel bil, vil det være betydelig lettere å få godkjent rent teknisk, siden enhver bil kun trenger å tilfredsstille de krav som gjaldt da bilen ble 1.gangsregistrert.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på motorima på autodb.no, den bilen du finner der er en boble med et annet kaross på, den står jo med skilter da... hvordan har han fått til det? eide den bilen der for noen år sia og ga opp prosjektet

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig frem til 1/4 1993 var reglene for karosseribytte vesentlig slakkere enn idag.

 

Dessuten er tolkningen av reglene opp til hver enkelt trafikkstasjon, slik at det en får lov til i Trondheim er umulig å gjennomføre i Bergen. Urettferdig, men slik er det desverre.

 

Dernest kan ombyggingen av en bil være godkjent i flere omganger: Først får man godkjent karosseribytte. Året etterpå får man godkjent oppgradering av motor/hjuloppheng osv. Alle endringene på en gang ville vært umulig, men litt nå og litt da over tid går ofte bedre.

 

På grunn av dette er første man må gjøre ALLTID å høre med sin trafikkstasjon!

Grunnen til at jeg er så kategorisk mht glassfiberkarosseriet er at de aller fleste (muligens alle) Trafikkstasjonene sier plent nei til akkurat det.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man gjør er å kappe det orginale boblekarosseriet 10-15 cm over innfestningen mot chassiet, og plaster dette sammen med det nye kit-car karossoriet. Da er det plutselig "karosseriombygging", istedet for "karosseribytte" som er mye verre å få til...

 

Men når det gjelder kappa/korta chassi er det vanskelig. Det eneste jeg kan tenke meg er å få det godkjent i Sverige som "ombyggt fordon". Hvis bilen har vært godkjent som dette i Sverige, skal den også kunne godkjennes i Norge.

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hot rod: tusen takk.. trenger jo all hjelp jeg kan få.. og du har peil

 

 

huff.. vet ikke hva som kan gjøres.. kjøpe ei restaurert vogn fra 80 tallet og forsikre den på fattern er jo en mulighet.. *tenke*

 

jaja.. blir nokk og flytte i en alder av 19-20 .. å da til sverige muligens..

 

 

*takke norske politikere!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å få godkjent biler i Norge fordi de er godkjent i Sverige kjenner jeg lite til, men det er "noe" der. Jeg vet om flere hotrodder som er godkjent i Norge på den måten. Men etter utseende å dømme er det moderat ombygde biler.

 

Det er ihvertfall ikke slik at Norske myndigheter MÅ godkjenne bilen fordi den er godkjent i Sverige. I slike tilfeller bør man nok ta en prat med noen som har gjort det før for å høre litt om hva som krevdes osv.

 

En annen kinkig sak er dette med forskjellsbehandlingen hos forskjellige Trafikkstasjoner. Det går dessverre ikke an å f.eks dra til Trondheim for en bergenser. Da vil Trafikkstasjonen i Trondheim bare henvise vedkommende til den Trafikkstasjonen bergenseren sokner til iht hjemmeadressen.

Men litt triksing med adresse-endring kan helt sikkert løse det problemet. Evt et raske eierskifte med en bekjent i Trondheim.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jo det er vel en mulighet..

 

 

 

 

 

 

 

hmm... ja jeg vet nå hva ståa er...

må jobbe litt med upside for og få penger først.. er nettopp blitt med og har bare tjent 100$. har desuten ikke engang lappen ennå men alt kommer med tiden

 

 

 

men uansett takk, tusen takk.. vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten bilforumet.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår