Jump to content

Startproblemer varm motor

Rate this topic


180B SSS
 Share

Recommended Posts

 

Nissan xtrail t30 2006 2.2 DCI. 194000 km. Motoren er veldig vanskelig å starte når den er varm, typisk stått 5 - 30 minutter. Har skiftet ventilen som sitter på dieselpumpa, vet ikke hva den heter, uten at det ble noe bedre. Har slitt med problemet ett års tid. Starter helt normalt når den er kald, selv om vinteren. Nytt dieselfilter, nye glødeplugger og nytt batteri.

Noen som kan hjelpe?

Mvh. Lennart

Link to comment
Share on other sites

Sjekk jordingen på starteren prøv å røske litt på kablene til startern når dette skjer. Kan være defekt også.

Kan også være g62 føleren,motor tempsensor på bilen som tuller.

Ta en diagnose på bilen Om det ikke kommer opp feilmeldinger så er det på starteren feilen ligger.

Link to comment
Share on other sites

På 5/17/2019 den 9:26 AM, opel astra skrev:

Sjekk jordingen på starteren prøv å røske litt på kablene til startern når dette skjer. Kan være defekt også.

Kan også være g62 føleren,motor tempsensor på bilen som tuller.

Ta en diagnose på bilen Om det ikke kommer opp feilmeldinger så er det på starteren feilen ligger.

Motoren går rundt på starteren som bare f.... motoren starter etter en tids kjøring på starteren med full gass. Tempsensoren kan jeg tro på, hvor finner jeg den, har kikket litt men kunne ikke se den noen sted.

Link to comment
Share on other sites

Du sier du har byttet en ventil på dieselpumpa, en sånn? (trykkregulator)

cX5up1f.png

Dette høres ut som et litt kinkig problem hvor man egentlig bør ha mulighet for å koble til et diagnosverktøy av noe slag, PC, manometre osv, vet ikke hva muligheter man har på Nissan for å se f.eks dieseltrykk før pumpe osv, men vil anta at det ikke er spesielt mye. Tenker da på eventuelt dieselsig, eller at drivstoff renner tilbake til tank. Det kan jo komme av alt fra en dårlig slangeklemme til bakkventil i filterhus eller pumpe. Ikke uvanlig at det skjer i større grad på varm motor, men da skulle den være vond å starte "dagen derpå" også.

En sånn typisk ting folk kaster ut i sånne tilfeller er kam eller veivsensor, er fullstendig mulig at disse streiker kun på varm motor, usikker på om denne motoren kan gå på bare ene sensoren, noen motorer kan og noen kan ikke. Data på dette er noe man burde kunne lese med diagnosverktøy, men burde også satt feilkode og motorlampe. Har du lagt merke til om turtallsmåleren beveger seg når du kinner og du ikke får start? Om du har oscilloskop tilgjengelig kan du jo sjekke signal fra disse uten å ha diagnoseutstyr spesifikt til Nissan.

Burde nok også fått tatt en internlekkasjetest for å se om det eventuelt er en injektor eller overtrykksventil som lekker så railen tømmes og du ikke klarer bygge trykk.

En ting som er mer usannsynlig er at registerkjedet er i grenseland strekt/utslitte kjedeled/strammer, og når motor får stå å "trekke" når den er varm så blir kjedet akkurat for langt til at du ikke får start(innsprutningstidspunktet blir feil). Mener å ha lest en gang at de motorene har problem med kjedestrammeren. Normalt skulle du hørt en raslelyd om det er tilfelle at kjedet er slakk.

Så ja, om du føler at dette er over din egen evne så kan det nok være lurt å finne et verksted som har en del greie på de bilene og har litt utstyr å hjelpe seg med og spandere på bilen en time eller to med feilsøking.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Ja det er nok den føleren, men den ser ikke helt lik ut. Kjøpt hos Nissan. Nå skal jeg først bytte temperaturføleren, så får vi se. Det er ingen feilmeldinger i systemet. Problemet er aldri der når motoren er kald og bare sporadisk når motoren er varm, så ha diagnoseverktøy tilkoblet når problemet er der er litt vanskelig. Registerkjedet kan være en årsak ja, hører ingen ulyder.

Har snakket med flere Nissanverksteder, ingen kan gi meg noe klart svar uten den følerern som er skiftet. 

Mvh. Lennart

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kommer sjelden opp feilmelding om det er feil på en tempsensor. Da den forteller bilen hvor varm eller kald den er, så vil du den hele tiden tro at den får opplyst riktig temperatur. 

Den beste måten for å sjekke det er å koble til diagnoseapparat for å sjekke hvilken temp den ligger på og se om det er feil eller urealistisk. 

Har man ikke utstyr til det, så er verkstedet løsningen i stedet for å spekulere frem og tilbake. 

14 Opel Insignia Country Tourer 4x4 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies.