Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
opelcombo2006

Startproblemer i kaldt vær - verksted finner ikke feilen. Hjelp!

Rate this question

Question

Hei!

Har en Opel Combo 2006 mod, dieselbil som har 90.000 km på telleren. 

Bilen starter fint så lenge det enten er varmt i været, eller motoren er varm. 

Er det under null grader ute derimot, så sliter jeg med å få start.

Vrir jeg om tenninga å gløder i varmt vær, hører jeg en surklelyd, som for meg betyr at det kjøres noe fuel inn til glødepluggene, og når jeg vrir nøkkelen til neste hakk, starter bilen på første forsøk.

I kulde derimot, så hører jeg ikke denne surklelyden når jeg gløder, og bilen er ekstremt tungstartet.

Vrir jeg om nøkkelen og lar den stå å file i 10-15-20 sekunder, så kommer den om det ikke er kaldere enn -5

Er det kaldere enn -5 så kan jeg stå å file til batteriet blir tomt uten at den starter.

Har helt nytt, og riktig batteri, og starteren drar rundt som bare det. Det er nye glødeplugger, nytt drivstoffilter, og det er også byttet to av fire dyser, da verkstedet mente 

at disse var moden for utskiftning, uten at det kurerte probleme på noe vis. 

 

Noen som har noen tips, råd eller løsninger her ? 

Mvh

Share this post


Link to post

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Ja tja, hvilken motor har du i denne da? 1.3 CDTI? 1.7 CDTI eller DI eller DTI?

Har hørt at 1.7l har hatt noe tull med dieselfilter som forårsaker surklelyd, riktig nok på tomgang eller sakte fart, dette er snakk om luft. Kan aldri forstå at det skal gå inn noe diesel mens man gløder iallefall, det har jeg aldri hørt om. Eller, med mindre man går tilbake til skikkelig gammel motor(Typ sent 1800 tall) der man måtte "gløde" innsuget for å få start, men det er ikke så veldig relevant lenger.

Ellers, så har de vel kontrollert at det faktisk kommer 12V til glødepluggene? Regner med at glødelampa tenner inne i bilen osv? Så lenge det er plussgrader så er det jo sjelden en moderne dieselmotor trenger noe gløding. Jeg ville iallefall begynt med å sjekke at strømkretsen til glødepluggene er i orden, lener da mot gløderelé som kan ha tatt kveld.

Share this post


Link to post
  • 0

Når du forsøker å starte i kulda, tenner den litt, på noen sylindre og etterhvert så kommer den eller er det helt dødt til den plutselig starter? 

Kommer det grå/hvit røyk ut av eksosen idet du forsøker å starte? 

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.