Gå til innhold

VW Touran 2012 - J345 - 01517

Ranger emnet


pepsiflaska

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest ut feil men trenger litt hjelp til å vite hvor jeg skal begynne å se etter feil:

1 Fault Found:
01517 - Control Module for Trailer/Towing Sensor (J345) 
            004 - No Signal/Communication
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100100
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 245
                    Mileage: 121547 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2016.03.31
                    Time: 21:35:36

             Freeze Frame:
                        Term 15 Off
                    Voltage: 11.75 V
                        OFF
                        ON
                        OFF
                        OFF
                        OFF

Synes det er litt for tilfeldig om det ikke har noe sammenheng med at jeg fjernet led baren som var montert på bilen, fungerte helt perfekt så lenge den var montert. Det var hentet styrestrøm for releet til denne fra tåkelyset, da det er verre å koble den til hovedlyktene uten en ekstra styringsmodul slik jeg har forstått det.

Jeg tolker feilmeldingen dit hen at det er stor sjanse for at denne kontrollmodulen enten ikke får tilstrekkelig med spenning (gåen sikring) eller at den rett og slett er defekt.

Har letet og målt alle sikringer jeg kan finne i bilen (2 sikringsbokser).

Noen som har noen tips til videre feilsøking? Eventuelt vet hvor denne kontrollmodulen befinner seg? Finner lite informasjon rundt denne modulen generelt og spesielt om touran på nettet...

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som ikke virker? 

Om du har feilkode på styreenhet til tilhengerfestet, så trenger ikke det å ha noe med tvilsomt koblet ledbar å gjøre. 

11,7 volt i følge det du har av info, det er også veldig lavt og indikerer flatt batteri som igjen kan skape feilkoder. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varsellampe (gul lyspære), også fungerer ikke ryggesensorer. Noe som virker naturlig om bilen tror(eventuelt ikke klarer å lese) om det står på en henger eller ikke. Virker altså som bilen tror en henger er koblet til.

Det er originalt avtagbart hengerfeste på denne bilen. Altså ikke ettermontert feil hengermodul eller lignende som jeg finner mye om på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter gjerne en mikrobryter i tilhengerkontakten som forteller bilen at det er tilhenger tilkoblet. 

Det sitter ikke igjen en overgang i kontakten der nå for eksempel? 

Sjekk også tilstand på selve kontakten om den ser hel og ren ut. Er den full av møkk og fukt, så vil det skape mange rare feil. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dessverre. Det er sjekket. Stod en original overgang der som ble demontert, prøvde deretter å fjerne feilmeldinger på nytt, uten hell.
 

Ingen skitt eller deler som ligger igjen. Synes bare det er spesielt at jeg ved feilsøking ikke får kontakt med styreenheten for hengertilkobling. (No signal/communication), derfor jeg tenkte det kanskje manglet spenning til enheten eller at den rett å slett var defekt.

 

Skulle gjerne funnet ut hvor den ligger å fått målt om jeg har spenning frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da blir det neste steget og få sjekket om den styreenheten har strøm. 

Ikke så lett uten et koblingsskjema. Store muligheter for at den styreenheten sitter inni en av sideveggene i bagasjerommet kan jeg tenke meg. 

 

Kjør den nettsiden her igjennom google translate så kan det hende du blir litt klokere: 

http://www.vwtourande.com/steuerger_auml_t_f_uuml_r_anh_auml_ngererkennung_j345-1649.html

 

Edit: 

https://jestineyong.com/vw-mercedes-trailer-module-j345-explanation-and-repair-procedure/ 

Mer info her

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår