Mats VT Skrevet April 10, 2017 Rapporter Share Skrevet April 10, 2017 Hei,Jeg har en VW Golf 2005 2.09 TDI. Jeg mistenker feil på en temperatur sensor.Når bilen er kald (nettopp startet og begynt å kjøre) og luften er 12 grader eller mer utvendig så begynner bilen å rykke/nykke veldig ved kjøring. Dette gjelder ikke når jeg gasser på, men holder jevnt trykk på gasspedalen. Har hørt at dette kan være en innsprøytningssensor/mekanisme som er gåen. Noen som vet hva dette koster å gjøre noe med?Har vært slik siden jeg kjøpte bilen i 2015. Ikke fått opplyst at det er noe feil på dette under service o.l Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 10, 2017 Rapporter Share Skrevet April 10, 2017 (endret) EGR ventilen som går tregt? Endret April 10, 2017 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats VT Skrevet April 10, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2017 Har ikke kjennskap til det så ikke vet jeg. Vet du om det er en omfattende jobb å reparere/bytte? Trenger ikke være merkeverksted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 10, 2017 Rapporter Share Skrevet April 10, 2017 Sier ikke at EGR er synderen, men symptomet er rykking/napping ved jevnt pådrag, kjennes best i lav fart. Finnes diverse filmer på youtube angående demontering og rensing av EGR. Kople gjerne til VCDS og se hvilke verdier du får på IAT, CLT og LMM under kjøring - når dette skjer. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats VT Skrevet April 10, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2017 Sier ikke at EGR er synderen, men symptomet er rykking/napping ved jevnt pådrag, kjennes best i lav fart. Finnes diverse filmer på youtube angående demontering og rensing av EGR. Kople gjerne til VCDS og se hvilke verdier du får på IAT, CLT og LMM under kjøring - når dette skjer. Har ikke diagonseutstyr :( Og vil helst slippe å tukle med det selv skal jeg være helt ærlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats VT Skrevet April 10, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2017 Har ikke diagonseutstyr Og vil helst slippe å tukle med det selv skal jeg være helt ærlig Sier ikke at EGR er synderen, men symptomet er rykking/napping ved jevnt pådrag, kjennes best i lav fart. Finnes diverse filmer på youtube angående demontering og rensing av EGR. Kople gjerne til VCDS og se hvilke verdier du får på IAT, CLT og LMM under kjøring - når dette skjer. Bilen var jo også på service i november - kanskje de burde oppdaget det da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 10, 2017 Rapporter Share Skrevet April 10, 2017 På service vil de ikke nødvendigvis oppdage slikt man kun merker under kjøring, da har de konkrete sjekkpunkter som utføres ;) Det beste for deg, siden du ikke vil tukle med det, er å høre med et verksted, fortrinnsvis merkeverksted. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats VT Skrevet April 11, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2017 På service vil de ikke nødvendigvis oppdage slikt man kun merker under kjøring, da har de konkrete sjekkpunkter som utføres Det beste for deg, siden du ikke vil tukle med det, er å høre med et verksted, fortrinnsvis merkeverksted. Inn på Møller i morgen.. Dersom de måtte skifte EGR kjøleren så ble prisen mellom 15 - 20 000 ,- Tenkte bare "nope", da får det heller være :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 11, 2017 Rapporter Share Skrevet April 11, 2017 Inn på Møller i morgen.. Dersom de måtte skifte EGR kjøleren så ble prisen mellom 15 - 20 000 ,- Tenkte bare "nope", da får det heller være Hvis det er EGR kjøleren så tenker du bare "nope" helt til den går i nødmodus og du har 13hk tilgjengelig ;) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats VT Skrevet April 11, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2017 Hvis det er EGR kjøleren så tenker du bare "nope" helt til den går i nødmodus og du har 13hk tilgjengelig Stemmer :) Neida, men joda, bilen fungerer perfekt til vanlig. Er mer et irritasjonsmoment en feil for min del egentlig. Er nå ikke så ofte det er godt og varmt på vestlandet. Men får høre meg rundt for priser tenker jeg. Må ikke ta sorgene på forskudd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 11, 2017 Rapporter Share Skrevet April 11, 2017 Nei, det er ingen vits å ta sorgene på forskudd. Få utført en diagnose, evt. en datalogg under kjøring hos noen som kan diagnostikk (merkeverksted eller spesialisert verksted) og se om de finner ut noe. Men, kokset EGR ventil kan gi slike symptomer, nykking/rykking ved jevn gass. På en annen side, EGR kjøler er ikke så utbredt på den motoren du har, hvis du har 2.0TDI PD. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats VT Skrevet April 12, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2017 Nei, det er ingen vits å ta sorgene på forskudd. Få utført en diagnose, evt. en datalogg under kjøring hos noen som kan diagnostikk (merkeverksted eller spesialisert verksted) og se om de finner ut noe. Men, kokset EGR ventil kan gi slike symptomer, nykking/rykking ved jevn gass. På en annen side, EGR kjøler er ikke så utbredt på den motoren du har, hvis du har 2.0TDI PD. Vært på Møller. De har kjørt diagnose av det som kan kjøres diagnose på, ingen feilkoder eller tegn til feil. Helt frisk motor. Har valgt å la dette ligge en så lenge :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 12, 2017 Rapporter Share Skrevet April 12, 2017 Tut og kjør. Men hvis du vil til bunds i det, kan du ta ut EGR ventil og rense den med Tunap 926 og se om problemet blir borte. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.