Gå til innhold

xl7 død, dyser åpner trolig ikke

Ranger emnet


karsktoppen

Anbefalte innlegg

Kjenner ikke til denne motoren i det hele tatt men det er vel en C-Railmotor så da er det kan du ta av en dysekontakt og måle/lese av med en vanlig prøvelampe om det er signal i dysekontakten. Som nevnt, jeg kjenner ikke til denne motoren så vet ikke om styringssignalet er minus eller positivt (pluss eller jord) men normalt er signalet minus/jord. Blinker det i lampen så har du signal til dysene og da er det mest sannsynlig pumpe/drivstoff-relatert. Mangler du signal er det trolig et problem tilknyttet startsperre eller sensor/ECU e.lign. Siden motoren reagerer på startgass så er neppe mekanisk feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja det bunner nok sikkert i noe med startsperra. Fikk i kveld fram en feilkode nr 1517 coded anti start operation function faulty.  Så ikke meldinga di Xr4ti før nå, men skal prøve å sjekke med prøvelampe på injektor kontaktene imorra. Hvis det er trøbbel med startsperra så er det visst ifølge andre tråder her inne vanskelig å fikse, men håper noen kan ha noen gode råd allikevel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kjenner ikke startsperresystemet på denne men vil anta at sperren lukker signalet til dysene helt, ikke reduserer signalet. Er signalene til dysene negative eller positive? Om du har et multimeter med en slik "frysefunksjon" som måler peak-spenning så kan du måle spenning på din kontra den du sammenlignet med. Har du langt lavere spenning så kan det være feil i PCM (ecu elle hva Suzuki kaller styreenheten sin) eller rett og slett en dårlig lodding, jordfeil eller manglende forbindelse/r. Slike feil er som oftest like vanskelige å finne som de er enkle å fikse. Men jeg kjenner ikke til Suzuki i det hele tatt så det blir kun synsing fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ja det er merkelig at startsperren skal redusere spenningen. Nå vet ikke jeg åssen dyser det er men det er spoler/solinoder på dysene så det er trolig ikke nok spenning til å lade spolene slik at dysene åpner. Hør med et verksted hva spenningen skal være og få lånt deg et slikt multimeter som måler peakspenning og se om du har avvik. Men jeg er bensinmann og kan i grunn ikke diesel så det er kun synsing fra min side men jeg synes det er litt spennende om du finner feilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, må vel ringe suzuki verksted på mandag, er bare 10 mil til nærmeste så håper jeg slipper å dra bilen dit. og multimeter med den funksjonen må det nok gå å skaffe en plass. Joda det er litt interessant å lete feil, men dette ble litt vel omfattende etter min smak, derfor er det superkjekt med tipsa fra dere på forum. Skifta også over alt som har med startsperra å gjøre fra en delebil, alt fra rattstammen, medh.nøkkel, bsi-enhet, startsperre rele, styringsenheten(hovedhjernen ) men ifølge nightking så var visst ikke det noe vits, og det ble jo heller ikke noe bedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

okey folkens, da er det liv i bilen igjen. syns nesten jeg må fullføre chaten ettersom så mange ble engasjert med masse hjelp og tips. Etter masse skruing, leting, måling ,fundering og røsking i håret måtte jeg selv gi opp. Fikk FALK til å kjøre bilen til et lokalt verksted som heller ikke fikk start på den, da endte den til slutt på et merkeverksted. Der måtte de også røske seg litt i håret etter at den ikke startet når de koda om nøkler og skifta startsperre modulen. 

Men de fant da til slutt et ledningsbrudd ved batteriet, under sikringsholderen i motorrommet. Der var en rosa ledning røket/eiret, denne ledningen tilhører ledningsnettet til startsperremodulen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår