Gå til innhold

Treg gir Opel vivaro

Ranger emnet


prippsen

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en Opel vivaro 2,5l 2005 mod. Gått ca 260.000km

når bilen ikke er brukt på noen timer så er det veldig vanskelig å gire spesielt R,1 & 2 gir.. For å få bilen i gir må jeg bruke makt eller presse clutch pedalen omtrent igjennom gulvet på bilen…

når bilen er blitt varm så girer den helt fint.. 

(bilen var varm når jeg prøvekjørte den og girte helt fint da.. sp jeg registrerte ikke dette da) 

noen som har forslag på hva problemet er? hva som er gjort tidligere med bilen aner jeg egentlig ikke siden jeg tydeligvis ikke kan stole på selgeren.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er nettopp startet og kald så må jeg presse clutchen veldig hardt for at girspaken skal gå rett i inn i ‘sporet’.. 

men hvorfor går det helt fint når bilen er kjørt en stund?? Er jeg på jordet når jeg tenker at det kan hjelpe med et oljeskift? 

i såfall hvilken olje er å anbefale?
 

Du foreslår clutch som ikke løser seg skikkelig ut.. hva må da gjøres? Bytte clutch?
 

(jeg er ikke bilekspert :p) 

 

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom synkronringer ikke klarer å bryte oljefilmen så kan man oppleve treg giring, kan skje ved feil girolje, og problemet minker når oljen blir varm. Å bytte girolje skader uansett ikke, gjør bare godt. Hva som er riktig olje kan jeg ikke svare deg på. Prøv Mobil eller Castrol oljevelger på nettet.

Med at clutch ikke løser skikkelig ut mener jeg at den ikke frier skikkelig, vil da få de symptomer du beskriver. Kan skje om du har litt luft i systemet (ved hydraulisk clutch). Å lufte systemet vil da hjelpe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vivaro (med flere i samme familie) er kjent for svakhet med girkassen, usikker på om det også gjelder din. Derfor, å bytte olje gjør ikke annet enn godt ;)

Å lufte (hydraulisk) clutch blir som å lufte bremser, fortrinnsvis med trykk på bremsevæskebeholder og så åpne lufteskrue på slavesylinder ved girkassen.

Husk at dette er antagelser, ingen fasit. Vil du ha mer håndfaste meninger bør du innom et verksted ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår