Jump to content

5008 2011 Braking System Faulty

Rate this topic


kjaasebo
 Share

Recommended Posts

Kjøpte privat en Peugeot 5008 1.6HDi 2011 på østlandet i fjor. Da bilen skulle kjøres over til Bergen, stoppet den. Det viste seg at ac kompressoren var løsnet og drivremmen hang og slang. Bilen ble hentet av Bertel O Steen Økern, reparert og jeg kjørte den til Bergen. 

Pga min jobbsituasjon og noe tilfeldigheter, ble bilen stående i 6 uker i vinter. Da jeg skulle kjøre den, skjedde ingen ting da jeg vred om tenningen og jeg antok at batteriet hadde fått juling. Da det var sent på dag og kaldt,  ville jeg la bilen stå til dagen etter før jeg ringte Falck, men da var det umulig å slå av frontlysene som lyste svakt.

Da Falck kom dagen etter med et kraftig startbatteri,  ville heller ikke bilen starte. Det virket ikke som vedkommende hadde mye peiling på franske biler(det kom noen gloser) og etter å ha prøvd en stund med startbatteriet gav han opp. Det kom lyd fra startmotoren når jeg prøvde å starte men for meg virket det som om det ikke var nok kraft. Prøvde også med startkabler fra en annen bil uten å lykkes.

Han ville ta bilen på verksted da, men jeg så av mine planer at jeg ikke hadde bruk for bilen på flere måneder så jeg tenkte at jeg måtte først skaffe meg et nytt batteri og prøve med det. Han skulle da hjelpe meg å få ut det gamle batteriet, men det voldte ham store problemer og han ga seg halvveis.

Nå, flere måneder senere, var tiden inne til å prøve igjen og jeg gikk til anskaffelse av 7-trinns elektronisk batterilader og nytt AGM-batteri. Tanken var å først prøve å lade opp det gamle batteriet. Etter et døgns lading, viste batteristatus nivå 6 og grønt lys og jeg ville prøve igjen. Ved forsøk på å starte opp, får jeg Braking System Faulty.

Har prøvd å følge rutiner for resetting av BSI, samt rutiner for connecting og unnplugging av batteri, men får samme feil. Har tenkt å gjøre noen forsøk til, sjekke spenningen med et voltmeter og prøve resett prosedyre en gang til.

Se vedlegg for hva som skjer når jeg prøver å starte opp.(fikk ikke lastet opp vedlegg, fikk feilkode 200 både på mp4 og jpg) men bildene viser at det lyser på engineproblem, electric parking brake,  electric parking brake fault,  og batteri

 

Er usikker på om batteriet allikevel må skiftes(ser veldig vrient ut) og hadde helst sett å slippe. Lurer også på om elektronikken kan ha fått juling med de startforsøkene som ble gjort av Falck-rep.

Hadde satt veldig pris på om noen hadde noe hjelp å komme med her og beklager den lange historien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

At batteriet tok kvelden etter å ha stått 6 uker på vinteren er nok ikke rart med tanke på alderen.
Og etter å ha stått flere mnd. etter det uten strøm på har helt sikkert satt siste spikeren i kista for det batteriet.
(Selv om laderen går til steg 6 kan det være helt ferdig. Laderen kjører igjennom sin prosedyre som vanlig)

Skift batteriet først, og ta det derfra

-Løsne plussklemme
-Løsne sikringsholder og dra den rett opp
-Napp øvre battericover 45grader opp og fram
-Løsne minusklemme (10mm eller klemme)
-Skru ut 10mm batterifeste ved batteriets høyre side
-Ut med batteri og inn med nytt

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower               [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Link to comment
Share on other sites

Takk for input Siggi!

Jeg satte i gang med å bytte batteriet, men oppdaget tidlig at Falck-rep'en hadde dradd ut en plugg til elektronikken(som ikke var nødvendig) og hadde gjemt kabel og plugg godt under andre kabler!

Forsiktig optimistisk satte jeg pluggen tilbake og koblet strøm på batteriet igjen og gjorde et nytt forsøk. Til stor glede startet bilen opp, men nå med feil på Auto Park og batteri. Den elektroniske parkeringsbremsen jobbet, men ville ikke engasjere.

 Mente å ha lest et sted at Auto Park funksjonen var følsom for batterispenning og satte lader på over natten. Dagen etter var det kun feilindikasjon på batteri, men det slukket etter å ha kjørt bilen 10 meter. Har kjørt en stund nå og ikke hatt noen problemer. Nå har bilen stått i 2 uker hvor jeg har koblet fra pluss-polen til batteriet, så er spent på om det er nok 'juice' til å få start igjen. Regner med å måtte sette inn det nye batteriet, men avventer litt i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By FrkQuattro
      Okei! Jeg har en A4 1,8TQ 2004modell. Som ikke klarer å holde jevn strøm ved bruk av varme, men på tomgang uten å bruke varme, lys osv så holder den seg på 12,7 på batteriet. Har bestilt ny dynamo så håper det løser problemet! Men vil bare ha deres mening?
    • By Ahus
      Hei!
      jeg lurer på om det er noen her inne som kan hjelpe en rådvill grønnskolling. Batteriet var uenig med gradestokken for noen dager siden og kapitulerte, fikk start med startkabler og et 12V batteri, men etter dette har ryggesensoren begynt å lyse kontinuerlig når jeg rygger eller kjører under 20 km/t og gir fra seg et pipesignal i noen sekunder hver gang. Ryggesensoren virker som den skal, men jeg blir jo gæærn av at den slår seg på hver gang det er rødt lys eller bremser ned til <20km/t. Noen som har noen tips til hva det kan være eller hvor jeg bør starte å undersøke?
       
      Prøvde å legge ved film, men det gikk ikke. Kan sendes evnt
      eller prøve denne linken: Ryggesensor, feil
    • By AreBol
      Hei
      Er veldig grønn ang. dette som det er, men akter å sette meg inn i og lære litt mer om det tekniske med biler. 
      Det jeg skal er da å anskaffe en bil som jeg kan bruke til arbeid og reise, I den sammenheng så skal jeg fikse store skuffeløsninger langs hele bunnen bak, samt diverse skap og dekke hele interiøret med panel. Og ikke minst, en sekundær strømkilde for diverse, alt fra å lade 12-18v batteridrevet verktøy når jeg jobber, eller en tv, kjølebag/kjøleskap og diverse annen små elektronikk. 
      Har lest litt og prøvd å danne meg ett bilde av det hele, og her er det jeg har kommet opp med.. det jeg må gjøre er å koble sammens start batteriet med sekundær batteriet, fra + til + via ett skillerelé, koble ÷ på sekunder batt. til ramma på bilen for jording, det samme med reléet, og så en spenningsomformer til + og ÷ på sekunder batteriet, og det er det? Virker ganske rett frem og spør vel om det er noe jeg mangler? Tenker å bruke en 1000w omformer, og ett 90ah sekunder batteri, samt bruke kabler som tåler belasning mellom elementene. Kan også spørre om det har noe å si om det er forskjellig Ah på batteriene?
       
      Are
    • By Esy
      Byttet batteri på min 2011 mod 3008, men nå starter den ikke 
      noen som vet hva det kan være ?
       
    • By Lajo
      Hei...noen som vet...batteriet på dashbordet lyser...kjøre noen kilometer..deretter lyser antiskrens...airbag..feil koder: batteriet lader ikke..airbag er frakoblet...automatisk vindusvisker er frakoblet. Får nå ikke start på bien for andre gang.Merkanomen sier at dynamoen og viftereima er ok, Og den lader og starter uten problemer. Hentet bilen og 1 uke etterpå.."dør" bilen igjen. Trenger tips:)
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy