Jump to content

Motorstopp 1.9tdi -07 mod.

Rate this topic


Danna1984
 Share

Recommended Posts

Hei.

Håper noen kanskje har noen råd/veiledning til meg ang min passat.

Lett bilinfo:

Motor: 1.9 TDI
KW/PS: 77kW/105PS
CCM: 1896ccm
År: 08/2005-11/2010
Motorkode: BLS; BKC; BXE;

Km.stand: 258.000

Lang historie, men skal forsøke å korte den ned så mye som mulig.

Alt virket som det skulle på bilen. Ca 1-2 km etter ei rolig forbikjøring i 80 sone med akselrering fra 50 > 80 så daua motoren helt plutselig. Ingen varsellamper i dashbord, ingen fysiske "symptomer" på motorlyd/gange, nykking eller andre ting i forkant.

1/4 tank i følge måleren.

Fikk tauet bilen hjem og satt batteri på lading.

Kjørte diagnose uten hell, bare lagrede sporadiske feilkoder, som følge av at jeg tømte batteriet ved å forsøke å få start på bilen før tauingen ankom.

Slettet feilkoder, forsøkte å starte uten hell, for så å kjøre ny diagnose. Ingen feilkoder nå.

- Fylte på noen liter  diesel. For sikkerhets skyld.

- Sjekket alle sikringer med prøvelampe, alt ok.

- Alle relé (utenom gløderele) sjekket med 12v, alle slår inn og gir kontakt som dem skal.

- sjekket dieselpumpe, den går, å gir diesel til filter.

- Sjekket enkelte sensorer med å koble fra en og en å teststarte mellom hver avkobling jeg gjorde. Motor tørner som den skal, men vil bare ikke starte.

Idag når jeg fikk litt tid til en titt på kveldingen så dro jeg av røret inn til EGR fra oljekjøleren (på motorens høyre side) for å ta en titt. Litt dritt så langt inn som jeg klarte å se.

Men tenkte å gi den et startforsøk før jeg satte røret tilbake, og da starta motoren.

Noe sier meg at noe mest sannsynlig er tett, men hvor?

EGR ventil trenger sikkert en REAL rens, som jeg kommer til å gjøre. Men kan det være noe annet?

Er det noen andre her inne som har vært borti noe lignende?

Hva burde jeg nå gjøre videre?

Håper filmklippet kan være til litt hjelp.

Synes forresten også muligens turboen lager noen inni hampen med plystrelyd helt plutselig, defekt lager eller luftlekkasje noen plass kanskje?

Takknemlig for alle svar

 

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg tatt ut EGR-ventil og hele huset den sitter i. Rengjort alt for sot og koks å montert det sammen igjen.

Fortsatt ikke start på motor. Kjører ny diagnose nå, venter bare på at den skal bli ferdig. (Tar lang tid)

Får håpe jeg får frem noen feilkoder som kan peile meg inn på neste steg i feilsøkingen.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Jesper1201 skrev:

Sjekka at det ikke er noen fysisk blokkering mellom luftfilterboks/luftfilter og innsugsslangen du tar av/på? 

Har sjekket røret/slangen som jeg tok av å på i videosnutten. Men ikke slanger å rør på venstresiden i motorrommet hvor luftfilterboksen er. Verdt en titt da.IMG_20210715_234533.thumb.jpg.1c6d680e51c023dc01da13bb729c10c7.jpg

IMG_20210715_234409.thumb.jpg.c465eafa49557835ac78a8705de5e25a.jpgIMG_20210715_234434.thumb.jpg.39bbaa50f6d51de70d2c4ff88a91018c.jpg

Bildene av diagnosen som jeg kjørte. 2 feilkoder som ikke lar seg slette nå?!

Link to comment
Share on other sites

Sjekk alt av innsugsslanger/rør/turbo etc.
Brått ligger det en feit rotte og har tettet systemet fullstendig. Syns bare det er så snodig måte den stopper på, så får meg ikke til å tro at det er noe annet enn blokkering det kan være.

Hatt av batteripoler?
De som refererer til rattvinkelsensor forsvinner høyst sannsynlig av seg selv ved en kort kjøretur såfremst du ikke har forsøkt å resette adapsjoner og lagd masse krøll. 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Jesper1201 skrev:

Sjekk alt av innsugsslanger/rør/turbo etc.
Brått ligger det en feit rotte og har tettet systemet fullstendig. Syns bare det er så snodig måte den stopper på, så får meg ikke til å tro at det er noe annet enn blokkering det kan være.

Hatt av batteripoler?
De som refererer til rattvinkelsensor forsvinner høyst sannsynlig av seg selv ved en kort kjøretur såfremst du ikke har forsøkt å resette adapsjoner og lagd masse krøll. 

 

14 timer siden, Jesper1201 skrev:

Takk for alle svar til nå :-)

Tenkte ikke på at det kunne være en blokkering, ble for opphengt i at det mest sannsynlig var en elektrisk eller mekanisk feil.

Har hatt av nesten alt nå. Alt er åpent og fint, mangler bare turbo og røret fra turbo til intercoolern nå. Men hvis det kommer seg noe inn så er det vel på luftfiltersiden det evt kommer inn, altså før turboen?!!!

Og hvis noe evt har gått gjennom turboen så hadde jeg vel sett det?

Kan selve intercoolern gå tett sånn helt plutselig, uten noen forvarsel?

Ja, har hatt av batteripolen. Så den feilen tenker jeg ikke på inntil videre da.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg og en kompis sett litt mere på bilen.

Lest av livedata, fikk start på motor og får maks 1150-1200rpm.

Begynte så å montere sammen del for del og starte mellom hver del som ble påmontert, starter hver gang helt til vi monterte slangen fra veivhus ventilasjon på toppedekselet til inntaksslangen på turboen. Da fikk vi ikke start lengre.

Legger ved bildene, hvis d tre sier noen noe?

IMG_20210719_131916.thumb.jpg.423205ce52508a7ed526ad6aa1d04267.jpgIMG_20210719_131938.thumb.jpg.07cd1b55475e100de1f17468e94ecd35.jpg

Link to comment
Share on other sites

Føler meg litt dum, har ikke tenkt på sjekke om det kommer eksos ut bak.

Det er trykk i motor, drar ut peilepinnen når motor går så spruter det ut olje. Det fikk meg til å sjekke, og det er null eksos ut endestussen! Ingen trykk i det hele tatt.

 

Nå heller jeg mot tett partikkelfilter eller lignende. 

Hva tror dere?

Noen som har vært borti potte tett partikkelfilter og ingen feilmeldinger på diagnose eller varsellamper?

Link to comment
Share on other sites

Det er en stor mulighet det, men det som da er urovekkende er at siden motor går frem til veivhusventilasjon kobles til kan det være ekstremt stort gjennomslag

Forsøk å ta av eksos etter turbo og test da, holder med en sprekk på en cm. eller så ved v-band klemme.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker du kan ha skjedd siden det er så stort gjennomslag?

Og fortsatt stiller jeg meg undrende til at det ikke er noen varsler eller feilkoder vdr feilen??!

Kan du forklare hvor v-band klemmen er? jeg prøver å se etter den, men klarer ikke å se den.

 

Skulle gjerne hatt bilen på bukk for å komme til under, men har ikke den muligheten nå.

 

Er det ikke mulig å ta ut en av sensorene i partikkelfilteret i stede, der kommer man lettere til?

Det er vel ikke cat på denne som har dpf?

Link to comment
Share on other sites

Hvis eksos er blitt fullstendig blokkert velger eksosen den neste, enkle veien, vanligvis så er det da igjennom differansetrykkrør/sensor. 

Feilkode kommer på elektriske ting, og siden dette et rent mekanisk vil det ikke komme noen feilkode spesifikt på dette. 

V-band klemme er den som holdet downpipe/DPF fast til turbo. 
Tror du skal slite med å ta denne ovenfra ;) 
Joda, du kan ta ut både lambda og eksostemp. sensorer, men gjerne sitter disse godt fast. 

Jo, det er en kombinert CAT og DPF i et. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies.