Jump to content

Chiptuning 2.0d

Rate this topic


MariusHansen
 Share

Recommended Posts

De som driver seriøst med chipping Eller remapping av ECU i bil, vil råde deg til å ikke gjøre dette om bilen har gått over 100000km har den det er det Støre risiko å ta mht. motorhavari. 

Men skal du remappe bilen, så gjør det hos noen som kan det. Og som har erfaring. Et firma som har holdt på en stund. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

Jeg tunet opp bilen min for ca 2 år siden (Outback 2010 2.0D som hadde gått ca 100K), og den ble meget kvikk og artig å kjøre. Men oppdaget relativt fort at jeg fikk vibrasjoner ved gasspådrag i 5 og 6 gir. Riktig nok var dette hvis jeg lot bilen dra max ifra 1500 rpm og oppover. Vibrasjonen kom rundt 1900-2000 rpm, og kom bort når jeg passerte 2200 rpm. Er vel ikke anbefalt å la en boxerdiesel dra max på lavt turtall. Jeg anbefaler hvertfall å gire ned for å unngå dette.

Etter kort tid måtte bytte både clutch og svinghjul og dette på allerede 100K.  Det skal sies at både clutch og svinghjul var noe slitt da jeg kjøpte bilen da forrig eier hadde dratt mye henger.

Etter bytte kunne jeg fremdeles fremprovosere denne vibreringen, derfor fikk jeg firmaet til å mappe/tune bilen litt ned igjen. Klarer fremdeles å fremprovosere vibrering ved max pådrag ifra lave turtall. Har kjørt ca 50K med bilen nå og merker ingenting på på clutchen enda.

Da bilen var mappet for max effekt kunne jeg også få varsellampe på partikkelfiltret etter litt hard kjøring. Dette ble ikke noe problem etter at den ble mappet ned. Vet ikke helt hvor mye effekt det ble hentet ut, men antar at det var ca 200 hk i den da den gikk på max.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By mesmra
      Heisann. Jeg har et problem med en 2003 A4 Avant Quattro B6 8E5 2.5 V6 tdi AKE 180hk. Bilen starter og kjører aldeles normalt, men spontant slutter turbo å slå inn og motorlyden endres. Lyden blir skarpere, som om man hører metallet som beveges tydeligere. Den blir treg på gassen, og nekter å passere 3k rpm. Om jeg setter den i fri og setter klampen i bånn drar den seg opp til 3k rpm, blir liggende der litt, og slepper deretter av på gassen av seg selv (selvom jeg bånner den). Rett før den kommer ned til 2k rpm blir motorlyden normal igjen og feilen forsvinner, hvorpå motoren drar opp på 4k rpm i full fart og kan kjøres normalt. 2 minutter seinere er feilen plutselig tilbake. Dette forekommer uavhengig av motortemperatur. Jeg har blenda EGR (og åpna den igjen), skifta MAF og MAP, bytta de to elektroniske ventilene bak venstre lykta, bytta trykkregulatoren ved dieselfilteret, justert innsprøytning (og justert tilbake da det ikke hjalp), sjekka alle slanger etter lekasjer, rensa innsugsventilen som regulerer innsugsluft, bytta bremselyssensor (ikke relatert), bytta veivgiver og rensa turboen. Jeg har også gjort aktive målinger under kjøring og merket at idet feilen inntreffer går boost trykket til null. Alle feilkodene jeg hadde da jeg begynte er borte, med unntak av ikke relaterte ting som komfortelektronikk og slikt. Setter stor pris på om noen vet gode råd, for jeg er grundig lei.
    • By AVAD
      Hei!

       Etter lang tids fundering på hva jeg skulle velge som en billig nr.2 bil, reg. som varebil - ikke for stor - ikke for liten, falt valget på en 2007 XL7 2.0 td varebil. 

      Etter mange år med Hiace 2wd aut og nå 2 år med en Peugeot Partner Dangel L2 er det lett å vedgå at Hiace er gode biler. Men for stor til mitt bruk. Partneren? For svak. Og kostbart vedlikehold. Clutch er normert til 9,5 arb. timer... Og så endret PSA intervallet fra 10 til 5 år på reg.reim. Ka-ching... Når den ikke dekker behovet lengre heller, så må den ut. 

       Bruken og behovet er ikke allverdens, men jeg må kunne trekke 1500 kg (check) og må ha lavgir (check). Tok clutch på partneren ved å prøve å rygge opp til huset. XL7'en kom opp. Lett. Som første kjøretøy på tunet siden huset ble bygget i 1958... (vi fikk (bratt) vei opp i år). Så superfornøyd for lite penger hittil. En billig bil er aldri helt feilfri, så her kommer det;

      1. Håndbrekk henger etter noen dager på. Tipper på wire, men har noen klart å løse det med å sprøyte olje i de fremifra? Eller er overføring bak mer typisk for disse? Bånd ble byttet i 19 og brekket tar fint/lavt og holder.

      2. Har sett at tetting av EGR er en gjenganger på disse. Har lest litt så skal reingjøre og sjekke staget fra vakumklokka (plastklips nevnt av flere. For den er noe dau. Og jeg tipper forrige eier har lunket forsiktig med oppgiring så tidlig som mulig. Dauet den tre ganger ved igangsetting ved henting, kald da. Så kjørte den varm, gv den en tilsetning og holdt 3. gir første 20-30 minutt. Deretter 4. gir (over 2500 o/min) resten av turen hjem. 2 timer. Betraktelig bedring. Men. Bør jeg rense egr, eller rense og blokkere? Kjørestil blir lengre turer med rett bruk (en dieselmotor trives best på 80-85% av maks belastning og diesler med EGR bør vel strengt tatt FRArådes til folk som lunkekjører og har mindre enn 15 km kjøring pr tur...) Kokser disse uansett er da spm mitt eller ser de vesentlig bedre ut på biler brukt mye (og rett)? 

      3. Jeg har allerede kjøpt inn en rimelig tuningbox. Ser noen er skeptisk, mens andre har gode erfaringer. Igjen, er det relatert til bruken/kjøremønster? Har aldri opplevd problemer før med bruk av box. Herjing ødelegger det meste, daukjøring likeså, men "bestemt" bruk med gode utblåsninger er vel universelt bra for diesler? Og jeg er ikke på jakt etter en racerbil... Denne er kjørt 144.000 km. Ikke særlig mye for en XL7. Såfremt den er rein i EGR/innsug, og holder seg rein, er vel det det avgjørende for "helsa". Samt hyppige oljeskift. Eller?  

      3.1 Hvor er kontakten for påkobling av box på disse? Har sett videoer opp og ned i mente, og finner kun en veldig lite tilgjengelig kontakt midt på railen. Er det denne, eller er det en skjøt bedre tilgjengelig? Eller annen påkobling? Under intercooler er nevnt i en tråd...  Noen som vet?  

      4. Tilsetning/rens.  Er det Forte Diesel intake cleaner som gjelder for rens av EGR enda, eller er Tuneap/andre brukt med god effekt? Er det en anbefaling på jevnlig bruk av noen type tilsetning i diesel? Jeg har brukt Alron lenge, fordi nr. 2 bilen har stått i perioder uten bruk + litt 2-takt noen ganger i året (ikke med DPF).  Har også sett Acetone(!) i forholdet 0,03 liter pr. 10 liter diesel anbefalt. Fordi det øker forbrenningstemperaturen og (naturlig) brenner sotet lettere. Ikke prøvd, men ikke ulogisk heller. Noen med erfaring fra bruk av Acetone? 

      5. Bakluken lukker seg ikke nok til at dørbryter bryter og taklys går av. Taklys er sef slått av, men symbolet i dashbord er på. Selv om det ligger noe på bakdøren nå. Justere inn sluttstykket på karrosserisiden? Eller legge mer mellom? 

      Alle modellspesifikke råd og tips mottaes med takk. Tanken er å stelle og stulle litt med et mål om at denne skal beholdes 4+ år. Lite rust både over og under. Fluid film x2 behandlinger inngår i den planen. Inkl. de- og remontering av innerskjermer/locari. Samt innv. sprøyting av alt utsatt. 

      Mvh. 
    • By Booo
      Hei alle sammen,
       
      Her er den korte versjonen historien min:
      Tunet bilen til Stage 1 og trodde det var bare å vise dokumentasjon på dette  til Statens vegvesen for å få godkjennelse. Dette resulterte derimot med en anmerkning og måtte tilbakestille bilen til original stand. Bilen skal tilbakestilles til uken og deretter tilbake til etterkontroll. 
       
      Det jeg lurer på: er det noen som vet hvilke opplysninger jeg trenger å fremlegge, annet enn at bilen er tilbakestilt til fabrikante innstillinger ? 
       
      Setter stor pris på all hjelp,
       
      Takk.
    • By tomhel01
      Har 2007 modell 320d, E92. Har ujevn tomgang, men kan merkes opp til 2000 omdr.
      Testet dieselretur fra dysene og det ser ut til en eller de tre andre har noe feil. Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Ingen feilkoder.

      VID_20200413_201400.mp4.fe0dedb25262003fc30dfdc7d4f117a8.mp4 VID_20200413_201400.mp4.fe0dedb25262003fc30dfdc7d4f117a8.mp4 VID_20200413_201400.mp4.fe0dedb25262003fc30dfdc7d4f117a8.mp4
    • By Astrid the B8
      Heisann. Har hatt et problem på de siste tre bilene jeg har hatt. Og det er at bilen varierer helt sykt hvor sterk den er. Det ene gasspådraget gir den full pupp og går som juling, mens ut av neste kryss så virker det som jeg mister mye av kraften. Samme er det i oppoverbakker. Noen ganger virker det som bilen tusler fint oppover, mens andre går den litt tyngre. Bilen jeg har nå er en A4 B8 2.0tdi 170, steg 2 chip + dpf og egr delete.
      Begynner å bli rimelig frustrert over dette. De andre bilene jeg har hatt var og VAG
      TAKK PÅ FORSKUDD:))
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy