Jump to content
Bilforumet.no

Rate this topic

Recommended Posts

Hei.

Jeg er litt usikker på hvilket som tåler hva, så jeg prøver meg her.

Har en lekk bensintank pga rust, å får ikke tak i annen tank med det første..

Hva kan brukes for å få den tettet, som  en midlertidig løsning seff.

 

Screenshot_20200214-095403_Gallery.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo.. Løsninga ble zalovann på sprayflaske å litt trykkluft på tanken..

Kom frem til 3 hull i tanken på en bil som var godkjent for et halvt år siden.. Brunox,kjemisk metall og et strøk rustkiller med tectyl til coating blir nok bra;-)

Dette BLIR jo seff.en nødløsning, siden Høgger'n skrudde av en tank som ikke passa... -Bare et valg da..  ;-)

Fant jo seff. et par andre "feil" som ikke engang jeg som "ufaglært" ville godkjent på en kontroll.. Rust på bremserør og et psr små rusthull i ramma...

Skjemmes over verksted bransjen og mentalitéten bare for å få solgt bil til ei jente som nylig er flytta til landet og trengte en Norsk reg.Bil asap..

Takker for gode råd,tips og triks Quattro73!

Screenshot_20200215-115758_Gallery.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minutter siden, El raza skrev:

Fant jo seff. et par andre "feil" som ikke engang jeg som "ufaglært" ville godkjent på en kontroll.. Rust på bremserør og et psr små rusthull i ramma...
Skjemmes over verksted bransjen og mentalitéten bare for å få solgt bil til ei jente som nylig er flytta til landet og trengte en Norsk reg.Bil asap..

Nå har ikke jeg sett de feilene du sikter til, så skal ikke ta noen i forsvar.
Men, det er faktisk sånn at SVV har en bestemmelse på hvordan en PKK skal utføres og hvordan mangler skal bedømmes.
En bil kan være i elendig stand men allikevel "bra nok" til å bli PKK godkjent. 
I tillegg er en PKK en kontroll "der og da" og skal ikke ta høyde for hva som skjer om 6 mnd, eller 2 uker for den saks skyld. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Jesper1201 skrev:

Nå har ikke jeg sett de feilene du sikter til, så skal ikke ta noen i forsvar.
Men, det er faktisk sånn at SVV har en bestemmelse på hvordan en PKK skal utføres og hvordan mangler skal bedømmes.
En bil kan være i elendig stand men allikevel "bra nok" til å bli PKK godkjent. 
I tillegg er en PKK en kontroll "der og da" og skal ikke ta høyde for hva som skjer om 6 mnd, eller 2 uker for den saks skyld. 

Nja.. Du har delvis rett..-Hvis dem finner sprekk i drivmansjett,får man feil på det siden den blir større og problemene blir større..

Problemet er at bensinlukta var der da hun kjøpte bilen også.. Rustproblemet med tanken var dem delvis klar over,da det var brukt patentbånd til å feste beskyttelses dekslene rundt tank.

Å rusta på bremserøret har nok ikke kommet over natta,etter som det ikke var bare en liten flekk..

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, El raza skrev:

Nja.. Du har delvis rett..-Hvis dem finner sprekk i drivmansjett,får man feil på det siden den blir større og problemene blir større..

En drivakselmansjett som er dårlig/svekket/sprukken (kall det hva du vil) som ikke lekker fett er en 1'er mangel og det skal ikke tas hensyn til at denne vil lekke fett, om det skjer imorgen eller om 2 år. Lekker mansjetten fett, uavhengig av størrelse på hull eller sprekk er det en 2'er.

 

8 timer siden, El raza skrev:

Problemet er at bensinlukta var der da hun kjøpte bilen også.. Rustproblemet med tanken var dem delvis klar over,da det var brukt patentbånd til å feste beskyttelses dekslene rundt tank.

Bensinlukt/damp er ikke mangelgrunnlag. Bensinlekkasje er 2'er. Hvis lekkasje ikke kan påvises, uavhengig av lukt kan det ikke settes mangel på dette punktet.

 

8 timer siden, El raza skrev:

Å rusta på bremserøret har nok ikke kommet over natta,etter som det ikke var bare en liten flekk..

Nei, det er helt riktig at rust på bremserør ikke kommer over natta.
Vet du hvordan rust på bremserør skal bedømmes? 
Et bremserør kan se helt jævlig ut, så lenge det ikke er dype porer i røret som følge av rust. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

For å unngå videre rustutvikling kan det være nyttig å gå over til 98 oktan bensin.

Den inneholder såvidt jeg vet ikke bioetanol. Etanol i drivstoff er sterkt korrosivt, og kan ødelegge drivstoffsystemer.

Etanol er antakelig også sterkt medvirkende årsak til oppblomstringen i antall bilbranner vi har sett de senere årene.

https://autoweek.com/article/car-life/jay-leno-hates-ethanol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.