Jump to content

Volvo 945 turbo starter ikke

Rate this topic


940turbo95

Recommended Posts

Hei, har en 945 turbo 1995 mod som ikke vil starte

bilen stoppet under kjøring uten varsel.

prøvde å starte opp bilen igjen men den sviver bare rundt, det er ingen tegn til liv.

Får ikke gnist fra coilen til fordeler å dyser åpner ikke.

Det som er byttet:

bensin og tenningshjerner(flere gang)

coil

svinghjulsensor

bensinpumpe rele


sjekket hele tennings å bensin systemet

Var ettermontert defa alarm av tidliger eier som nå er fjernet

har prøvd å lese feilkoder med obd2 kontakt men får ikke opp noen, har heller ikke feilkodeboks i motorommet.

 

Er det noen som har hatt det problemet eller lignende som har noen tips? 
er helt tom for ideer

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, 940turbo95 skrev:

Hei, har en 945 turbo 1995 mod som ikke vil starte

bilen stoppet under kjøring uten varsel.

prøvde å starte opp bilen igjen men den sviver bare rundt, det er ingen tegn til liv.

Får ikke gnist fra coilen til fordeler å dyser åpner ikke.

Det som er byttet:

bensin og tenningshjerner(flere gang)

coil

svinghjulsensor

bensinpumpe rele


sjekket hele tennings å bensin systemet

Var ettermontert defa alarm av tidliger eier som nå er fjernet

har prøvd å lese feilkoder med obd2 kontakt men får ikke opp noen, har heller ikke feilkodeboks i motorommet.

 

Er det noen som har hatt det problemet eller lignende som har noen tips? 
er helt tom for ideer

Har du tatt av bensinslange i motorrommet og faktisk bekreftet at den får bensin når du kjører den på starteren? 

Har du sjekket at det er strøm inn til coilen? 

Pluggledning mellom coil og fordeler kan være defekt  

 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til tenningssystemet på din bil, men på mange merker vil ikke bensinpumpe gå dersom hallgiver svikter (pulser fra denne uteblir). Selvsagt får man da heller ikke gnist på pluggene, dysene styres nok fra de samme pulsene.

Du sier coil ikke får strøm, den skal ha fast enten pluss eller minus på den ene lavspentsiden, den andre siden skal ha pulser to ganger per motoromdreining. Siden du ikke får gnist på pluggene må du lete på rett sted, altså tenningsmodul og signalgiver (hallgiver) til denne. Siden du har fordeler, antar det er hallgiver montert internt i fordeler? Ville begynt med å sjekke hallgiver, normalt tre ledninger på den (plugg på fordeler) der det er pluss og minus på to av de, den siste er pulser fra hallgiver. Mål med tenning på da hallgiver trenger spenning for å fungere, roter motor og mål om du får pulserende (av/på) spenning ut på signalleder. Ikke bruk prøvelampe da hallgiver ikke tåler stort av strømtrekk, bruk diodelampe eller multimeter.

Har du tegning over tenninsgssystemet på bilen din? Hadde i såfall hjulpet da jeg ikke har videre kjennskap til Volvo.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
15 minutter siden, 940turbo95 skrev:

Har funnet feilen, det er ledning til pluss på coil som ikke leverer strøm. Har ikke funnet hvor den ikke har kontakt enda. Men håper på å finne det ut om kort tid.

takk for svar

Regner med at den kommer fra tenningsbryteren som sitter bakpå tenningslåsen. Det kan være ledningsbrudd ett sted eller dårlig tenningsbryter. Et alternativ kan være å legge opp en ny ledning med bryter inni bilen, så du kan få brukt bilen midlertidig. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, 940turbo95 skrev:

Har prøvd å finne bruddet ved å måle kontakt på begge ender, men får ikke kontakt fra tenninglås til rele, å er en som har hatt den tidligere som har koblet ny ledning på så er umulig å finne den rette

Spørs jo akkurat hvor nøye på det du er. Om du kan nøye deg med en vippebryter og legge opp en egen ledning, så kan det spare deg for mye bry. Evt må du få tak i et koblingsskjema som viser farger på ledninger og hva de går til. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, 940turbo95 skrev:

Ja, har prøvd å finn taki koblingsskjema men finn ingen som vise akkuratt kor dæm ledningan går hæn, bli nokk å legge opp på bryter eller no, ska på eu å så vet ikke om en bryter er godkjen?

 

Har ingenting å si på EU-kontrollen om du har egen bryter til tenningsstrømmen inn på coilen, så lenge du sier i fra om det. 

Googlet "940 ignition switch wiring" Fant denne. Den er til 740, men regner kanskje med at det er likt. Om det stemmer, så er ledningen blå og rød. Den går nok i ledningsnettet som kommer ut fra bilen bak venstre dempertårn på førersiden. 

mhr8.jpg

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy