Gå til innhold

ettermontering av t-tak

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Tja , sveiser du over et komplett tak fra en t-tak bil burde det ikke bli noe problem.Tror ikke det er gjort forandringer eller forsterkninger i gulvet på de som hadde t-tak orginalt.Det finnes også uorginale t-tak og kjøpe for ettermontering.Styr unna disse! Det er umulig å få det tett!

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by svein p

Hvordan er det å ettermontere t-tak på camaro 74-81mod?

Ødelegges ikke bæreevnen når man skjærer slik i taket.

Det er bare å kjøpe/lage subframe connektors så er problemet løst, egentelig enkleste sak i verden. Bilen min har slike p.g.a. kappa av taket for å lage cab.. dette er ingen heksekunst.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er dette på Camaroen, men på noen biler er tak-kapping noe mer komplisert pga at A-stolpene er forsterket med en ekstra profil inni stolpen.

 

Når man sveiser sammen igjen en slik stolpe må man ta ut et stykke av den ytterste stolpen før sammenføyning. Gjennom dette "hullet" sveiser man så den indre profilen først. Så tetter man igjen hullet i ytterstolpen og sveiser tilslutt sammen ytterstolpen.

 

Hvis man jukser, bare klasker sammen hele greia og sveiser kun ytterstolpen blir bilen altfor myk, det vil etterhvert utvikle seg tretthetsbrudd rett ved siden av sveisen på ytterstolpen.

 

Dersom de usveiste stubbene inni takstolpen står og gnikker mot hverandre vil det gjerne bli mye ekle ulyder når du kjører på ujevnt underlag. Vi bilentusiaster liker dårlig lyden av metall som moses mot metall, eller hva.....

 

Men som sagt, jeg vet ikke om denne konstruksjonen er brukt på Camaroen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Vet ikke om det er dette på Camaroen, men på noen biler er tak-kapping noe mer komplisert pga at A-stolpene er forsterket med en ekstra profil inni stolpen.

 

Når man sveiser sammen igjen en slik stolpe må man ta ut et stykke av den ytterste stolpen før sammenføyning. Gjennom dette "hullet" sveiser man så den indre profilen først. Så tetter man igjen hullet i ytterstolpen og sveiser tilslutt sammen ytterstolpen.

 

Hvis man jukser, bare klasker sammen hele greia og sveiser kun ytterstolpen blir bilen altfor myk, det vil etterhvert utvikle seg tretthetsbrudd rett ved siden av sveisen på ytterstolpen.

 

Dersom de usveiste stubbene inni takstolpen står og gnikker mot hverandre vil det gjerne bli mye ekle ulyder når du kjører på ujevnt underlag. Vi bilentusiaster liker dårlig lyden av metall som moses mot metall, eller hva.....

 

Men som sagt, jeg vet ikke om denne konstruksjonen er brukt på Camaroen.

Detta kan du som er platesnekker bedre en meg, men nå har jo andregenrasjon Camaroen det med å sprekke litt innvendig i takstolpen bak.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bytter over et tak på den måten (eller f.eks ved taksenking også) er marginene SVÆRT små.

Ofte kan resultatet se bra ut med jevne og like store dørsprekker over alt, men når bilen brukes dukker feilene likevel opp i form av mer vindsus enn før, kald trekk på "rare" steder inni kupeen, små lekkasjer, front/bakruter som begynner å sprekke fra et hjørne osv.

 

Dette har flere årsaker:

- Det nye taket er ikke 100% identisk med det gamle pga marginene under produksjonen av karosseriet.

- Karosseriet har "dratt seg" bittelittegrann når man fjernet det gamle taket pga at det opprinnelig var litt spenn i karosseriet (som igjen kan ha oppstatt f.eks etter reparasjon av en gammel skade)

-Det har blitt litt spenn i karosseriet ifm påsveisingen av det nye taket pga varmutviklingen og pga at det nå er sveiseskjøter på steder der det ikke var sveiseskjøter før.

 

Slikt er rene vitenskapen, og jeg har ikke peiling på slike jobber. Jeg hadde aldri begynt på noe slikt på egenhånd. Ikke engang på en 1930-talls bil med flate vinduer rundt om og SVÆRT mye slakkere marginer enn selv en grovgjort 2 gen Camaro!

 

Jeg tror fort nytelsen med et T-tak blir mer enn oppveid av ergrelsen over å ha "kappet i stykker" en velfungerende ok bil dersom modifikasjonen blir bare sånn halvveis.

 

Er klar over at jeg banner i kjerka litt nå, men hvorfor ikke finne et tak med lik krumming+takluke og sveise på takplata fra det istede? Dette er også en stor jobb, men du unngår å kappe i takstolper og rundt dører.

En diskre, original-utseende takluke ville jo også gjort bilen spesiell!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel vurdere å kjøpe med originalt t-tak da. Men er lekasjer et stort problem med t-tak? Visst lekasjer er et stort problem ,så er det vel best uten t-tak. Synes det bare ser tøft ut.

-01 Peugeot 806 Familiebil

-80 Chevrolet Caprice 4 dørs

-66 Ford Falcon stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde t-takene lukket hadde de aldri blitt produsert. pass på at listene er hele og ikke sprukne.

har hele og fine lister på det høyre taket mitt, men det venstre er listene i ti deler! det drøpper litt inn når det regner. slike lister er ganske dyre og. jeg må ut med ca 2300 for nye lister.

 

men uansett: t-tak er dritt herlig å kjøre med på soldager!:D

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår