Jump to content

Registerreim: Skal skiftes hvert 5 år.

Rate this topic


Javel
 Share

Recommended Posts

Fikk vite på verkstedet, at registerreima på Peugeot partner(2012) skal skiftes hvert 5 år. Mens på Berlingo som er identisk, kreves bare hvert 10 år.

De syntes selv det var litt rart, og trodde ikke det ville skje noe, men måtte informere meg om det.

Hva pleier folk vanligvis gjøre, følge denne 5 års regelen eller drøye det?  Tar i mot råd med takk.
Denne er bare kjørt litt over 40 000 km.

Link to comment
Share on other sites

Hvis fabrikaten ikke opplyser antall år pleier jeg på generell basis å anbefale 5 år, men i mange tilfeller går reimene betydelig lenger. Biler som går lite kan fint kjøres ihvertfall 8 år på reima, hvis ikke 10 uten problemer.

Skiftet registerreim på en 8 år gammel bil idag, bilen var gått ca. 72'000km.
Denne har anbefalt skifteintervall på 150'000km (uavhenging av år), den reima kunne gått 4-5 år til, garantert. 
Det som derimot er verre å spå levetid på er løpe- og spennrulle, disse kan vare bilens levetid, eller betydelig mindre. 
Vannpumper pleier heller ikke å holde i bilens levetid, hvor den på mange er drevet av registerreima.

Derfor; er det anbefalt å ikke drøye alt for lenge med en registerreim, men hvis Citroën har 10 år og Peugeot har 5 år på identisk motor kan du trygt kjøre i 10 år (eller til maks kilometer)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Jesper1201 skrev:

Vannpumper pleier heller ikke å holde i bilens levetid, hvor den på mange er drevet av registerreima.

Ser på det prisoverslaget jeg fikk med, så står det "tannreimsett med vannpumpe og rød frostveske".

Men ja, det var helt identisk motor som på Berlingo sa de, så det blir vel til at jeg drøyer det en stund til da. Takk for orienteringen

Link to comment
Share on other sites

Tar det for gitt at det er 1.6D fra PSA det er snakk om.
Ford og Volvo har også disse, og hvis jeg ikke husker feil har begge disse 200'000km + eller 10 år som intervall. 

Jeg ville fått reima kontrollert ved neste oljeskift/service og hvis den er i god stand hadde jeg kjørt til 2020 og skiftet den da.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jesper1201 skrev:

Ford og Volvo har også disse


Det var mer enn jeg visste. Det er 1.6 HDi jo.
 

3 timer siden, Jesper1201 skrev:

Jeg ville fått reima kontrollert ved neste oljeskift/service og hvis den er i god stand hadde jeg kjørt til 2020 og skiftet den da.

Høres ut som et fornuftig forslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et lite spørsmål til vedr dette, om noen vet.

Har redning gjennom Meca service eller forsikring. Hvis man utsetter dette med registerreim mer enn  5 år, og det skjer noe motorhavari: kan/vil man da få krav med full regning på slik redning pga av at man ikke har fulgt den 5 års regelen?  

Link to comment
Share on other sites

Hvis det står i serviceheftet/anbefalt intervall fra fabrikk så vil evt. motorforsikring bortfalle, samme vil antagelig mobilitetsgaranti igjennom verkstedet hvis du ikke følger anbefalt vedlikehold. 

Det som derimot IKKE forsvinner, er berging via. forsikringen din  

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det sikkert best å bruke evt berging via forsikring da, inntil jeg har skiftet reima senere.
Et lite spørsmål der forresten: Kan dette gi tilbakevirkende kraft om jeg utsetter det, altså at de kan henge seg opp i at jeg utsatt skiftet av reima, selv om den da er blitt skiftet senere?
 

På 8/30/2018 den 9:46 PM, Jesper1201 skrev:

Hvis det står i serviceheftet/ anbefalt intervall fra fabrikk

På verkstedet hadde de tatt en 5 års service, og hadde fått opp på dataene eller noe at reg.reimen da skulle skiftes. For å være sikker, hadde de også ringt merkeforhandler og fått dette bekreftet.
Men når jeg nå ser mer nøye gjennom serviceheftet( beklager at jeg ikke så dette før) står der faktisk 10 år. Men det er vel sånn at det er foreldet og endret siden heftet ble trykket i 2012 da kanskje?
 

regreim.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei, ingen vil henge seg opp i noe slikt, men hvis reima ryker og du trenger berging er den kostnaden din minste bekymring, da venter en motorreparasjon på flere titalls tusen. 

Fabrikken kan på hvilket som helst tidspunkt endre på serviceanbefaling, men når flere andre merker fortsatt kjører 10år kan du fint ta det med ro. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By krler
      Har en Citroen Jumpy 2012 modell hvor den digitale kilometertelleren har blitt defekt. Når jeg starter bilen og bilen er kald viser kun halve sifferne. Altså øverste del av sifferne lyser ikke. De starter først å lyse når bilen har stått litt og blitt varm. Er det noen her som har vært borti dette før og muligens vet hva det kan være? En dårlig kobling eller noen pærer som kan skiftes?  Har sjekket opp nytt instrument (hele instrumentet med speedometer bensinmåler osv), men er kjipt å skifte dette når jeg ikke vet om det kommer til å utgjøre en forskjell.
    • By Rune Hystad
      Noen som vet om det er utetemperatur sensoren som styrer de viftene? Viftene går til tider selv om motor temperaturen ikke er kommet opp til normal. Og det er kaldt ute.
      Er det denne sensoren som styrer gløde tiden også? glødetiden er ustabil og den gløder ikke alltid skikkelig. Har nye glødeplugger. har også byttet gløderele.
      Motortemperaturen oppfører seg normalt i dashbordet, så regner med den fungerer som den skal.  
    • By Knutsolf
      Hei. Dette gjelder Peugeot partner 2008 mod. Fikk en kraftig jordfeil på hengeren, minus rett til gods på sidemarkeringslys, som medførte at alle fire parklys på bilen forsvant. Det er ikke egen sikring på parklys/baklys på denne. Finner ikke ut av det. Brems og blink virker som normalt bak.Kjørelys og vanlig hovedlys foran virker. Instrumentlys og alarm v åpen dør virker når jeg slår på park på lysbryter.  Har sjekket pærene. dobbeltfunksjon på brems og baklyspære bak. Bremslys virker, så jording er ok. Kan det finnes et rele som fusker? Noen som har en ide....ev et forståelig koplingsskjema. Har funnet ut at ledning til baklyset inn på pæreholder er rosa. hvor kan jeg finne den igjen framme...?
    • By ptrjor
      Hei. Som tittelen tilsier trenger jeg hjelp til å finne en adapter til en bilradio. Jeg har nettopp kjøpt en 2001 Golf stasjonsvogn som kom uten radio. Dette lot seg løse ved at jeg fikk en rimelig ny og ubrukt bilradio fra min onkel som hadde byttet radio i sin Peugeot iOn. Jeg trenger da en måte å få brukt denne nye radioen (Pioneer DEH-1807ZC) i min eldre Golf 2001 mod, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. Radioen passer fysisk rett inn. Trenger da sannsynligvis en adapterkabel med hunkjønn som passer i Pioneer/Peugeot-radioen, til hankjønn som passer i golfen. Skal hovedsakelig bare benytte bluetoothen i den, til musikkavspilling fra tlf. 
      Vet noen hva en sånn kabel heter? Prøvde å google litt, og har bare funnet motsatt kjønn av det jeg trenger på kablene, og at de heter ISO eller DIN? Går vel også evt. an å skjære av ledningene og koble dem til en annen dersom jeg finner rett kontakt. Ber derfor om hjelp fra noen som evt. kan dette bedre enn meg :)
      Legger ved noen bilder av både radioen og tilkoblingene i bilen jeg skal sette den i.
       
      Her er koblingene i golfen

       
      Og her er baksiden av radioen jeg vil benytte i golfen

       
      Modellnr. osv på radioen

       

       
      Tusen takk!
    • By Jmg
      Lageret på AC pumpa er gåent også lurer eg på om det er mulig å bare skaffe ein kortere reim å bare droppe heile pumpa? 
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy