Gå til innhold

Hvordan komme unna ulovlig kjøring

Ranger emnet


mfafa

Anbefalte innlegg

Olovlig körning, Fortkörning och Rattfylleri

----------------------------------------------

* Kör du utan körkort, och du blir stoppad av polisen, så kan du klara dig

om du uppger en väns personnummer (Han måste ha körkort) istället för

ditt eget. De kollar körkortsregistret och upptäcker att du (din vän) har

körkort. Kräver polisen att få se på körkortet på stationen dagen efter,

är det bara att skicka dit kompisen. Risken att samma snutar befinner sig

på stationen är mikroskopisk.

 

* Ett ännu fräckare sätt är att "låna" kompisens körkort. Anmäl till

polisen att det har försvunnit - och använd anmälan som körkort. Papperet

ger dig tillstånd att köra några veckor, och behöver inte förses med

foto. Det finurliga är att körkortsförlusten inte läggs på data förrän

det kommer en ansökan om ett nytt - Och det gör det ju inte.

 

* Skulle du vara dum nog att köra berusad, kan du faktiskt klara dig om du

har sprit i bilen. När polisen kommer, låser du alla dörrarna och sveper

en halvflaska. Det enda du nu kan åka dit för är undanröjande av bevis.

Snutarna kan nämligen inte bevisa hur påverkad du var vid det tillfälle

då de stoppade dig.

 

* En Sann Historia:

 

En småföretagare, som är helt beroende av sin bil i jobbet, var

förutseende nog att skaffa sig ett extra körkort. Det är enkelt: Han

ringde bara till TSV och anmälde att han tappat lappen. Han fick fylla i

en blankett, vattenkamma sig och ta ett foto. Några dagar senare fick han

en nytt, fint certifikat. Det gamla körkortet förvarade han i sitt pass.

När han senare blev av med lappen, plockade han bara fram sitt gamla kort

ur passet, och använde det tills han fick tillbaka sitt nya kort.

 

* Poliskameror

Som du vet så finns det civila polisbilar som är utrustade med kameror

som kan visa exakt hur fort du kör. Det spelar dessutom ingen roll om dom

ligger framför eller bakom dig. Det finns många olika sätt att skydda sig

mot dessa fotografer. Här följer några tips:

 

1. Spraya nummerplåten med flera lager klarlack. Meningen är att när det är

mörkt och polisen måste annvända blixt för att kunna fotografera dig så

skall skylten bara bli en reflex på bilden.

 

2. Klistra över plåten med en genomskinlig reflextejp.

 

3. Köp en slavblixt i en fotoaffär. Dessa kostar ca 400 Kr och fungerar så

att den reagerar på ljus och i samma stund som den träffas av polisens

blixt skickar den ut en lika stark blixt och bilden blir helt förstörd.

Blixten placeras lämpligen i bakrutan. OBS! Även detta fungerar bara vid

mörker.

 

Märk väl,att om två poliser går ed på att du kört för fort så räcker detta

som bevis.

 

Nu har det börjat komma automatiska poliskameror. Dessa är mycket enkla

att lura. Ta bara på dig någon sorts maskering såsom tomtemask eller

solglasögon så blir fotot värdelöst eftersom de inte kan identifiera dig.

 

* Radarstörare

 

Polisens kanske mest kända hjälpmedel för att ta fast fartsyndare är nog

radarn. Förr kunde man köpa radarvarnare och installera den i sin bil.

Dessa är nu förbjudna. Men dom går fortfarande att köpa på den s.k

"Svarta marknaden". Men polisen har ganska nyligen bytt till ett

modernare typ en s.k Doppleradare. Dessa sänder på en annan frekvens än

dom gamla radarna. Visserligen är det inte några problem att få tag i en

varnare på samma frekvens men polisen nya radar sänder ej kontinuerligt,

utan bara när den misstänker att någon kör för fort. Så en radarvarnare

är inget att ha i dagens Sverige. Men det finns massor av sätt att störa

ut polisens radar.

 

1. En bra apparat är en linjedetektor vilket är en apparat liknande den som

öppnar dörrar i våra varuhus. Den måste sända lite starkare signaler än

dörröppnaren och på samma frekvens som polisens utrustning. Den finns

att köpa och har du en sådan blir det bara störningar på radarskärmen.

 

2. Ett annat bra sätt är att koppla in en extra tändspole och ett extra

tändstift i bilen. Stiftet placeras i grillen (riktat framåt). Ditt

extra tändstift retar gallfeber på radaren som ger helt knäppa siffror.

OBS! tändstiftet stör även ut din bilradio. Men om du skärmar av stiftet

med en blyplåt så ska radion fungera som vanligt.

 

* Polisradio

 

En polisradio kan du köpa för mellan 1000 och 10000 Kr. Det är helt

tillåtet att äga och bruka denna apparat. På den kan man höra allt vad

polisen sysslar med. Detta kan vara mycket bra, eftersom man får

information om poliskontroller, olyckor och mycket mer. Tyvärr började

polisen under 1992 byta till en sorts radio som kommer att byta frekvens

flera gånger per sekund. Men -- en polisradio kan du avlyssna

mobiltelefoner med.

 

* Detta är ett mycket bra sätt att lura polisen tex vid fartkontroller.

Enda förutsättningarna är att ni är två lagom hederliga personer i bilen

och att det är mörkt. När du ser polisen sträcka ut sin fula spade

tvärbromsar ni in. Sedan slänger sig båda ut på vägen genom förarens

dörr. Vitsen med det hela är att polisen inte ska hinna se vem som körde.

När polisen sedan frågar vem som körde pekar ni på varandra och säger att

det var den andre. Ni får nog följa med till polisstationen där ni kommer

att bli förhörda. Fortsätt att skylla på varandra. Ni kan fortsätta att

skylla på varandra ända upp i tingsrätten, men fallet läggs nog ner före

dess.

 

* Om du inte gärna vill betala böterna vid en hastighetskontroll med radar

skall du inte skriva under böterna. Du skall fara hem efter ett långt

måttband typ det som används vid idrottstävlingar. Fråga sedan polisen

hur lång sträckan de mäter på är. Mät sedan om det stämmer. Är sträckan

mer än 1 meter fel blir hela kontrollen ogiltig. Alla som har åkt fast

får tillbaka pengarna. 1 Meter gör inte många Km/h fel men de måste

släppa dig även om du kört 200 Km/h.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

 

MERK: Jeg oppfordrer på ingen måte til å utføre ulovlige handlinger og tar på ingen måte ansvar for det noen måtte gjøre etter å ha lest dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Roy :D Gikk fint det(heldigvis)

 

Men ble stoppet i kontroll på lørdag, nå med lappen(!) Jeg hadde glemt lappen hjemme, og denne gangen hjalp det ikke med å si person nr. Jeg måtte kjøre hjem å hente lappen, og så komme tilbake å vise den! Så man kan ikke være helt trygg på å bruke en annen sitt person nr.

 

Mange bra tips, mfafa!

03 Focus RS

x Corsa GSI

x Ducati 748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med at to stykker skal kaste seg ut av førerdøren når man blir stoppet skulle vært interessant å prøvd ut... Ser for meg at to karer skal komme seg ut av bøttestoler+ firepunktseler og være klar til å komme ut samme vei med kun noen meters varsel! Det tror jeg er litt av et syn........ :D

 

Og Alieu... Meget kaldt gjort det du gjorde...!! :D :D De skulle bare visst!

'95 Ford Mondeo 2.0 Stv.

'95 Kia Sephia GTX

 

x '92 Ford Escort RS2000

x '87 Ford Escort CL 1600

x '89 Ford Escort GLS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen mange lure der. Den hvor en skal kaste seg ut av bilen er jo ikke helt trygg om man som han sa: "Ni kan fortsätta att skylla på varandra ända upp i tingsrätten, men fallet läggs nog ner före dess."

 

Den med meterbåndet var jo bare genial, men det er sikkert vanskelig å få oppgitt akkurat avstanden fra en sur politimann.

 

Nr. 2 på "Radarstörare" burde alle hatt. Er det noen som vet hva det heter på norsk? "Tändstift" er kanskje tennplugg, men "tändspole"...?

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har dobbelt sett med pedaler, hvordan kan de da bevise hvem som kjørte? Eller kan begge bli tatt? (for medvirkning?) Eller blir føreren i førersetet dømt fordi han er ansvarlig?

 

Har lest et annet sted om å lage en enkel laser-jammer selv ved hjelp av noen få elektronikk deler. Husker desverre ikke hvor...

 

I tyskland får du kjøpt noen plater som du setter foran nummerskiltene, omtrent som slike linjaler o.l. med et motiv som skifter bilde ettersom hvordan vinkelen er. Når vinkelen er slik som f.eks. en fotoboks, blir skiltet ikke synlig, bare svart... Genialt, og du legger bare merke til det om du går ganske nærme og ser på skiltet.

 

Ellers lønner det seg å lese politiinstruksen, som du finner her:

http://www.politi.no/publikasjoner/gp-4027.shtml

 

Et prinsipp er viktig for å bli dømt til noe, og det er at det må finnes bevis.

Når det gjelder måling på f.eks. motorvei, så foregår dette som kjent med "police pilot" stort sett, dvs de trykker start på et punkt de husker (etter at forbryteren har passert), den teller så tid og km. Deretter trykker de stopp når forbryterbilen passerer et annet punkt, og man får dermed regnet ut farten til forbryteren. Tror ikke de trenger å se bilen i det de trykker på start, så lenge denn er foran politibilen (men da får de jo bare en minimumshastighet). Uansett for å ha bevis, så må de huske nøyaktig hvor de stoppet og startet police piloten for at det skal være bevis i en rettsak. Det hender at man drar på befaring under en rettsak, der politmannen(e) er nødt til å peke på de punktene han brukte. For å huske lettere kan det f.eks. være lyktestolper, tunnellåpninger, skilt o.l. Så måles strekningen, og dette sjekkes mot tallene fra police piloten. Stemmer ikke dett nøyaktig, har beviset svekkes ganske bra, og man kan slippe unna. Poenget er: Ikke bare godta boten, men ta det for retten. Stor sannsynlighet for at saken blir henlagt, både før og under rettsaken...

 

Når det gjelder Lasermålinger (og radar), så bør man alltid spørre om å få se målingen (enten på laserpistolen, utskrift eller video). Hvis man har flaks, så har de ingen av delene (laserpistolen nullstilles ved neste måling), og dermed har de ikke noe bevis, annet enn hukommelsen til en (muligens flere) politmann. Dette er faktisk ganske tynt bevis! Det er menneskelig å lese av feil eller huske feil! Så da gjelder det samme, man "husker ikke" hvor fort man kjørte, og godtar ikke noe bot.. Har man da skikkelig flaks, så driter politimannen å anmelde, det er jo papirarbeid. Ellers kan man evt. prute på boten om det ikke finnes noen måling lenger...

 

Når det gjelder fartsmåling ved å bruke politibilens speedometer, så skal poltibilen sjekkes ganske kort tid etter episoden. Og det er ganske tynt bevis dersom det kun er en politimann i bilen, og dessuten må han jo nødvendigvis ha kjørt fortere enn deg for å ta deg i igjen.. Ergo stor usikkerhet.

 

Når det gjelder det å drikke sprit etter å ha fyllekjørt, så har man en regel om akkurat dette i norge... Men fyllekjøring er ikke bra, så det gidder jeg ikke si noe mer om.

 

PS! Informasjonen stammer fra både politi-instruksen, samtale med en pensjonert politimann (om hvordan kontroller gjennomføres og bevis), presse, samt rykter og diverse historier..

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

jeg holder akkuratt på å lese meg opp til teorien og ja det med fyllekjøring er sant... om en de ikke har no bevis for fyllekjøringen kan de ta deg for å nyte alkohol etterpå, men du kan jo si du ble nervøs, så har de bare den å ta deg på. vet ikke hvor hard straff det er på det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår