Gå til innhold

Kraftig eksosrøyk

Ranger emnet


Jgjera

Anbefalte innlegg

Har en 2008 GV bensin og automat. Kjørt ca 96000 km. JSAJTD54V00234567

Ettet å ha kjørt noen kilometer/mil med jevn gass, så bremser jeg ned foran f.eks en rundkjøring og gir gass igjen så røyklegger jeg bilen bak så kraftig at den blir borte et sekund eller to. Etter bremsingen hender det at det kakler litt i motoren, som om den tror den er en gammel dieselmotor. 

Er det noen som har samme problemet og eventuelt har en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Quattro73 skrev:

Kjenner ikke til Suzuki, men på andre bensinmotorer der det kommer blå røyk fra eksos ved pådrag, etter bremsing på gir, tyder det ofte på slitte ventiltetninger. Svart røyk tyder på fet blanding.

Det er ikke blå røyk, tror jeg da. Det ser ut som grå røyk. Og veldig mye, jeg overdriver ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er tilstanden på motorolje og kjølevæske?

 Har du kjørt den tom for olje noen gang ? (Det er det mange som gjør på disse) ellers er ikke dette noe kjent sak jeg har hørt om før. Fleste motorproblemer her relaterer seg til sløvhet med oljeskift og slik som ødelegger kjede. 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå/hvit røyk er symptom på defekt toppakning, og som nightking nevner, kan vise igjen på motorolje og kjølevæske. Forbruk av kjølevann, olje i kjølevannet, eller kjølevann i olja. Sistnevnte gir ofte emulsjon under toppdeksel, slanger ifm innsuget og gjerne på peilepinne

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2017 den 8:53 PM, nightking skrev:

Hvordan er tilstanden på motorolje og kjølevæske?

 Har du kjørt den tom for olje noen gang ? (Det er det mange som gjør på disse) ellers er ikke dette noe kjent sak jeg har hørt om før. Fleste motorproblemer her relaterer seg til sløvhet med oljeskift og slik som ødelegger kjede. 

Har ikke kjørt den tom, men jeg måtte fylle på 2 liter for å komme til maks merket. Da hadde den gått nesten 15 000 km siden service i februar ( syns det var litt mye). Kan den raklingen i motoren, som jeg nevner ved oppbremsing, komme av utslitt kjede?

Kan det være en slags olje utskiller som fyller olje inn i eksosanlegget på en måte?

Jeg hadde denne feilen like etter at jeg kjøpte bilen også. Tok dette opp med RSA Ski, men de sa det sikkert var partikler i eksosanlegget som hadde løsnet etter langkjøring. Om forrige eier har kjørt den tom vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2017 den 9:55 PM, Quattro73 skrev:

Grå/hvit røyk er symptom på defekt toppakning, og som nightking nevner, kan vise igjen på motorolje og kjølevæske. Forbruk av kjølevann, olje i kjølevannet, eller kjølevann i olja. Sistnevnte gir ofte emulsjon under toppdeksel, slanger ifm innsuget og gjerne på peilepinne

Klarer ikke finne der nightking skriver noe om toppakning. Har ikke tatt av toppdeksel, men peilepinnen har kun svart olje på seg. Under olje påfyllingslokket syns også bare vanlig motorolje. Det minker ikke på kjølevæske heller, blir ikke for varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jgjera skrev:

Klarer ikke finne der nightking skriver noe om toppakning. Har ikke tatt av toppdeksel, men peilepinnen har kun svart olje på seg. Under olje påfyllingslokket syns også bare vanlig motorolje. Det minker ikke på kjølevæske heller, blir ikke for varm

Antar nightking spurte angående motorolje og kjølevæske med tanke på kjølevæskeforbruk, vann i olja eller olje i kjølevann. Du har tydeligvis ingen av disse symptomene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Siste nytt om denne saken er at nå har bilen sluttet å slippe ut både røyk og kakler ikke, men jeg har fått motorlampe i stedet. Var hos RSA å leste av koder og de sa at en eller begge katalysatorene var ødelagt. 

Men nå går den på under en liter på mila, er sprekere. Antar at det er hull i katalysator slik at eksosen slipper lettere ut. Må bare finne en måte å få den igjennom pkk med godkjent stempel til sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår