Gå til innhold

230V i lasterom på liten varebil

Ranger emnet


TomTom22

Anbefalte innlegg

Hei. 

Skal gå til innkjøp av en liten varebil som jeg trenger 1kW 230V i lasterommet på, snittforbruk på ca 400W per time, opp til 16 timer per dag. Er det noen som har noe relevant erfaring på utfordringer med dette? Må jeg (evt kan) bytte dynamo til en kraftigere versjon slik at batteriet ikke tømmes veldig når inverteren trekker? Om maksforbruket ligger på 1kW trengs vel maks 85A på 12V for at dynamoen klarer å levere hele effekten. Noen formening om hva jeg må ta høyde for når jeg beregner kapasitet på et sekunærbatteri? (antar at jeg ikke kan dra dette på startbatteriet). 

På forhånd takk,

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppi 85A vil lasten bli ja, ved 12V. Er tanken at motor skal gå på tomgang siden du tenker på at dynamo skal klare lasten alene? Husk at inverter har tap, virkningsgrad gjerne 90%, dette må du ta høyde for.

400W snitt i 16 timer blir 6400 Wh. Fordelt på 12V blir det 533 Ah og da er det ikke tatt hensyn til tap i inverter. Vi snakker om en temmelig heftig batteribank her, som må klare en time kontinuerlig last på 85A, samt en absolutt minimumskapasitet på 550Ah C10/C20. Tipper det blir veldig mye billigere å gå for et aggregat i stedet, dersom det lar seg gjøre.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar her forgitt at motor på bilen skal gå heletiden når inverter er i bruk. 
Hvis du skal ha en inverter med maks utgangseffekt på 1kw bør du ha rundt 100Ah sekundærbatteri.

Nå skriver du bare «liten varebil» så noe mer konkret enn at dynamo bør ha dobbel kapasitet av hva maks strømtrekk på inverter, er kan jeg ikke gi. 

Det er for å sikre at startbatteriet alltid kan være fulladet slik at skillerele slår inn tidlig nok til å ikke drepe sekundærbatteri. 
Kraftig nok dynamo vil også sikre at du ikke overbelastet dynamo og tar knekken på den fort. 

1kw trekk vil gi ca 72-73A trekk ved lav ladespenning (13,8v), pluss litt sikkerhetsmargin og internt trekk bør du beregne rundt 85A som du allerede har gjort. 
Dette er selvfølgelig beregnet på maks belastning og du skriver selv at snitt vil ligge på 400w, så en 160A dynamo (som ofte er mulig å finne) bør være mulig å oppdrive til «liten varebil» 

Husk å dimensjoner kabler (pluss/minus) for så høy kapasitet.
Oppgrader også bilens originale kabel fra dynamo til batteri til tilstrekkelig størrelse hvis den er liten.

Forøvrig, er jeg enig med Quattro over her, med tanke på kostnader å montere dette og drifte dette (drivstoff til bil) vil et aggregat være billigere og lettere i bruk. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for gode og konkrete råd! 
Vi kjører et 1kW aggregat i dag, enig at det er en mye rimeligere løsning. En utfordring er at det støyer betydelig mer enn en bil (som går på tomgang ja) Og vi leverer tjenester i bomiljøer hvor det kan være sjenerende. Ideelt sett hadde vi hatt en elbil som Nissan eNV 200, men klarer ikke å finne noen av de som kommer med 230V. VW Id Buzz Cargo virker å ha det, men den er ikke klar ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår