Jump to content

ix20 tapper batteri

Rate this topic


Recommended Posts

Hei!

Fruen har en Hyundai ix20 2012 modell som fungerer fint så lenge man kjører den hver eneste dag. Står den derimot over helgen så vil den ikke starte. Den var inne på verksted og fikk byttet BCM, da de trodde dette kunne være feilen, men de kunne ikke gi noen garanti for at det virket. Jeg har også byttet batteri da det fremsto som kaputt på batteritester. Bilen ble parkert fredag ettermiddag, og når jeg forsøkte å starte den i dag tidlig (mandag), så ville den ikke starte. Jeg låser den opp trådløst med nøkkelen, lysene skrur seg på og alt ser fint og flott ut til man prøver å vri om tenningen, da kommer det bare en tikkelyd (start-relé som slår?) og lys i dashbord blinker. Jeg målte spenningen på batteriet etter den ikke ville starte, og dette viste 11,37V.

Jeg prøvde meg på feilsøking før den ble levert inn på verksted, men kom ikke frem til noe. Dersom jeg skal feilsøke mer og prøve å finne strømtrekk, bør jeg da vente til bilen har gått i dvale-modus (15-20min?) før jeg begynner å måle/nappe sikringer? Kan det være noe som ikke trekker strøm før etter f.eks. en time? Dersom noen har noen andre gode innspill eller vet om noen kjente problem tar jeg gjerne imot innspill. Det er lite aktuelt å sende en så gammel bil som har kjørt nørmere 180 000km på verksted for nye 10 000 uten å få noen garanti på at det løser problemet.

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Strømtrekk må måles med panser og alle dører lukket og låst. Vent ca 15 minutter før du måler. Panserlås vipper du i låst posisjon for at bilen skal «tro» det er lukket. 

Mest presis måling får du ved å kople er multimeter i serie med f.eks. minispol. Tangamperemeter gir ofte ikke like nøyaktige tall.

Dersom ditt batteri måler 11,37 V så er det totalt utladet. Når du byttet batteri, ble det da toppladet? Har du mye småkjøring med mye bruk av varmetråder i ruter, varme i seter og ivrig bruk av vifte i varmeapparat, så vil batteri tappes hele tiden - og en dag gå tomt. Uansett er det forebyggende å lade batteriet hyppig, dette forlenger også levetiden på batteriet da sulfatering begrenses.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Quattro73 skrev:

Strømtrekk må måles med panser og alle dører lukket og låst. Vent ca 15 minutter før du måler. Panserlås vipper du i låst posisjon for at bilen skal «tro» det er lukket. 

Mest presis måling får du ved å kople er multimeter i serie med f.eks. minispol. Tangamperemeter gir ofte ikke like nøyaktige tall.

Dersom ditt batteri måler 11,37 V så er det totalt utladet. Når du byttet batteri, ble det da toppladet? Har du mye småkjøring med mye bruk av varmetråder i ruter, varme i seter og ivrig bruk av vifte i varmeapparat, så vil batteri tappes hele tiden - og en dag gå tomt. Uansett er det forebyggende å lade batteriet hyppig, dette forlenger også levetiden på batteriet da sulfatering begrenses.

Batteriet ble toppladet når det ble byttet ja. Da skal jeg sørge for å lukke og låse alt før jeg prøver igjen i kveld, og kommer til å måle i serie med multimeter for å få det så nøyaktig som mulig. Takk for hjelp så langt!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått undersøkt litt mer. Når bilen har stått en times tid etter at den er låst to ganger og er "armert" så trekker den ca 300mA.. Jeg kom fram til at sikringen merket med "Luggage LP" var problemet etter å ha målt spenningsfallet over denne og brukt en tabell for å kalkulere strømtrekk, jeg fjernet da sikringen og det totale strømtrekket falt til ca 4mA. Så det er tydelig et problem her. Når jeg søker opp så finner jeg at 2011-2016 modell bare skal ha Luggage lamp koblet til denne sikringen, mens 2017 skal ha bl.a. BCM på denne også. Når jeg fjernet sikringen fungerer det ikke å låse opp bilen med nøkkelen, så her er nok mer enn bagasjeromslampa som går på denne.

Har noen en oversikt over hva som faktisk går på denne sikringen, og hvor i bilen disse koblingspunktene er?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Update:

Ser ut som bryteren i hanskerommet kan ha vært problemet. Fikk lest ut live-verdier hos et annet lokalt verksted, og etter ca 15 minutt etter jeg kom med bilen hadde funnet et problem. Da viste det seg at bryteren i hanskerommet pulserte on/off, on/off hele tiden, og dette medførte at BCM aldri gikk i dvale. Målte strømtrekk etter at jeg tok ut bryteren, det låg da stabilt på 12mA med peaker på ~20mA hver gang alarm-lampen blinket. Skremmende at et merkeverksted ikke gjør dette før de foreslår å bytte BCM, og da har de i tillegg brukt flere timer på feilsøking først. Bilen er parkert for helgen, så blir spennende å se om den starter mandag. Batteriet var ikke helt bra heller etter noen utladninger, så det vil bli byttet, men tenkte det kunne være greit å teste med det først for å se om det var noen forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange flinke folk ute hos verkstedene som tar inn alle merker. 

Du kan gjerne ringe ditt lokale merkeverksted og fortelle de hvordan problemet ble løst og høre hvordan det står til med yrkesstoltheten deres. 

14 Opel Insignia Country Tourer 4x4 

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, opelduude skrev:

Det er mange flinke folk ute hos verkstedene som tar inn alle merker. 

Du kan gjerne ringe ditt lokale merkeverksted og fortelle de hvordan problemet ble løst og høre hvordan det står til med yrkesstoltheten deres. 

Dersom det viser seg at dette faktisk løser problemet skal jeg skal ta kontakt med merkeverkstedet og høre hva som var begrunnelsen for at de trodde det var BCM'en og ikke en underliggende feil som holdt den våken, selv etter flere timer med feilsøking i to omganger. De sa selv at de såg et unormalt høyt strømtrekk, og når det ble forespeilet at det var BCM som var problemet var de 98% sikker på at det var feilen, så valget var mitt om jeg ville prøve å bytte. Jeg har jo naturligvis tillit til at disse verkstedene vet hva de prater om og valgte da å bytte. Jeg var i ettertid i kontakt med Hyundai Norge for å få tak i noen skjema over hva som gikk på denne sikringen, siden det lokale Hyundai-verkstedet ikke kunne gi meg disse skjemaene. Hyundai Norge sendte gladelig flere skjemaer og reagerte med følgende når jeg sa at BCM var byttet: "Siden BCM er byttet (?!) allerede anbefaler vi at andre komponenter i samme strømkrets kontrolleres".

Jeg hører at et hjullager er gåent også nå, så tenkte å høre om de kan gi en god pris på det, men det er vel å håpe om for mye. I tillegg skal de få muligheten til å kjøpe tilbake BCM'en som de tok ut, som jeg faktisk fikk med meg hjem. Dersom det ikke blir noe rabatt på hjullager-bytte så har de i alle fall fått penger for siste gang med meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy